سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "شطّ رنج" اثری از علی قمصری است که به نویسندگی احسان افشاری و کارگردانی علی ساسانی نژاد و حامد شفیع خواه از 29 فروردین ماه ساعت 18:30 با بازی سارا رسول زاده و حامد شفیع خواه در تالار حافظ به روی صحنه است. به بهانه اجرای این اثر نمایشی علی قمصری که خود از نوازندگان نمایش "شطّ رنج" است یادداشتی را در اختیار هنرآنلاین قرار داده است که متن آن بدین شرح است: 

"اگرچه استقبال از یک اثر را لزوما به معناى باکیفیت بودن آن نباید پنداشت، با این حال، استقبال زیاد از یک اثرى که وجه تجارى و عامه‌پسند ندارد و از مفاهیم فلسفى حرف مى‌زند، بیانگر بالا بودن سطح شعور هنرى و فرهنگى جامعه است. مخاطبینى که برداشت‌ها و تفسیرهاى متنوعشان را به زیباترین شکلى منتشر و ما را با خواندن آن‌ها متعجب و دلگرم کرده‌اند.

بسیارى از مخاطبین "شطّ رنج" بیش از دو سه بار براى تماشا آمده‌اند، بخش‌هاى کلیدى نمایش در شب‌هاى اخیر با واکنش‌هاى جالبى از طرف مخاطبین مواجه شده، بخشى از اشعار و ملودی‌ها به شکل عجیبى توسط مخاطبین همراه با اجرا زمزمه مى‌شوند. 

بعضى از بخش‌نمایش و بعضى از موسیقى بیشتر لذت مى‌برند، اما دو حقیقت مهم در "شطّ رنج" این پروژه را برایم جذاب‌تر مى‌کنند:

١- الف تا یاى "شطّ رنج" به شکل پیوسته داستانى را روایت مى‌کند که قرار است مخاطب را با خود حمل کند و هیچ کلاژ سردرگمى در کار وجود ندارد. 

٢- اورجینالیتى و اصالت "شطّ رنج": "شطّ رنج" تالیف ذهن جوان امروز ایران است. چه متن که نوشته احسان افشارى و چه موسیقى که نوشته من و چه حرکت‌ها و بازى‌ها که هیچ‌کدام بازنمایى اثرى غیر ایرانى یا اثرى باستانى نیستند. نبض دغدغه‌هاى اجتماعى امروز در این کار مى‌تپد اما بیان این دغدغه‌ها از روش سخیف، ساده لوحانه و سطحى تبعیت نکرده.

ترکیب موسیقى، نمایش و انیمیشن را دو سال پیش در شوراى اروپا همراه با خانم لوسین خاچاتریان تجربه کردم و لذت این تجربه مرا به انجام کارى از آن جنس تشویق کرد. 

"شطّ رنج" با تمدید امروز یک ماهگى‌اش را جشن مى‌گیرد."

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت ایران کنسرت تهیه کنند.