سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تئاتر بازی" نوشته محمدرضا مرزوقی به کارگردانی ایلناز شعبانی از 19 اردیبهشت‌ماه ساعت 18:30 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر با بازی یاسمن ادیبی، مهتاب پرنیان، ملیکا روح‌انگیزی و فاطمه صادقی روی صحنه است.

ایلناز شعبانی که با این اثر نمایشی نخستین تجربه کارگردانی در عرصه تئاتر را پشت سر می‌گذارند در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "تئاتر بازی" گفت: من و بازیگران نمایش به جز ملیکا روح‌انگیزی، هم‌دانشگاهی هستیم و پس از دوران دانشگاه و گذراندن ورک‌شاپی زیرنظر آقای علی اصغر دشتی و بازی در نمایش‌هایی چون "در انتظار گودو" و "متاستاز"، مانند بسیاری از بازیگران در انتظار انتخاب توسط کارگردانی برای بازی در نمایش‌اش ماندیم و این ناامیدی ما را بر آن داشت تا خودمان تصمیم به اجرای اثر نمایشی بگیریم. 

او در ادامه اضافه کرد: تمرینات‌مان را به صورت جدی از آبان‌ماه سال گذشته آغاز کردیم و محمدرضا مرزوقی نویسنده نمایشنامه از دل تمرینات و براساس دغدغه‌های گروه اجرایی که با ادبیات معاصر نیز مرتبط بود، شروع به نگارش نمایشنامه کرد. در روند تمرینات جلسات و مذاکرات بسیاری با آقای مرزوقی داشتیم و با هدایت آقای علی اصغر دشتی و استفاده از آموزه‌های ورک‌شاپ‌های او، "تئاتر بازی" شکل گرفت. نسل ما باامید بسیار از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و مدت‌ها به انتظار آن می‌نشینند تا دعوت به بازی شوند و این مسئله موضوع و مضمون نمایش ما شد.  

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه سه اثر نمایشی در شکل‌گیری نمایشنامه "تئاتر بازی" دخیل هستند، خاطرنشان کرد: از بازی در بازی نمایشنامه "کلفت‌ها" نوشته ژان ژنه، فراموش شدن دو بازیگر از نمایشنامه "مهتاب" و عاقبت یکسان سه زن از نمایشنامه "سه زن بلند بالا" نوشته ادوارد آلبی برای نگارش "تئاتر بازی" استفاده شد. 

او داستان این اثر نمایشی را اینگونه شرح داد: چند بازیگر در پلاتو تمرین منتظر کارگردانی هستند. طی انتظارشان همچنان تمرین می‌کنند. کم کم دغدغه‌ها و مسائل زندگی بر انتظارشان قالب می‌شود و در نهایت انتظار به فراموشی سپرده می‌شود. 

شعبانی با بیان اینکه نمایش وابسته و وفادار به متن اثر است، عنوان کرد: داستان این اثر نمایشی از خودمان شکل گرفت و شیوه اجرایی "تئاتر بازی" رئال است و در جاهایی با ایده بازی در بازی اجرا می‌شود. 

او درخصوص طراحی صحنه نمایش یادآور شد: بالکنی در صحنه است که در ابتدای نمایش پنهان است. در روند اجرا این بالکن با نورپردازی و طراحی صدا، گذر زمان و تغییر فصول را به مخاطب نشان می‌دهد.

ایلناز شعبانی در پایان صحبت‌هایش ضمن اشاره به اینکه ابتدا قرار بود در پلاتو اجرای تئاترشهر این نمایش را روی صحنه آورند، گفت: با تغییر برنامه‌ریزی‌ها مجموعه تئاترشهر، ما در سالن سایه "تئاتر بازی" را اجرا می‌کنیم که متاسفانه به دلیل ظرفیت بیشتر این سالن نسبت به پلاتو اجرا، سالن کاملا پر نمی‌شود. امیدوارم توانسته باشیم دغدغه نسل جوان را از زبان و ذهن‌مان به مخاطب نشان دهیم. ما زمانی‌که در موقعیت تمرین هستیم انتظارها را فراموش می‌کنیم و تنها می‌خواهیم به اجرا برسیم. ما خودمان می‌توانیم و نیازی به این نیست که کارگردانی ما را فراخواند. 

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: سرپرست پروژه: علی اصغر دشتی، مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل، آهنگساز و طراح صدا: آرمین خیردان، مهندس صدا: حسین مقدم، طراح گرافیک: فریده براتی، طراح صحنه: امید اکبری،دستیار صحنه: غزل کرمانشاهی، طراح نور: نیلوفر نقیب ساداتی، مشاور لباس:ندا نصر، عکاس: البرز تیمورزاده، مدیر تولید: مهران جلیلوند، دستیار کارگردان:شبنم معصومی و مدیرصحنه: پویا طهماسبی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.