سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "عکس خانوادگی" اثر محمود استادمحمد به کارگردانی رضا بهرامی از امروز 20 خرداد ماه ساعت 20 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود و  پرستو گلستانی، مهران امام‌بخش و امیر عدل پرور بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

رضا بهرامی کارگردان نمایش "عکس خانوادگی" در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای این اثر گفت: مرحوم محمود استادمحمد سال 85 قصد داشت این اثر نمایشی را با بازی پرستو گلستانی و مرتضی ضرابی باجرا کند که به فرجام نرسید. پس از فوت او، روزبه حسینی در نظر داشت تا این نمایش را در معدود اجراهایی در تئاتر پارس به صحنه آورد که این امر محقق نشد. پس از آن احسان حاجی‌پور برآن شد تا نمایش "عکس خانوادگی" را اجرا کند و تمرینات آن را نیز پشت سر گذاشت و نمایش به مرحله اجرا نرسید. تنها پرستو گلستانی نمایشنامه‌خوانی از این اثر نمایشی داشته است.

او با بیان اینکه مرحوم استادمحمد نمایشنامه‌نویسی بوده است که نگارش آثارش با توجه به دغدغه‌های جامعه بوده است، عنوان کرد: او آثار نمایشی‌اش را به زبان خاص خودش می‌نوشت. در نظر ندارم بگویم آثارش بدون ایراد بوده است چرا که هیچ چیز مطلق نیست اما استادمحمد هنرمندی بود که با شهامت به دغدغه‎های اجتماعی می‌پرداخت و از این منظر سر تعظیم در برابرش فرود می‌آورم.

این بازیگر تئاتر ضمن اشاره به اینکه همواره دغدغه‌ام این بوده که مسائل اجتماعی دیده شود، خاطرنشان کرد: این نمایشنامه علاوه بر اینکه دغدغه دارد، موضوعیتی را مطرح می‌کند که در جامعه ما بسیار زیاد به چشم می‌خورد. این اثر قصه زنی است که وجود مشکلاتی در زندگی‌اش او را با مسائلی روبرو می‌کند. زن‌ها در جامعه ما حق و حقوق و جایگاهی دارند که مسئولان از لحاظ شرعی و عرفی باید قانونی را برای آن تدوین کنند که حقوق آن‌ها ضایع نشود.  

بهرامی درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "عکس خانوادگی" توضیح داد و گفت: تمرینات این نمایش حدود دو ماه به صورت فشرده به طول انجامید. متن این اثر فضای رئالیستی دارد اما در اجرا و طراحی این نمایش احساس کردم باید فضایی را به وجود آورم که از فضای رئال خارج و فضایی مینی‌مال داشته باشد تا تلنگر و زهری که در نمایشنامه وجود دارد بیشتر به چشم مخاطب بیاید و تماشاگر را به تفکر وا دارد. بر این اساس طراحی را برای این نمایش درنظر گرفتم که می‌تواند هم رئال باشد و هم نباشد.

او درخصوص طراحی صحنه و دکور نمایش نیز تصریح کرد: دکور نمایش نیز فضایی خارجی از رئال و به صورت مینیمال دارد و تماشاگر برداشت خاص خودش را از مفهوم طراحی خواهد داشت.

این کارگردان تئاتر درباره موسیقی این نمایش گفت: موسیقی‌های نمایش به صورت انتخابی است که توسط عرفان پورمحمدی انجام شده است. بخش‌هایی از موسیقی‌ها از آثار کارن همایون‌فر است و بخش‌هایی نیز موسیقی ایرانی نیست و بنا به موقعیت صحنه‌های نمایش انتخاب شده است و هماهنگ با اتمسفر فضاست.

رضا بهرامی ضمن بیان اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، اظهار داشت: کالای ایرانی تنها لباسشویی، یخچال و خودرو نیست. در صورتی‌که از هنرمند ایرانی چون مرحوم محمود استادمحمد حمایت می‌شد شاید اکنون روند اقتصادی جامعه بهتر بود. 

همه اهالی فرهنگ و هنر معتقدند که این مقوله ریشه اصلی درست زندگی در جامعه است و اگر از خودمان شروع کنیم جایگاه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ما در جهان رشد خواهد کرد.

این هنرمند در ادامه اضافه کرد: زمانی‌که از امثال هنرمندانی چون استادمحمد حمایت نمی‌شوند این افراد با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و از دنیا می‌روند و تنها چند برگ نوشته از آنها به جا می‌ماند.

رضا بهرامی در پایان اظهار داشت: جوانان دغدغه‌مندی در جامعه هستند که به دلیل نبود توجه و حمایت مسئولان به فرهنگ غرب روی می‌آورند. امیدوارم مسئولان از آنها حمایت کنند تا آن‌ها دچار مسائلی چون سرنوشت مرحوم استادمحمد نشوند و فرهنگ و هنر در جامعه رشد کند. ما گروهی مستقل داریم که وابسته به هیچ ارگان و نهادی نیست و امیدوارم مسئولان به چنین گروه‌هایی بها داده و از آن‌ها حمایت کنند.

سایر عوامل نمایش "عکس خانودگی" عبارتند از: گروه کارگردانی: حمیدرضا ژاله، پانیذ تاجبخت، مسیب کریمی و ابوالفضل شفیعی‌زاده، منشی صحنه: مرضیه مهاجر، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح نور: امیر ترحمی، مدیر تولید: فیروزه فیاض‌بخش، عکاس: یاسمن پولادی‌ها، انتخاب موسیقی: عرفان پورمحمدی، روابط عمومی: آزاده شفیعی و مشاور رسانه‌ای: حامد قریب.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.