سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دمی در بازار هیزم فروشان" به نویسندگی علیرضا حنیفی، کارگردانی محمد طهماسب‌پور و طراحی حرکت  شیلا نوروزی از 3 خردادماه ساعت 18:30 در تالار وحدت روی صحنه است.

محمد طهماسب‌پور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی که به مناسبت ماه مبارک رمضان و شهادت حضرت علی (ع) اجرا می‌شود، گفت: این اثر نمایشی درباره گزاره‌های مختلف زمانی است و به این موضوع می‌پردازد که چگونه مردم در برهه‌های تاریخی به هم خیانت می‌کنند. این اثر سیر زمان‌های مختلف را از دوران حضرت علی(ع) تا واقعه کربلا را روایت می‌کند اما در اصل نگاهی که این نمایشنامه دارد، سیاسی است. از آنجا که روایت زندگی شخصیت‌های این اثر با ماه مبارک رمضان مناسبت داشت بر آن شدیم تا آن را در این ایام روی صحنه آوریم.

او ضمن اشاره به اینکه متن اثر را با همفکری علیرضا حنیفی بازنویسی کردیم، داستان این نمایش را این‌گونه شرح داد: شخصیت "اسماء" که کنیز حضرت فاطمه (س) است پس از رحلت پیامبر (ص)، مردم را برای بیعت با حضرت علی(ع) گرد هم می‌آورد اما در این میان فردی به نام "زمان" با او روبه‌رو شده و او را در سیر زمان پیش خواهد برد و نشان می‌دهد که چه بر سر آل علی (ع)‌ آمده است. این سیر زمان تا واقعه کربلا ادامه می‌یابد.

این کارگردان با بیان اینکه تمرینات نمایش 30 جلسه به طول انجامید درباره شیوه اجرایی عنوان کرد: نمایش فضایی سورئال دارد و در این اثر نمایشی مخاطب همه فضاها را غیر واقعی می‌بیند. واقعه کربلا را از نگاه شخصی به نام فرات و داستان امیرالمومنین را از دید شخصیت چاه. نمایش "دمی در بازار هیزم‌فروشان" همراه با حرکات فرم اجرا می‌شود.  

محمد طهماسب‌پور درباره موسیقی نمایش خاطرنشان کرد: موسیقی نمایشی انتخابی است و به صورت پلی بک پخش می‌شود. موسیقی نمایش مدرن است و به سمت و سوی موسیقی عربی نرفتیم.

او ضمن اشاره به اینکه از سوی هیچ ارگان و نهادی حمایت مالی نشدیم اظهار داشت: به صورت معمول آثار مذهبی از سوی حوزه هنری مورد حمایت قرار می‌گیرد و حامی دیگر آثار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از آنجا که این کار مابین این دو است مورد حمایت هیچ یک قرار نگرفت. ما گروه نمایشی بودیم که حرف تازه‌ای را عنوان کردیم اما در تئاتر ما گروهی را جدی می‌گیرند که نامی داشته باشد. بنیاد رودکی و سازمان برنامه و بودجه تنها ارگان‌هایی بودند که ما را حمایت معنوی کردند. تالار وحدت برند تئاتر ایران است و آثار اجرایی آن باید مورد حمایت قرار گیرد.

طهماسب‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت: قصد دارم آبان یا آذر ماه سال جاری نمایش "سیزیف و مرگ" را در صورتی‌که متن آن تائید شود به صحنه آورم.

طهماسب‌پور درباره طراحی صحنه این نمایش گفت‌: آنچه عرف شده که کارهای مذهبی یک شهر مدینه و چند نخل دکوربندی دارند، در این نمایش این موضوع دیده نمی‌شود. ما یک تئاتر حرفه‌ای مدرن با پیرنگ مذهبی کار کردیم که شاید اولین نفرهایی باشیم که در این عرصه ورود کردیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از نهاد یا سازمان خاصی نداشتند، گفت: تنها تالار وحدت اجازه اجرا به ما داده است، هر چند هزینه‌های سالن هم زیاد است و همه را خودم شخصاً پرداخت کردم. به جایی رسیدیم که یا کار را تعطیل کنیم یا اینکه شخصی پرداخت کنیم که دومی را انتخاب کردیم، نامه‌نگاری‌هایی هم برای حمایت از کار داشتیم که البته جوابی فعلا دریافت نکردیم.

وی همچنین افزود: این نمایش از 4 خرداد تا 23 خرداد در تالار وحدت به صحنه می‌رود که اگر با اقبال روبه رو شود، تمدید هم خواهد شد.

طهماسب‌پور درباره بازیگران گفت: این نمایش 7 بازیگر اصلی،‌ 24 بازیگر فرعی و یک گروه بیست نفره فرم دارد. بازیگران اصلی محمد ساربان، منوچهر علیپور، سپیده پهلوان‌زاده، مریم رحیمی،‌ علی عبادت‌طلب،‌ علی برجی و آیه قبادیان هستند.

وی با اشاره به اینکه این نمایش بیش از 4 ماه تمرین داشته است، گفت: یک گروه پر پرسوناژ هفتاد ـ هشتاد نفره را آماده یک اجرای بزرگ کردن کار دشواری است، امیدواریم که مورد اقبال مردم قرار بگیرد.

بازیگران نمایش "دمی در بازار هیزم فروشان" گیسو امیر رضایی، علی مربی، سهیل قاسم خانی، مریم رحیمی، امید رهبر، سید جعفر پور طاها، محمد محب الهی، علی عبادت طلب، آیه قبادیان، علی برجی، منوچهر علی پور، زینب ورمقانی، سپیده پهلوان زاده، آرمین مزین، میثم محب الهی،  محمدرضا موسوی،  پریا انوری، نرجس تاجیک، علی عزیزیان، محمد ساربان، مهدی توکلی نیا ، پرستو شمسی پور، یاسین روستایی، سامی رهبر، سمیه قدیمی،غزل فراهانی و مائده آتین هستند.  

علی فرزانه پور، میترا مسائلی، مینا نوریان، سمانه ابن علی، پریا انوری، علی عزیزیان، ایمان محبوبی کیا، ستایش راعی، آزاده شمس،  پریا مهدی‌ پور، طلیعه رحمانی، فریبا موسوی، نسرین درویشی، نائله زینل نیا طوسی، نرجس تاجیک، گلناز ندیمی، راتارخ شاد، صبا موسوی، سمیه قدیمی، محمدرضا موسوی، علی مربی، علی اجدادی، سهیل قاسم خانی، یاسین روستایی، مهدی توکلی نیا، میلاد اتابکی و حامد مقدم  بازیگران فرم این اثر نمایشی هستند.

 علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت TIK8 تهیه کنند.