سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خنکای ختم خاطره" نوشته حمیدرضا آذرنگ به کارگردانی حامد ادوای از 17 اردیبهشت‌ماه ساعت 21 در تالار حافظ روی صحنه است. این اثر نمایشی سال گذشته برنده جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری زن، بهترین بازیگری مرد، بهترین طراحی لباس و نمایش برگزیده ششمین جشنواره تئاترشهر شد. ضمن اینکه در بیست و هشتمین دوره از جشنواره تئاتر فجر در بخش مسابقه بین‌الملل جایزه بهترین نمایشنامه را از آن خود کرد. بازیگران نمایش "خنکای ختم خاطره" مریم بوبانی، عماد محمدی، مرجان خاکساری، نیما انصافیان، محمد اصغری، سهیل عبدی، مرضیه موسوی، مونا سهراب حقیقت، محمد شهباز تهرانی، شهاب عباسیان، امین موحدی پور، بهاره ریاحی، محمدرضا ایمانیان و منصور نصیری هستند.

حامد ادوای در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای نمایشنامه "خنکای ختم خاطره" گفت: گروه ما در 5- 6 سال اخیر به سراغ نمایشنامه‌هایی که دارای فضاهایی که خیلی رئال نیستند و سمت و سویی فانتزی دارند، رفته است. دو سال است که اجرای عمومی نداشته‌ام و با گروه مشغول خوانش متن‌های بسیاری شده‌ایم  که در نهایت به نمایشنامه "خنکای ختم خاطره" رسیدیم.

او در ادامه افزود: این اثر نمایشی اپیزودهای رئالی دارد اما بستر نمایش سورئال است و متن این امکان را به ما می‌داد که به فضای مدنظرمان یعنی سورئال نزدیک شویم و آن را از فیلتر درنظر گرفته شده گروه عبور دهیم .از این جهت تصمیم به اجرای آن نمایشنامه گرفتیم. جذابیت دیگر این نمایشنامه قدرت متن در دیالوگ‌نویسی و درام‌پردازی است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان اینکه نمایش‌نامه "خنکای ختم خاطره" یکی از آثار نمایشی برتر دهه 90 در اجرا و نمایشنامه‌نویسی است، خاطرنشان کرد: اکثر اعضای گروه تئاتر "گره" جنگ را به چشم خود ندیده‌اند اما دغدغه‌مند خانواده‌های جنگ‌زده هستند و از این روی اجرای این نمایش دغدغه‌مان است.

ادوای درخصوص تغییرات اجرای عمومی این اثر نمایشی در مقایسه با اجرای جشنواره، عنوان کرد: در کست بازیگری 3- 4 نفر تغییر کرده‌اند به اضافه اینکه تقریبا هر بخشی از نمایش از طراحی‌صحنه، موسیقی، طراحی لباس و ... که در جشنواره نقد شد و کاندید جایزه نشد را تغییر دادیم. ترجیح‌مان بر این بوده که به سمت حرفه‌ای‌تر شدن برویم.

او درخصوص طراحی صحنه نمایش یادآور شد: محمد موسوی از طراحان بسیار خلاق است که پس از ساعت‌ها گپ زدن با او و طرح‌های پیشنهادی بسیاری در نهایت به طرحی فرمالیستی رسیدیم. از آنجا که اپیزوهای نمایش را در فضای غیررئال می‌بینیم در طراحی صحنه مرزی میان زمین، آسمان و برزخ دیده می‌شود و از لحاظ بصری اتفاق جذابی است.

کارگردان نمایش "غم فراغ" درباره موسیقی نمایش "خنکای ختم خاطره" اظهار داشت: در جشنواره تئاترشهر از موسیقی‌های اقلیمی و نواحی  استفاده شد. در اجرای عمومی نمایش که طراحی موسیقی آن را کسری پاشایی برعهده دارد، بیس مشترک، موسیقی الکترونیک است و آوا بر روی آن پخش می‌شود. سازبندی وجود ندارد و سعی بر فضاسازی شده است.

ادوای درخصوص انتخاب مریم بوبانی به عنوان یکی از بازیگران نمایش "خنکای ختم خاطره" تصریح کرد: خانم بوبانی نقش زن جنوبی این نمایش را ایفا می‌کند که از سخت‌ترین نقش‌های نمایش است. برای انتخاب بازیگر این نقش درگیری‌های بسیاری داشتیم و برخی پیشنهاد انتخاب بازیگر سلبریتی به معنای تجاری را دادند اما ترجیح من این بود که سراغ بازیگر قدرتمند و توانایی برای ایفای نقش بروم و در نهایت با پرس‌وجو به مریم بوبانی رسیدم  و او به دلیل  علاقه‌ای که به زنان جنوب و مادران شهیدان دارد با فراغ بال برای بازی این نقش استقبال کرد و در این راستا به گروه بسیار کمک کرد.

او با بیان اینکه این اثر، نمایش دفاع مقدس نیست و ضدجنگ است، خلاصه داستان نمایش "خنکای ختم خاطره" را اینگونه شرح داد: شهیدی پس از 25 سال توسط بنیاد شهید سالم پیدا می‌شود و بنیاد شهید موظف شده تا خانواده شهید را پیدا کند. برای این منظور این بنیاد به جستجو در سراسر کشور می‌پردازد و زمانی‌که خانواده شهید را پیدا می‌کند...

حامد اداوای ضمن اشاره به اینکه نمایش دارای 6 اپیزود از 6 قومیت مختلف این سرزمین است، گفت: تلاش شبانه‌روزی گروه 30 نفره ما بر این بوده تا اثری شریف را به صحنه آوریم و امانت‌داری برای چشم، زمان و حوصله تماشاگر باشیم. در کست بازیگران چهره تجاری نداریم و تنها می‌خواهیم حال مخاطب با دیدن این اثر نمایشی خوب شود و امیدواریم از پس آن بر بیاییم.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: گروه کارگردانی: آیدا مرادیان و نیما انصافیان، طراح صحنه: محمد موسوی، طراح لباس: پگاه ترکی، طراح صدا و موسیقی: کسری پاشایی، طراح گریم: مونا جعفر ، گرافیست: عطیه ادوای، مشاور رسانه‌ای: نسیم جعفری، روابط عمومی: آیدا اورنگ، مدیریت تبلیغات: محمدرضا ایمانیان و مدیر صحنه: سینا امینی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.