سرویس هنرآنلاین: جشن تولد هنرمندان پیشکسوت متولد تیرماه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد؛ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ حجت الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مهدی افضلی رئیس موسسه توسعه هنرهای معاصر و علی محمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر عصر دوشنبه 25 تیرماه در مرکز همایش‌های هانی پارسه برگزار شد.

صالحی: جان هنر به حرمت معنا می‌یابد

در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان و پیشکسوتان جامعه بر لزوم توجه به این قشر تأکید کرد و گفت: این دورهمی که با همت موسسه هنرمندان پیشکسوت شکل گرفته، کار خوبی است زیرا سبب شده که هنرمندان به این بهانه دور یکدیگر جمع شوند.

او افزود: امیدوارم که سایه این هنرمندان سالیان دراز بر سر هنرمندان این مرز و بوم باشد زیرا پیشکسوتان سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند و خط ارتباط نسل‌ها با یکدیگر را شکل می‌دهند. در واقع هنرمندان پیشکسوت می‌توانند با تدبیر پدرانه به شور جوانان بدمند و آن را به یک طلای اجتماعی تبدیل کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هنرمند با نگاهی متفاوت به انسان و جهان می‌نگرد و خلاقیت و مهارت متفاوتی دارد. پیشکسوتان در جامعه محترم هستند اما هنرمندان پیشکسوت همه امتیازات را در کنار یکدیگر دارند. بدیهی است که این ترکیب جایگاه آنان را در ایران که به ادب و هنر شناخته می‌شود، ویژه می‌کند.

صالحی جشن تولد هنرمندان پیشکسوت را فرصتی مناسب برای ارج نهادن به این قشر دانست و ادامه داد: طبیعی است قدم‌های نخست در بحث تکریم، گفت‌وگوهایی از این دست است که توسط موسسه هنرمندان پیشکسوت طراحی شده، زیرا جان هنر به حرمت است و جان هنرمند این است که احساس کند به او احترام گذاشته می‌شود و چنین محفل‌هایی نوعی توجه به هنرمند است.

او خاطر نشان کرد: هنرمندان پیشکسوت تجربه‌های خلاق متراکم هستند بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این نکته توجهی بیش از پیش داشته باشد زیرا هنرمندان، بازنشسته‌های خانه‌نشین نیستند. بنابراین نوع نگاه، نگرش و مشورت‌های این قشر باید در تصمیم‌گیری‌های هنری مورد توجه جدی‌تری قرار گیرد تا پیشکسوتان احساس کنار گذاشته شدن نداشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وظیفه ماست که پیشکسوتان را به عنوان آرمان‌های گذشته نبینیم زیرا آن‌ها جریانی خلاق هستند که باید به فضای موجود متصل شوند بنابراین امیدوارم که در راستای کمک‌های مالی و معنوی، اتفاقات بهتری رخ دهد. امیدوارم که خبرهای خوبی را در راستای حقوق هنرمندان پیشکسوت تا پایان مردادماه شاهد باشیم. به امید اینکه سایه اساتید بر هنر این مرز و بوم باشد و با هم برای ساختن ایران آزاد همراه باشیم.

در این بخش اثری از استاد ملیح ناصری به نمایندگی از کلیه هنرمندان حاضر در جلسه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

جوانان، بدون سرمایه بزرگان هنر برومند نمی‌شوند

سید محمد حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این گردهمایی بر لزوم حضور هنرمندان پیشکسوت در کنار جوان‌ترها تأکید کرد و گفت: قصه آموزش و تربیت، قصه درازی است. بر همین مبنا نیز ما به برآمدن جوانانی برومند نیاز داریم تا هیچ مشکل و سنگی را گران نشماریم و افراد برومند در این عرصه رشد نمی‌کنند اگر در سایه سرو سهی شما نکته نیاموزند و خود را از سرمایه‌های بزرگ و نادر که در جان شما بزرگان هنر ایران نهفته است، بهره‌مند نکنند.

در پایان سخنان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک تابلوی نقاشی از سوی هنرمندان به ایشان اهدا شد.

هاشمی: دسترسی هنرمندان به فضاهای شهرداری مد نظر است

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه، دورهمی هنرمندان را اتفاقی خوش یمن خواند و در این باره گفت: اصولاً پیشکسوتان در هر حرفه و رشته‌ای مایه مباهات آن کشور هستند و افتخار و احترام ایجاد می‌کنند بنابراین مردم ما باید به آن‌ها احترام بگذارند.

او افزود: پیشکسوتان هنرمند برخلاف سایرین برای همه اقشار جامعه مهم هستند و مخاطبی عام و حتی فراملی دارند بنابراین کسانی چون حافظ و خیام جایگاهی فراتر از بعد ملی می‌یابند و افتخار بین‌المللی برای ما ایجاد می‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران به مشکلات هنرمندان اشاره کرد و گفت: هنرمندان و پیشکسوتان مشکلاتی دارند که از نظر ما باید به آن پرداخته شود. نخستین مشکل حقوق مادی و معنوی هنرمندان است که متأسفانه دستخوش دست درازی شده است و سبب شده که پیشکسوتان ما روزگار خوبی نداشته باشند بنابراین شایسته است که این مشکل توسط مسئولان مربوط رفع شود.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های مدیریت جدید شهری این است که دسترسی هنرمندان به امکانات شهرداری تهران را فراهم سازد تا تعامل بیشتری را با هنرمندان داشته باشیم و من مشتاقم که در این زمینه هر کمکی که از شورای شهر تهران ساخته است را اجرا کنم و امکان انتقال تجربیات هنرمندان پیشکسوت را به جوان‌ترها فراهم کنیم.

او با اشاره به سالروز پذیرش قطعنامه 598 و صلح با عراق گفت: امروز در آستانه پذیرش قطعنامه 598 هستیم که با پیگیری‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی محقق شد. هر چند که در آن زمان آیت‌الله خمینی (ره) این پذیرش را جام زهری دانستند اما تاریخ نشان داد که این رویداد شهد شیرینی بود زیرا پس از آن ما شاهد شناخته شدن رژیم بعثی به عنوان جنایتکار جنگی بودیم. در ادامه این اتفاق تمامیت ارضی ما حفظ شد، اسرای ما آزاد شدند و حکومت در عراق پس از آن به شیعیان رسید تا جایی که اکنون بازسازی‌ها رخ داده است. بنابراین امیدوارم که ایرانی آباد و آزاد داشته باشیم اما به نقل از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایران آباد و آزاد را با کمترین فشار بر مردم شاهد باشیم.

در پایان این سخنان تابلوی خطی که توسط استاد ملیح ناصری اجرا شده بود به نمایندگی از سایر هنرمندان به محسن هاشمی رفسنجانی اهداء شد.

هنرمندان مایه مباهات این مرز و بوم هستند

در این مراسم محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور که در ساعات پایانی به این مراسم پیوست، هنرمندان را مایه مباهات و افتخار این مرز و بوم دانست و گفت: هنرمندان شخصیت‌هایی هستند که ما با آن‌ها بزرگ شده‌ایم و این مایه افتخار ماست. آرزو دارم سال‌های سال سایه این هنرمندان به عنوان سرمایه‌های ملی بر سر ما باشد و این افتخاری برای من و همکارانم است که بتوانیم خدمتگزار و تکریم‌گر شما باشیم.

همچنین در این مراسم رضا فیاضی بازیگر پیشکسوت نیز بر لزوم حمایت از هنرمندان تأکید کرد و گفت: ما امروز خانواده بزرگی شدیم که تنها بخشی از آن‌ها در این همایش هستند بنابراین وقتی یک خانواده بزرگ می‌شود، نیاز به جایگاه محکم‌تر، قوی‌تر و حمایت‌های بیشتری دارد که البته این حمایت‌ها جز با نظر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و سایر مسئولان محقق نمی‌شود.

در این مراسم، علی رحیمیان، ابراهیم فلاحی، رضا روحانی اصفهانی، سید علی موسوی گرمارودی، مجید مهرگان، محمد حمزه زاده، زهره جهان پرور، سیمون آیوازیان، منوچهر والی زاده، اکبر نیکانپور، محمد مهدی روحانی مشهدی، ارفع اطرائی، ابراهیم آذری، علی رضا رئیس شقاقی، حسن نیک نژاد، کیومرث قورچیان، هرمز هدایت، احد ده بزرگی، غلامحسین نوری، آذرنوش صدر سالک، حسن ناهید، فرشید مثقالی، اکبر عالمی، رضا جفاری، منوچهر پناهی نژاد، عبدالرضا فیاضی، مجید انتظامی، غلامحسین شادی زرنق، ملیحه سعیدی، بهروز بقایی، علی اکبر کردبچه، محمدرضا بامدادیان، شاپورخان ترابی گودرزی، حسین جعفری دارنجاتی به عنوان متولدین تیرماه مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین هدیه مرحوم داود رشیدی نیز به همسر ایشان مرضیه برومند اهداء شد.

در پایان این مراسم از کتاب "بانوی خیال" که به گزیده آثار نگارگری استاد مهین افشانپور اختصاص داشت، رونمایی شد.

جهانگیر الماسی، لوریس چکناواریان، علیرضا خمسه، داریوش ارجمند، آتش تقی پور، ایرج راد، اصغر همت، فریدون شهبازیان، محمود پاک نیت، فریده سپاه منصور، مریم نشیبا، اکبر عالمی، داریوش اسد زاده، جلیل فرجاد، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، تاها بهبهانی، امین تارخ، احمد نجفی، کامبیز درم بخش، قباد شیوا، افشین بختیار، علی فریدون، احمد عربانی، حمید عاطفی، حسن ریاحی، محمد میرزمانی، داود گنجه ای، محمود عزیزی، حمید لولایی، اسماعیل خلج از جمله چهره های حاضر در این مراسم بودند.