سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تلاش مذبوحانه ژان پل برشتوک پنجم برای تبدیل دنیا به جای بهتر برای زندگی" نوشته محمدحسین معارف و کارگردانی آناهیتا قرچه از 19 تیر ماه ساعت 18 در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و خشایار قرچه و حسام افسری در این اثر ایفای نقش می‌کنند. آناهیتا قرچه پیش از این نمایش‌هایی چون "دو سه چیزی که نمی‌دانی"، "خسیس به روایت یک بازیگر" و "شاه اوبو" را به صحنه آورده است.  

این کارگردان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: طرح و ایده این اثر از از نمایشنامه تک پرده‌ای "شاه اسکوریال" و یک آئین مایایی در ستایش زندگی، در ذهن من پیوند خورد و آن ایده اولیه به این نمایش که تا حدودی فضایی گروتسک را به آن وارد کردیم، تبدیل شد.

او ضمن اشاره به اینکه این اثر درباره مسئولیت‌پذیری فردی است که چگونه دنیا به جای بهتری تبدیل شود، درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش خاطرنشان کرد: از آنجا که این اثر نمایشی اجتماعی است و فضای ذهنی دارد، از المان‌های گروتسک و تا حدودی فاصله‌گذاری برشتی در آن استفاده کرده‌ایم و در مجموع فضایی فانتزی و گروتسک را خلق کرده‌ایم.

آناهیتا قرچه درباره طراحی صحنه نمایش یادآور شد: با توجه به شرایط سالنی که نمایش را در آن اجرا می‌کنیم و رجوع به کلیت فضاسازی اثر، در طراحی به فضایی مینی‌مال رسیدیم و به سمتی که ذهن سوق پیدا می‌کند، دست یافته‌ایم. در صحنه لته‌هایی وجود دارد و مابقی اکسسوار صحنه است و لزومی ندیدیم که طراحی با استفاده از تک تک جزئیات باشد و سعی شده تا تماشاگر تخیل کند.

او درخصوص موسیقی این اثر که به صورت زنده نواخته می‌شود، تصریح کرد: در این نمایش از ساز دی جی وی دو استفاده می‌شود که مانند لوله‌ای چوبی و تو خالی است و با دهان نواخته می‌شود. از آنجا که کلیت نمایش فضایی ذهنی دارد این ساز نیز اعجاز ذهنی ایجاد می‌کند و هماهنگ با فضای نمایش است و مابقی سازهای استفاده شده، نیز مکمل دی جی وی دو هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: همراهان صحنه: متین نجاتی و علیرضا ملکی، طراح صحنه: پارمیدا رضوی و روح الله مرادی، طراح لباس: ماهرخ سلیمانی پور، طراح گریم: شیما شامی، طراح پوستر و بروشور: آروتین داوودی مسیحی، موسیقی: محمدرضا خوش قد، ساخت تیزر: علیرضا پارسائیان، عکاس: آرمیتا کرمانی و مدیر روابط عمومی و تبلیغات:: حمیدرضا اسد زاده.

علاقمندان بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.