سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مثل خواب مثل رویا" در بخش صحنه‌ای پنجمین همایش سراسری تئاتر خرداد به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی از 8 خردادماه ساعت 19:30 در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه است. این اثر نمایشی با بازی پری بارانی، محمد قاسمی، رستا رضوی، فرید طاهری و میثم محمدی اجرا می‌شود.

محمد قاسمی نویسنده و کارگردان نمایش "مثل خواب مثل رویا" در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش این اثر نمایشی گفت: سال، 90 نمایش "خطوط خاطر" را در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه آوردم که موضوع آن درباره معضلات اجتماعی زنان و نوع نگاه جامعه به آن‌ها از زمان قاجار تا به امروز بود. از آن زمان همیشه این سوال در ذهنم بود که چرا در کودتای 28 مرداد سال 1332 که در آن بحث کشف حجاب زنان مطرح شد، نگاهی به مردان نشد و این موضوع دستمایه‌ای شد که نمایشنامه "مثل خواب مثل رویا" را در 4 اپیزود درباره نقش زنان از 28 مرداد 1332 تا جنگ تحمیلی بنویسم.

او ضمن اشاره به اینکه در این اثر نمایشی صرفاً به موضوعات پس از انقلاب بسنده نکرده‌ام، خاطرنشان کرد: "مثل خواب مثل رویا" درباره تاثیر و نقش زن‌ها، چه کسانی که فعالیت سیاسی داشته‌ یا نداشته‌اند در طول تاریخ معاصر و در برهه‌های خطیر تاریخ ایران از زمان کشف حجاب تا جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس است.

قاسمی در ادامه افزود: نمایش با کودتای کشف حجاب آغاز می‌شود و 4 برش تاریخی 36 ساله را که از معنایی همگون و تفکیک شده است را روایت می‌کند.

کارگردان نمایش "آبی‌ترین آسمانی زمین" درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی عنوان کرد: نمایش در بحث اپیزودها با نگاهی رئالیستی است اما این اثر فضایی اکسپرسیونیستی دارد. تصاویری در نمایش است که دارای معانی و غیر تئاتری است. سعی کرده‌‌ام با ایجاد فضایی فانتزی مخاطب را از نظر بصری به غنا برسانم. "مثل خواب مثل رویا" فارغ از شعارزدگی در مخاطب ایجاد تفکر می‌کند.

او با بیان اینکه این اثر نمایشی طراحی صحنه بدیعی دارد، یادآور شد: در طراحی با خطوطی مواجه هستیم که از دامنه‌ای به پایین کشیده می‌شود. 5 لته در صحنه است که نسبت به هر اپیزود از نمایش به شکلی چیدمان خواهد شد و پشت لته‌ها کاملاً نمایان است. در جاهایی از نمایش که وهم‌برانگیز است در پشت لته و بخش‌های در جلوی آن اجرا می‌شود.

محمد قاسمی که در بیشتر آثارش از موسیقی زنده استفاده می‌کند، درباره موسیقی نمایش "مثل خواب مثل رویا" گفت: این نمایش موسیقی زنده دارد و سازهایی چون گیتار، کاخن، کوزه، دف و ویولون در آن نواخته می‌شود. موسیقی در این اثر از ضروریات است و 40 درصد نمایش را تشکیل می‌دهد که منفک از کار نیست. نوازدگان موسیقی به عنوان کاراکتر روی صحنه حضور دارند. در یکی از اپیزودهای نمایش، آوای درونی شخصیتی شنیده می‌شود که با ساز بیرونی می‌شود. از نوازندگان در اجرا و بازی نیز استفاده شده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در پایان اظهار داشت: این نمایش با اینکه اثری موضوعی است اما شکل اجرایی دلنشینی دارد که مخاطب را پس نمی‌زند و گارد ایجاد نمی‌کند. در این اثر نمایشی نیز همچون آثار پیشین‌ام از شعارزدگی گریخته‌ام. "مثل خواب مثل رویا" اثر نمایشی شریفی است.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده: محمد قاسمی، آهنگساز: محمد بهراد، نوازندگان: کوروش عبدی، محمد علی رحمانی و محمد بهراد، مدیر صحنه: شادان رستمی، عکاس: رسول رنجبر، طراح نور: متین مردادی و طراح صحنه: محمد قاسمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.