سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر عصر روز گذشته 6 خردادماه در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد. با اینکه طبق دعوت‌نامه روابط‌عمومی خانه هنرمندان قرار بر این بود که حسین پارسایی رییس شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر در این نشست حضور داشته باشد اما رجبی معمار از آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

رجبی معمار در ابتدای نشست مونا رحمانی لشکری را به عنوان مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر معرفی کرد و از زحمات علیرضا غفاری طی این سال‌ها تشکر کرد. در ادامه مدیرعامل خانه هنرمندان پاسخگوی سوالات خبرنگاران حاضر در این نشست بود.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا حسین پارسایی در این نشست حضور ندارد، با بیان اینکه از موضوعاتی که به کار ما ارتباطی ندارد سوالی نکنید، گفت: همکاری که دعوت‌نامه را ارسال کرده است به آن پروبال داده، من اطلاعی از آن نداشتم و تنها برگه دعوت‌نامه را امضا کردم و به دست روابط عمومی سپردم. حسین پارسایی هنرمند و مدیر شناخته شده‌ای است و اگر استنکافی از مصاحبه داشته در نشست‌های بعدی از او می‌خواهیم که حضور داشته باشد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ضمن اشاره به اینکه در نشست‌های رسانه‌ای که تاکنون برگزار کرده‌ام قاعده‌ بر این بوده که صادقانه صحبت کنم، در پاسخ  سوال خبرنگاری مبنی بر تغییرات در جدول برنامه تدوین شده تماشاخانه ایرانشهر، تخصیص سالن نمایش به نمایش‌هایی که پیش از این اجرا شده‌اند و اجرای چند اثر بی‌کیفیت در تماشاخانه ایرانشهر خاطرنشان کرد: اطلاعات‌تان براساس آمار غلط است. نزدیک به 38 سال خواسته یا ناخواسته مدیر فرهنگی هستم و روزمه‌ روشنی دارم. من موسس مراکزی بوده‌ام که بسیاری از افراد فعال در آن‌ها ادعاهایی در زمینه فرهنگی می‌کنند.

او درباره شورای سیاست‌گذاری پنج نفره ایرانشهر متشکل از حسین مسافر آستانه، آتیلا پسیانی، حسین پارسایی، بهروز غریب‌پور و ایرج راد، عنوان کرد: من به قابلیت‌ها، توانایی‌ها و تجربیاتی این جمع ایمان دارم و فرهاد مهندس‌پور نیز اصلی‌ترین مشاور من است که فرد عجیبی است و تعبیر من از او هنرمند شیداست. حکم فعالیت او را زده‌ام اما اختیارش دست خودش است و حالا باید دید که چه تصمیمی می‌گیرد. مجموع سابقه این افراد برای من روی هم رفته 250 سال می‌شود.

رجبی معمار در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عملکرد ضعیف و غیرقابل دفاع مجموعه، یادآور شد: ما افت مخاطب و فروش در تماشاخانه ایرانشهر نداشته‌ایم. در کشور در همه حوزه‌ها ضعف مدارا و قضاوت زودهنگام داریم. شما از آنجا که خبرنگار هستید فکر می‌کنید بر تمام جوانب تئاتر اشراف دارید. قطع به یقین حتی یک مورد نمایش طی دو سال و اندی جابه‌جایی بدون تصویب شورای سیاست‌گذاری نداشته‌ایم و همه چیز طبق برنامه و درخواست بررسی و کاتالوگ کارها منتشر می‌شود.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر در ادامه افزود: بالغ بر 95 درصد افرادی که خود تعهد می‌دهند در تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشته باشند به دلایل مختلف برنامه‌شان را تغییر می‌دهند و ما دراین نوع مواقع از لیست ذخیره استفاده می‌کنیم. در مواردی شاید پیش آمده باشد که حتی برخی کارها در نوبت رزرو هم نبوده و بعضا حتی تکراری هستند، اما با تصویب شورا کارها انتخاب می‌شوند. من موظف نیستم در صورت تغییر برنامه به همه توضیح بدهم چرا که بخش زیادی از این اتلاف وقت مربوط به همین حواشی‌هاست.

او ضمن بیان اینکه شاید نظر بسیاری این باشد که شورای سیاست‌گذاری قابل اعتماد نیست اما من به آن‌ها اعتماد دارم، اظهار داشت: نظرات را می‌شنوم و درباره خوب و بد آن پاسخگو هستم. شما نمی‌توانید به جای من تصمیم بگیرید. زمانی‌که کاتالوگ کارهای ایرانشهر منتشر می‌شود، خیلی افراد تکلیف‌شان مشخص است و این خود یک قدم روبه جلو است و من ادعایی ندارم که نفر اولی هستم که در این زمینه برنامه‌ریزی داشته است.

رجبی معمار درباره همکاری محمد قدس برای هماهنگی نمایش‌ها در سالن ایرانشهر گفت: حکم تهیه‌کنندگی ویژه برای سه نفر صادر شد که محمد قدس یکی از آن‌هاست. او از آنجا که بسیار فعال، اکشن و پرتحرک است در صورتی‌که کاری را به شورای سیاست‌گذاری معرفی کند که آن‌ها بپذیرند قطعاً در تماشاخانه اجرا خواهد شد.

مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی نمایش‌ها زیاد در سالن‌ها اجرا می‌روند در حالی که نمایشی چون فروغ ساراپینا در 15 شب اجرایش بسته می‌شود، گفت: خود آقای حسینی تصمیم گرفتند که انصراف بدهند و درخواست‌شان به صورت کتبی موجود است.

رجبی معمار در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چطور است که بسیاری از نمایش‌های ایرانشهر به سمت گیشه‌محوری و سلبریتی‌پروری رفته است، گفت: هم و غم ما این است که به تئاتر کشور کمک کنیم؛ هر چند بازیگران هم یکی از آیتم‌های ما هستند که برای‌مان مهم‌اند. بنابراین اگر این بازیگران ممنوع‌الکار نباشند ما مشکلی برای اجرای کارهای‌شان نداریم. اما باز هم می‌گویم که اصلی‌ترین شاخص ما متن انتخاب شده کارگردان و تجربیات گروه است. حتما اولویت ما این است که کار قبلا اجرا نرفته باشد.

او درباره اجرای نمایش‌های تکراری در تماشاخانه گفت: ما تلاش‌مان این است که نمایش‌های بکر و جدید به تماشاخانه بیاید اما اگر هم شرایط فراهم نشد، قسم جلاله نخورده‌ایم که کارهای تکراری را اجرا ندهیم. ما برای خیلی از نمایش‌های لغو شده توبیخ هم داریم؛ به طوری که برخی از آنها یک سال نمی‌توانند دوباره اجرا بروند، ولی به هرحال شرایط فرق دارد. حمیدرضا نعیمی با اینکه یک سال اجرای‌اش را به دلایل مشکلاتی لغو کرد، سال بعد ما به او اجرا دادیم. باز هم مشکل پیش آمد و او نتوانست بر صحنه بیاید و کارش را به شهرزاد برد.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اعلام فروش غیرواقعی نمایش‌ها گفت: آمار ما دقیق است و براساس فروش سال گذشته 38 کار به صحنه رفت که 24 تا 60 درصد فروش را پر کردند و  متوسط فروش سال گذشته 80 میلیون تومان بود. در هر صورت ما باید مشکلاتی که در کشور وجود دارد؛ همچنین مجموعه مشکلات تئاتر، عقبه دولت و بضاعت‌مان را در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به ادعای خبرنگاران مبنی بر بی‌اطلاع بودنش از عرصه تئاتر گفت: آقای سرسنگی از بدنه تئاتر بود و درس تئاتر خوانده بود و مسئول دپارتمان تئاتری شد. من هیچ وقت ادعایی ندارم که به صورت تخصصی تئاتر را می‌شناسم  و فاصله زیادی هم با او حس می‌کنم.

رجبی معمار درباره 20 درصد عواید فروش که از تیم‌های تئاتری گرفته می‌شود، گفت: ما در سال 94 از آقای قالیباف، شهردار تهران بودجه خوبی برای ایرانشهر و سالن انتظامی دریافت کردیم. فشارهایی هم به تماشاخانه‌های خصوصی و مرکز هنرهای نمایشی وارد شد که ما را بچه پولدار می‌خواندند. بیشتر این پول‌ها هم به جیب گروه‌های تئاتری رفت. در سال 95 چیزی حدود 35 هزار تماشاگر داشتیم اما سال 96 و با تغییرات شهرداری حتی بودجه‌های مصوب هم پرداخت نشد؛ چه برسد به کمک مالی شهرداری!

او در ادامه افزود: ما ابتدا با بحران جدی حقوق پرسنل روبه‌رو شدیم؛ چرا که بالغ بر 80 درصد هزینه‌ها برای حقوق و مزایای پرسنل بود. حتی تعداد پرسنل را کم کردیم و اسپانسر هم نتوانستیم بگیریم. با همه تلاشی که کردیم اینجا باید تصمیم مدیریتی می‌گرفتم که یا هر دو تماشاخانه را تعطیل کنیم و یا عواید فروش دریافت می‌کردیم که دومی را با 10 درصد عواید آغاز و برای سال جدید 20 درصد دریافت کردیم؛ چرا که در بودجه 6 هزار میلیاردی فرهنگ و هنر حتی یک ریال هم برای بودجه ایرانشهر در نظر گرفته نشده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به اینکه به دولت جواب پس نمی‌دهد، بلکه باید جواب اداره مالیاتی را بدهد، گفت: یک بار شهرداری این مکان‌ها را ساخت و تمام شد. ما فقط 13 تا 15 میلیون تومان هر ماه پول برق تماشاخانه ایرانشهر را می‌دهیم؛ چرا که برق دولتی نداریم. 

رجبی معمار در پایان نشست آمار مجموعه را ارائه کرد و گفت: مجموع فروش نمایش‌ها در سال 93، دو میلیارد و 100 تومان، سال 94، یک میلیارد و 500  میلیون تومان، سال 95، سه میلیارد و سال 96 نیز سه میلیارد در دو سالن ایرانشهر بوده است. اما درآمدها در سال 93، حدود 350 میلیون تومان، سال 94، حدود 330 میلیون، سال 95، حدود 150 میلیون تومان و سال 96 نیز 190 میلیون تومان از محل تماشاخانه ایرانشهر بوده است.

او همچنین با ارائه آمارهایی درباره تساوی بین بخش هزینه‌ها و درآمد‌ها در سال‌های 93 تا 96 و هزینه‌های جاری که تقریبا 400 و اندی میلیون تومان هر سال بوده است، درباره توافق با سایت تیوال برای بلیت فروشی کارها گفت: ما قراردادمان با تیوال روبه اتمام است و از چند سایت بلیت فروشی دعوت کردیم که بیایند و صحبت کنند. الان با دو سایت قرارداد بستیم و یکی هم هنوز مشخص نیست که به زودی اعلام خواهدشد.