سرویس تئاتر هنرآنلاین، در پی انتصاب شهرام گیل‌آبادی به عنوان مدیر عامل خانه تئاتر در تاریخ 10 تیرماه سال جاری، نشستی با حضور اهالی رسانه به دعوت او صبح امروز 13 تیرماه در خانه تئاتر برگزار شد. در این نشست علاوه بر شهرام گیل‌آبادی، محمودرضا رحیمی سخنگو و بهزاد مرتضوی روابط‌عمومی خانه تئاتر حضور داشتند.

بهزاد مرتضوی در ابتدای این نشست گفت: قصدمان بر این است تا این جلسه به منظور هم‌اندیشی و مشورت با اهالی رسانه برگزار شود و قرار نیست نشست رسانه‌ای و جلسه پرسش و پاسخ باشد بلکه می‌خواهیم شنونده نقطه نظرات و پیشنهادات خبرنگاران به منظور ادامه این مسیر باشیم.  

در ادامه شهرام گیل‌آبادی ضمن بیان اینکه میراث تئاتر، میدانی است که باید دست به دست هم، اقدامی جدی برای آن انجام شود، خاطرنشان کرد: از آنجا که فضای اجرایی روشن و شفافی را مدنظر دارم برآن شدم تا در آغاز کار مشارکتی با اهالی رسانه داشته باشم و در حرکت به سوی این چشم‌انداز نظرات روشنی را دریافت کنم. 

او در ادامه افزود: طی سه روز گذشته که در این سمت منصوب شدم 14 جلسه را به صورت گروهی و انفرادی با اهالی تئاتر داشته‌ام تا با استفاده از نظرات، سرخط‌هایی به هیئت مدیره خانه تئاتر ارائه شود. طی 18 سال گذشته زحمات بسیاری در خانه تئاتر کشیده شده است اما باید در این مقطع، برنامه اساسی، استراتژیک و چشم‌انداز محوری، طراحی شود و به سرعت به سمت عملیاتی شدن، حرکت کنیم و زمانی‌که برنامه‌ها عملیاتی شد آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.

مدیرعامل جدید خانه تئاتر ضمن اشاره به اینکه برنامه‌های خانه تئاتر باید از زاویه‌های مختلفی دیده و به هیئت مدیره ارائه شود تا کار بزرگی صورت گیرد، عنوان کرد: سابقه کاری من طی این سال‌ها ثابت کرده است هر جا که همه با هم جمع شدیم و همگرایی ایجاد شد، موفق بوده‌ و گام بزرگی برداشته‌ایم.

در بخشی از این جلسه محمودرضا رحیمی سخنگوی خانه تئاتر ضمن بیان اینکه به نظرم برگزاری این هم‌اندیشی اتفاق مجاهدانه‌ای است، اظهار داشت: در خانه تئاتر، فضا خوب نیست چرا که حال جامعه خوب نیست. اکنون تمام مطالبات 18 ساله جامعه تئاتری از اداره کل هنرهای نمایشی بر سر خانه تئاتر ریخته است.

او همچنین افزود: در صورتی‌که هویت نباشد چگونه به اعتبار خواهیم رسید؟ در صورتی‌که باور نکنیم قهرمان هستیم برای‌مان قهرمان انتخاب خواهند کرد. در دو ماه گذشته با استفاده از همین اساسنامه که متعلق به 18 سال پیش است به بسیاری از سوالات پاسخ داده شده است.

این کارگردان تئاتر درخصوص 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که بنیاد رودکی از آثار اجرایی دریافت می‌کند، تصریح کرد: از چندی پیش در خانه تئاتر پیگیر این مسئله هستیم و در این شرایط با وجود بنیاد رودکی نمی‌توانیم تعریف روشنی از تئاتر خصوصی داشته باشیم.

در این جلسه خبرنگاران و هنرمندانی حضور داشتند که به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و شهرام گیل‌آبادی موارد مطروحه را یادداشت کرد تا در برنامه‌ریزی جدید خانه تئاتر، آن‌ها را بررسی کرده و چشم‌اندازی را با هیئت مدیره این خانه تدوین کنند. از جمله این نقطه نظرات می‌توان به این موارد اشاره کرد: تشکیل انجمنی برای فعالان عرصه تبلیغات و روابط‌عمومی‌های تئاتر، تشکیل انجمن تهیه‌کنندگان تئاتر، فراهم‌آوری امکانات تبلیغات شهری برای آثار نمایشی طی تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری، تدوین آئین‌نامه سالن‌های نمایشی خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی، ارتقای خانه تئاتر از موسسه فرهنگی هنری به تشکلی واقعی.

همچنین از دیگر موارد که حاضران در این جلسه مطرح کردند انتقاد از منفعل بودن خانه تئاتر در سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه تئاتری، کم توجهی هیئت مدیره و انجمن‌های خانه تئاتر درامر اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده، به روز رسانی نشدن آئین‌نامه و اساسنامه خانه تئاتر و انجمن‌ها، وجود شورای داوری کدخدامنشانه‌ای که احکامش قدرت اجرایی ندارد، مسئله جذب اسپانسرینگ برای جشنواره‌ها، ضعف در انعکاس رسانه‌ای جشن اردیبهشت تئاتر و روز بازیگر توسط خانه تئاتر است.

خبرنگاران از شهرام گیل‌آبادی خواستند تا در سیاست‌گذاری جشنواره‌ها توسط خانه تئاتر عملکرد مطلوب‌تری از سوی خانه تئاتر صورت گیرد و از نبود تعامل و ارتباط مستقیم خانه تئاتر با نهادهای قانونگذار شکایت داشتند. آن‌ها خواستند تا برای فرهنگ‌سازی تماشای تئاتر همچون سینما، از سلبریتی‌ها استفاده شود. شفافیت مالی خانه تئاتر و انجمن‌های زیرمجموعه، نبود جلسات، تبادل نظر و گفتمان با اهالی تئاتر از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.

خبرنگاران در بخشی از این نشست درخصوص روشن شدن و تضمین اجرایی عضویت در خانه تئاتر از گیل‌آبادی درخواست پیگیری داشتند. احیای قرارداد تیپ، بررسی و تعیین تکلیف شکایاتی که از سوی اعضای انجمن به این خانه مطرح شده است از جمله مواردی بود که حاضران درخواست پیگیری آن را داشتند.