سرویس تئاتر هنرآنلایننمایش "عدالت قجری" نوشته و کار علی برجی با بازی نغمه نخعی، شهریار حیدری، الهه فربدزاده، مژده گیوه کی و سعید مرآتی از 15 خردادماه در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است. این اثر نمایشی سال پیش در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر اجرا شده است.

علی برجی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه "عدالت قجری" برداشتی آزاد از نمایشنامه "بر پهنه دریا" نوشته اسلاومیرمروژک است، گفت: این اثر نمایشی دربار سه زن قجری است. خانواده‌ای متشکل از زن، شوهر و مستخدمشان همزمان با دوره قاجار و اوایل حکومت رضا خان به اروپا فرار می‌کنند. شوهر که قرار است روی سنگ پا سرمایه‌گذاری کند، زن و مستخدمشان را در آنجا رها می‌کند و آن‌ها مورد تهاجم بیگانگان قرار می‌گیرند. زن و مستخدم به همراه زنی به نام سکینه بندانداز خود را بر روی تکه چوبی در دریا می‌اندازند و دچار مسائلی می‌شوند....

او درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: نمایشنامه "بر پهنه دریا" به واسطه اینکه بر روی زورقی می‌گذرد شباهت بسیاری به نمایش‌های تخت حوضی ایرانی دارد. بر این اساس با تلفیق آن فضا و نمایش‌های تخت حوضی و شخصیت‌هایش بر آن شدم تا این اثر نمایشی را همچون آثار آئینی سنتی  به شیوه نمایش‌های ایرانی تولید کنم.

این نویسنده و کارگردان ضمن اشاره به اینکه طراحی صحنه این اثر نمایشی بسیاره ساده است، اظهار داشت: از آنجا که این امکان باشد تا دکور صحنه به منظور اجرا در شهرهای دیگر قابل استفاده باشد تصمیم گرفتیم طراحی را به شکلی انجام دهیم که دکور نمایش قابل حمل باشد. طراحی صحنه نمایش با استفاده از برچسب‌های چوبی و گونی بسیار مینی‌مال است. نمایش "عدالت قجری" را در ایام عید نوروز با همکاری موسسه‌ خیریه‌ای در کیش به روی صحنه آوردیم.

برجی درباره موسیقی این نمایش "عدالت قجری" که به صورت زنده نواخته می‌شود، یادآور شد: موسیقی نمایش با استفاده از سازهای ایرانی فضایی سنتی دارد که به جذابیت‌های این نمایش افزوده است.

او ضمن بیان اینکه در اجرای جدید این نمایش سعی کرده‌ایم با بازخوردهایی که از اجراهای پیشین از سوی مخاطب داشته‌ایم، نواقص آن را برطرف کنیم، تصریح کرد: "عدالت قجری" در خانه نمایش اداره تئاتر با استقبال تماشاگران اجرا شد و امیدواریم مخاطبان از اجرای دوباره این نمایش اجتماعی، کمدی و موزیکال در تماشاخانه دیوار چهارم نیز لذت ببرند.

در خلاصه داستان نمایش "عدالت قجری" آمده است: سه زن در دوره قاجار در فرار از نگاه اجنبی خود را در دریا بر روی یک تکه چوب می‌اندازند؛ آنها پس از چند روز از فرط گرسنگی مجبور به انتخاب می‌شوند...

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: علی برجی، نوازندگان: نوازنده تار (سیامک صادقی)، نوازنده کمانچه (میلاد مرادی) و نوازنده تنبک (محمد فرهنگیان)، طراح لباس: حجت موسوی، طراح صحنه: کیوان بدری، طراح چهره پردازی: لیلا یوسفی راد و مدیر روابط عمومی: ریحانه مطهری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت tik8 تهیه کنند.