سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست خبری نخستین جشنواره ملی تئاتر اهواز صبح امروز 26 تیرماه با حضور محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و ناصر چنانی دبیر جشنواره در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. این جشنواره از 1 تا 7 مردادماه در استان خوزستان برگزار خواهد شد.

جوروند در ابتدای این نشست با بیان اینکه بدون مبالغه استان خوزستان همواره در همه حوزه‌های فرهنگی- هنری علی‌الخصوص تئاتر، سابقه دیرینه و خاصی داشته است، گفت: اکثر بزرگان فرهنگ و هنر یا خوزستانی هستند یا سال‌هایی را در این استان گذرانده‌اند. جشنواره فتح خرمشهر چندین سال است که در خوزستان برگزار می‌شود اما با تشکیل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در منطقه اروند این جشنواره در خرمشهر و آبادان برگزار می‌شود.

او در ادامه افزود: از آنجا که خلا برگزاری جشنواره‌ای ملی با موضوعات استان خوزستان مشهود بود، برآن شدیم تا طرحی را در این حوزه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دهیم. طی مشاوره‌ها و مذاکرات بسیاری تصمیم بر آن شد که جشنواره‌ای ملی در خصوص مشکلاتی که مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند برگزار شود و از این روی نخستین رویداد آن با موضوعیت نفت که شریانی حیاتی در کل کشور است برپا می‌شود. طی مذاکراتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشنواره در سال‌های آتی به صورت قدرتمندتر با محوریت‌های دیگری برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه آثار بسیار خوبی با موضوعیت نفت از اقصی نقاط کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، عنوان کرد: تدارک جشنواره‌ای با موضوعیت‌های متفاوت در هر سال منجر به آن خواهد شد تا خلاقیت‌هایی در حوزه نویسندگی نیز ایجاد شود.

چنانی دبیر نخستین جشنواره ملی تئاتر اهواز نیز ضمن بیان اینکه این رویداد پاسخی به نیازهای فرهنگی استان خوزستان است، یادآور شد: با توجه به اینکه این استان تاریخچه طویلی در حوزه فرهنگ و هنر در کشور دارد، میزبان شایسته‌ای برای رویدادهای ملی است.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: فراخوان جشنواره شهریورماه سال گذشته در افتتاحیه جشنواره تئاتر استان با حضور اصحاب فرهنگ و هنر رونمایی شد و کار خود را آغاز کرد. 110 اثر از کل کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بازخوانی و بازبینی، در نهایت 23 اثر نمایشی از 14 استان به مرحله نهایی جشنواره راه یافت و قرار بر این است تا این آثار در 4 مکان اجرا شوند.

دبیر این جشنواره با اشاره به اینکه روزانه 4 نمایش در اهواز به صحنه خواهد رفت، اظهار داشت: آثار نمایشی از هنرمندان مطرح کشور از استان‌های بوشهر، تهران، خراسان رضوی، فارس، قم، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد و خوزستان با 4 اثر نمایشی، در این رویداد حضور دارند.

ناصر چنانی در این نشست با اعلام این خبر که در این جشنواره از نخستین بنیانگذار تئاتر مدرن و کلاسیک استان خوزستان تقدیر خواهد شد، گفت: شرکت نفت در این رویداد بیشترین تاثیرگذاری، حمایت و همراهی را دارد. در این جشنواره آثاری از کشورهای خارجی اجرا خواهد شد و مهمانانی از کشورهای همجوار خواهیم داشت.

او درباره تغییر عنوان این جشنواره که در ابتدا بین‌المللی اعلام شده بود به جشنواره ملی، تصریح کرد: از آنجا که آثار رسیده به دبیرخانه در قد و قواره جشنواره بین‌المللی نبودند، این رویداد با عنوان ملی نامگذاری شد.

دبیر جشنواره درباره بودجه این رویداد خاطرنشان کرد: این جشنواره با پشتوانه و حمایت‌های مالی و معنوی شرکت نفت، استانداری خوزستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برگزار خواهد شد و نگرانی مالی بابت برپایی آن نداریم و به دنبال برگزاری مطلوب آن هستیم.

محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره احداث زیرساخت‌های فرهنگی هنری استان خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر چندین مرکز بسیار خوب در این استان در حال احداث است. خانه هنرمندان در اهواز در 5 طبقه شامل 3 پلاتو نمایش و 2 سالن سینما در حال احداث است و هفتاد درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. زویه، منطقه محرومی در اهواز است که اکنون تالار نمایشی در آن احداث می‌شود.

او در ادامه اضافه کرد: الهایی منطقه‌ای دیگر واقع در 20 کیلومتری اهواز است که مجتمع فرهنگی هنری در آن احداث خواهد شد. در مجموع امسال سرمایه‌گذار مطلوبی در حوزه فرهنگ و هنر در این استان صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان درباره آورده و ضرورت برگزاری جشنواره‌ها گفت: در کنار مراودات و بازخوردهایی که جشنواره‌ها دارد، برگزاری آن‌ها بهانه‌ای است برای ارتقای آموزشی فعالان این حوزه ضمن اینکه مردم این استان علاقمند هستند که آثار نمایشی را از نقاط مختلف کشور ببینند.

در پایان این نشست از پوستر نخستین جشنواره ملی تئاتر اهواز با طراحی محمد ادیبی‌پور و امیر فدایی رونمایی شد.

افتتاحیه این جشنواره 1 مرداد ماه ساعت 17:30 در مجتمع امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.