به گزارش هنرآنلاین، در نهمین دوره‌ کارگاه‌های تخصصی نمایش‌نا‌مه‌نویسی این موسسه به ترتیب ساعت و روزهای برگزاری کارگاه‌ها، دکتر سعید اسدی موضوع زمان و ساختار روایت نمایشی، ایوب آقاخانی موضوع شخصیت به عنوان روایت‌گر،  محمد رحمانیان با موضوع روایت به مثابه ابزاری برای گفت‌وگو، بهزاد صدیقی موضوع شیوه‌های روایت‌پردازی نمایشی، دکتر پرستو محبی موضوع کارکرد روایت‌گر در نمایش‌نا‌مه‌نویسی، دکتر چیستا یثربی موضوع نقش راوی در روایت‌های نمایشی، حسین کیانی موضوع عنصر تعلیق در روایت دراماتیک و دکتر رامتین شهبازی موضوع ساختارشناسی روایت در نمایش‌نا‌مه‌نویسی را با این عناوین هشت گانه روایت‌شناسی در نمایش‌نا‌مه‌نویسی تدریس می‌کنند.

نهمین دوره‌ کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی موسسه استاد اکبر رادی از روز  سه شنبه 29 خردادماه 97 تا روز جمعه یکم تیرماه 97 از ساعت 15 تا  ساعت 20:15 طی چهار روز برگزار‌ می‌شود و هنرجویانی که با موفقیت این دوره را به پایان برسانند، گواهی‌نامه‌ رسمی پایان دوره را دریافت می‌کنند.

علاقه‌مندان به آموزش نمایش‌نامه‌نویسی برای شرکت  و ثبت نام در کارگاه‌های کوتاه مدت موسسه استاد اکبر رادی می‌توانند به نشانی تماشاخانه دیوار چهارم واقع در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، بین خیابان سرپرست و خیابان فریمان، شماره ۵۴۲، واحد آموزش مراجعه کنند یا برای اطلاعات بیش‌تر با شماره تلفن‌ ۶۶۴۰۹۲۱۳ ، ۶۶۴۰۴۱۴۱  و 09373512525 تماس بگیرند.

لازم به یاد‌آوری است در این دوره هم‌چون دوره‌های پیشین از هنرجویان این کارگاه‌ها برای هر درس به صورت جداگانه ثبت نام نمی‌شود و به هنرجویانی که در کارگاه های قبلی این موسسه شرکت کرده باشند، تخفیف ویژه‌ای داده می‌شود.

 

بررسی تئاتر ایران در شرایط بحرانی و تئاتر نوین ایران 

مهرداد رایانی مخصوص با ارایه یک مقاله و مهدی نصیری با شرکت در میزگردی در سمینار "درام‌های نوین" در شهر براتیسلاو (اسلواکی) حضور یافته‌اند.

مهرداد رایانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد؛ نویسنده؛ کارگردان و عضو بین‌المللی کانون منتقدان تئاتر ایران در این سمینار مقاله خود تحت عنوان: "کاربردهای تئاتر ایران در شرایط بحرانی با تاکید بر تئاتر دفاع مقدس" را در قالب سخنرانی و پیپر ارایه می‌کند. 

همچنین مهدی نصیری؛ مدرس دانشگاه؛ نویسنده و کارگردان و عضو بین‌المللی کانون منتقدان تئاتر نیز در بخش دیگری از این سمینار و در قالب میزگرد و بحث درباره "تئاتر نوین ایران" صحبت خواهد کرد.

سمینار "درام های نوین" همزمان با فستیوال بین‌المللی تئاتر براتیسلاو در این شهر (پایتخت کشور اسلواکی) از ۲۴ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ برگزار می‌شود. علاوه بر مهمانان و گروه‌های مختلف تئاتری از سراسر دنیا تشکل‌های دیگری چون مرکز بین‌المللی تئاتر ITI، و صنف تهیه‌کنندگان تئاتر اروپا و کانون بین‌المللی منتقدان تئاتر IATC در این فستیوال حضور دارند. 

 

"نوبت یعنی بعدی" در تئاتر شهر به روی صحنه رفت

شب گذشته 23 اردیبهشت، هم‌زمان با رونمایی  پوستر رسمی نمایش، "نوبت یعنی بعدی" با حضور بازیگران و عوامل "سانتی‌متر"، نمایش قبلی گروه سکوت که تا 21 اردیبهشت در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بود،  افتتاح شد.

نمایش "نوبت یعنی بعدی" نوشته و کارگردانی مرتضی شاه‌کرم، نمایش برگزیده پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار است و در بخش مرور سی‌ و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در تهران، یزد، مشهد و البرز به صحنه رفت.

"نوبت یعنی بعدی" ۲ داستان موازی با مضمون ایثارگری واجتماعی دارد و داستان مادری که به‌دنبال یافتن اهداکننده عضو برای بهبودی پسرش است  را  در کنار داستانی اقتباسی از لاله و لادن ۲ خواهر به هم چسبیده‌ که درگیر مشکلات اجتماعی و مشکلات جسمانی هست را روایت می‌کند.

بازیگران "نوبت یعنی بعدی" (به ترتیب حروف الفبا)، آناهیتا اقبال‌نژاد، پروا آقاجانی، غزاله جزایری، مسعود شامی‌خاتونی، علی غابشی و ترانه کوهستانی هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از مدیرتولید و برنامه‌ریز: مسعود شامی خاتونی، دستیار کارگردان: فرید کیامرثی، دستیاردوم کارگردان: سارینا رزاق مرندی، مدیر اجرایی: علیرضا طاهری،  طراح پوستر: مهدی دوایی، طراح صحنه: میلاد خرمن بیز، طراحی و اجرای  لباس: آرزو ذوالفقاری، آهنگساز: آرش عزیزی، عکاس: پریسا خسروشاهین، ساخت تیزر: سجاد ایرانمنش، تبلیغات مجازی: نسترن بیک نژاد و مشاور رسانه: میترا رضائی.

"نوبت یعنی بعدی" از ۲۳ اردیبهشت تا 11 خرداد، ساعت ۱۸:۳۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

 

"شلیک به تئاتر شهر" در مهرگان

"شلیک به تئاترشهر" به نویسندگی و کارگردانی شایان افکاری براساس فیلمنامه "گلوله‌ها بر فراز برادوی"، اثر وودی آلن؛ با بازی ایوب آقاخانی، عباس بابایی، بهرام سروری نژاد، امین قنبری، اریک قاراسمیان، سام کبودوند، ترانه کوهستانی، حسین کشفی اصل، مهدی میرزاییان و آناهیتا همتی؛ از روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، ساعت ۲۱ در تماشاخانه مهرگان به روی صحنه می‌رود. 

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: این نمایش روایتگر چالش‌هایی است که یک کارگردان تئاتر برای به روی صحنه رفتن آثارش دارد؛ او برای این اتفاق مجبور است تا با تهیه‌کننده‌ای خارج از فضای تئاتر وارد کار شود...  

از جمله عوامل دیگر این نمایش می‌توان به؛ مجری طرح و مدیر تولید: لیلا جعفری؛ دستیاران کارگردان: سینا شجاعی، افشین وزیرزاده؛ مدیر صحنه: ثنا عباسپور؛ منشی صحنه و برنامه ریز: عسل سادات اصفهانی؛ طراح گریم: ثمین سالک؛ دستیار لباس: پونه شهابی نژاد؛ موسیقی: امیر محمدخانی؛ تبلیغات: پن استدیو؛ مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: سید محمد صادق سیادت و عکاس: مهدی عمادی اشاره کرد. 

علاقمندان جهت تماشای این نمایش می‌توانند به سایت www.tiwall.com و یا به گیشه تماشاخانه مهرگان به آدرس خیابان انقلاب، ابتدای پل کالج، کوپه خارک، بن بست اول، پلاک ۵ مراجعه کنند.

 

"مالی سویینی" تا 10 خرداد به روی صحنه است

نمایش "مالی سویینی" به کارگردانی مرتضی میرمنتظمی که از شامگاه دوشنبه 10 اردیبهشت در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته است تا 10 خرداد روی صحنه خواهد بود.

این اثر نمایشی که بازیگران آن به ترتیب حروف الفبا عبارتند از امیر آقایی، صابر ابر و الهام کردا، طی 12 اجرای خود که پشت سر گذاشته، میزبان بیش از 6 هزار مخاطب در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر بوده است.

"مالی سویینی" تا 10 خرداد، ساعت 21 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

محمد قدس تهیه کنندگی "مالی سویینی" را عهده دار است.

علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت نمایش "مالی سویینی" می توانند به سامانه فروش بلیت irannamayesh.com مراجعه کنند.