سرویس تئاتر هنرآنلاین: کامران شهلایی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر سال گذشته نمایش مستند "هفت روز از تیر شصت" را با کارگردانی مشترک محمد لارتی در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه آورده است. این اثر نمایشی که به واقعه هفتم تیرماه سال 1360 پرداخته در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر نیز روی صحنه آمد. این نمایشنامه‌نویس در گفت‌وگو با هنرآنلاین خبر از نگارش اثر جدیدی داد و گفت: از آنجا که زاده کرمانشاه هستم همواره ترس از بمباران همراه من بوده است و همیشه علاقمند بودم که در این‌باره نمایشنامه‌ای بنویسم چرا که اکثر آثاری که نوشته می‌شود تنها درباره جنگ و جبهه است. اما من در این اثر بر آن شدم تا درباره بمباران بی‌وقفه یک ساعت و چهل و پنج دقیقه شهر بسیار کوچک اندیمشک توسط 54 هواپیما، نمایشنامه‌ای را بنویسم.

او با اشاره به اینکه حادثه اندیمشک در تقویم نیز ثبت نشده و این مردم قهرمانان سرزمین ما نیستند، اضافه کرد: اندیمشک همچنان مملو از درد است. این روزها برای نگارش این متن به صورت مداوم با مردم این شهر در تماس هستم و داستان‌های دردناک آن‌ها را از این حادثه که 4 آذر ماه 1365 رخ داده است را می‌شنوم. این نمایشنامه متشکل از چندین داستان مستند کاملاً واقعی است.

 شهلایی نام این اثر نمایشی را "حسام، گمشده در چهارم آذر" عنوان کرد و خاطرنشان کرد: داستان این نمایشنامه درباره کودک 9 ساله‌ای است که در این روز بمب بر سرش اصابت کرده و به شهادت می‌رسد. امیدوارم این امکان فراهم شود طبق توافقاتی که با اداره کل هنرهای نمایشی داشتیم با حمایت این اداره، نمایش را آبان و آذر ماه امسال با کارگردانی  مشترک با محمد لارتی در تالار حافظ به صحنه آوریم. آقای مهدی شفیعی به تماشای نمایش "هفت روز از تیر شصت" نشست و از آنجا که نظر مساعدی نسبت به این اثر نمایشی داشت از من خواست تا نمایش دیگری را آماده کنم و با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی آن را اجرا کنم و پس از مدیریت او، مسئله را با شهرام کرمی عنوان کردیم و آقای کرمی در این خصوص نیز موافقت خود را اعلام کرد.

این کارگردان تئاتر ضمن بیان اینکه قصد داشتیم "هفت روز از تیر شصت" را امسال نیز با تغییراتی به روی صحنه آوریم، یادآور شد: متاسفانه با وجود مذاکرات و تلاش‌های بسیاری که با ارگان‌ها و نهادهای بسیاری داشتیم اما کسی دغدغه این قضیه را نداشت و از اجرای مجدد این اثر نمایشی حمایت نکردند و ما نتوانستیم آن را دوباره به صحنه آوریم. تنها حوزه هنری برای اجرای این نمایش اعلام آمادگی کرد که با توجه به حمایت مالی محدودی که داشت بازیگران‌مان موافقت نکردند.

کامران شهلایی درباره علاقه‌اش به تاریخ معاصر اظهار داشت: تاریخ معاصر ناگفته‌های بسیاری دارد و قصه‌ها و ماجراهایی دارد که به نظرم لازم است که گفته شود اما متاسفانه هیچ ارگان و نهادی متولی آن نمی‌شود.

او در پایان درباره بازیگرانی که قرار است در نمایش "حسام، گمشده در چهارم آذر ماه" ایفای نقش کنند، تصریح کرد: اکنون در اوج نگارش متن هستم و هنوز به بازیگران آن فکر نکرده‌ام.