سرویس تئاتر هنرآنلاین: شهریورماه زمان برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک است. در این دوره پس از سال‌ها نمایش‌ها از تهران و شهرهای دیگر در مرحله ارزیابی نهایی به صورت زنده ارزیابی و انتخاب می‌شوند. این اقدام از 15 تیرماه در کرمانشاه، اردبیل، مشهد، بندرعباس، کرج، ایلام و یزد آغاز شد و نمایش‌ها توسط بهرام شاه‌محمدلو، مریم سعادت و بنفشه بدیعی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این عمل به منظور ایجاد امکان برابر، برای گروه‌های نمایشی سراسر کشور و همچنین امکان مشاهده و بررسی شرایط تمرین و آماده‌سازی آثار در شهرهای مختلف صورت گرفته است.

به بهانه ارزیابی و انتخاب زنده نمایش‌های هفدهمین دوره جشنواره، با کارگردانان هفت شهری که داوران در آن حضور یافتند گپ زدیم.

کیفیت و جذابیت نمایش مهم است

مریم نوقابی کارگردان نمایش "امروز چه سالیه"، با ابراز خرسندی از حضور داوران در مشهد، این عمل را اهمیت دادن جشنواره به گروه‌های نمایشی دانست و افزود: وقتی نمایش در قالب فیلم ارزیابی می‌شود دست کارگردان باز نیست تا با داوران صحبت کند و یا از آن‌ها مشورت بگیرد. نظر آن‌ها برایم مهم است و در نتیجه کارم تاثیر دارد. چون نمایشم پلی بک نیست فکر می‌کردم امتیاز منفی دارد وقتی با داوران در این باره صحبت کردم تاکید داشتند مهم کیفیت و جذابیت اثر است. آن‌ها با مشاهده نمایش به طور کلی نظر دادند و مشاوره لازم را گرفتم.

دلگرمی گروه‌های نمایشی با حضور داوران

محسن اکرمی‌ابرقویی کارگردان نمایش "رویای پرومته" از یزد، به بازبینی نمایش‌ها توسط فیلم اعتراض داشت و توضیح داد: این موضوع همیشه دغدغه‌ام بود که چرا تئاتر که هنری نفس به نفس است از روی فیلم بازبینی می‌شود؟ خیلی خوشحالم که پس از سال‌ها داوران حضوری کارها را دیدند. وقتی داوران در این گرمای سخت تابستان به شهرهای مختلف می‌روند گروه‌های نمایشی دلگرم می‌شوند. خوش‌بختانه اشخاصی انتخاب‌ها را به عهده دارند که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشتند.

photo_۲۰۱۸-۰۷-۱۴_۰۰-۴۴-۰۱

حضور استاد راهنما در استان

محبوبه پاداش کارگردان نمایش "غول بابا" از مشهد، با این توضیح که حضور داوران در شهرها برای بازبینی زنده، جشنواره را به اهداف خود نزدیک‌تر می‌کند، گفت: این اقدام موجب می‌شود بازیگران کودک و نوجوان با فضای جشنواره بهتر آشنا شوند و داوران گروه‌های نمایشی را بیشتر بشناسند. این کار بسیار مفید است. تئاتر در قالب فیلم در نمی‌آید و باید زنده دیده شود. مهم‌تر این که داوران اعلام کردند در صورت راه‌یابی نمایش‌ها به جشنواره یک استاد راهنما به شهر آن‌ها می‌فرستند که مشاوره‌های لازم را بدهد.

اتمسفر نمایش از طریق فیلم منتقل نمی‌شود

علی‌رضا آقایی کارگردان نمایش "درخشنگ" از ایلام نیز این اقدام را بهترین کار ممکن برای انتخاب آثار دانست و تصریح کرد: همیشه اعتراض داشتم چرا تئاتر که هنری نفس به نفس است از طریق فیلم انتخاب می‌شود؟ هیچ وقت حس و اتمسفر نمایش از طریق فیلم منتقل نمی‌شود. با این اقدام داوران با تئاتر استان‌ها از نزدیک آشنا می‌شوند و کمبود، پیشرفت و نقاط ضعف را مشاهده می‌کنند. البته فرصتی نیز برای گفت‌وگو فراهم می‌شود.

مشکلات تصویربرداری تئاتر

مجید بشکال کارگردان نمایش "مکبث" از بندرعباس، با بیان این که ارزیابی زنده جریان نمایش را به کار می‌اندازد تا تماشای فیلم بی‌روح و یک طرفه که حس و حال ندارد، گفت: در اجرای زنده حس نمایش به راحتی انتقال داده می‌شود و تاثیرگذار است. البته در بحث آماده کردن فیلم برای گروه‌های نمایشی مشکلات تصویربرداری هم وجود دارد.

شجاعت دبیرخانه تئاتر عروسکی

همچنین مرتضی اسدی‌مرام کارگردان نمایش "سپاس‌نامه هانیه و چند روایت متقاطع" از کرمانشاه، توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در ارزیابی مشاهده فیلم وجود داشت حضور نداشتن خود کارگردان بود. کارگردان نمی‌توانست درباره شرایط کار و گروه به صورت مستقیم به هیات بازبین توضیح دهد. در ضمن ممکن بود کیفیت تصویربرداری روی آثار تاثیر بگذارد. اما تماشای زنده نمایش به داور انرژی می‌دهد و از نزدیک با اثر ارتباط برقرار می‌کند. روشن است این اقدام جهت هماهنگی و حضور داوران سختی‌های خود را دارد و بار اضافی به دبیرخانه تحمیل می‌کند. اما این اقدام شجاعت می‌خواست و دبیرخانه عروسکی این شجاعت را به خرج داد تا نمایش‌ها به صورت زنده ارزیابی شوند.

هیجان اجرای زنده

علی کاظمی کارگردان نمایش "باغ آلبالو" از کرج نیز با تاکید بر این که جنس نمایشم به گونه‌ای است که باید زنده دیده می‌شد، ادامه داد: در اجرای زنده هیجان و حس کار منتقل می‌شود و خیلی با فیلم متفاوت است. روال منطقی این است که بازبینی نهایی زنده صورت بگیرد. اما می‌توان از گروه‌ها خواست که پیشنهاد دهند نمایش آن‌ها به شکل حضوری داوری شود یا توسط فیلم. به این ترتیب به گروه‌ها حق انتخاب داده می‌شود و کارگردان و گروه در این باره تصمیم می‌گیرند.

photo_۲۰۱۸-۰۷-۱۴_۰۰-۴۳-۵۷

هماهنگی لازم جهت حضور داوران در استان‌ها صورت بگیرد

محمدتقی اسماعیلی کارگردان نمایش "آی ایشیق" از اردبیل با یادآوری این موضوع که بازبینی زنده در گذشته صورت می‌گرفت و مدتی متوقف شده بود، افزود: این اقدام حسن و ایرادات خود را دارد. ایراد آن بیشتر به بحث هماهنگی برمی‌گردد. حضور داوران بسیار خوب است اما اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل ارشاد استان‌ها باید کاملا هماهنگ عمل کنند تا گروه نمایشی و کارگردان استرس رفت و آمد و استراحت داوران را نداشته باشد و بر کار خود تمرکز کند.

لازم به یادآوری است، بخش انتخاب آثار استانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک، روز گذشته به پایان رسید و از امروز 23 تیرماه انتخاب نمایش‌هایی متقاضی از تهران آغاز خواهد شد. هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود.