به گزارش هنرآنلاین، دومین نشست رسانه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی صبح امروز 16 اردیبهشت‌ماه با حضور حسین عبداللهی دبیر جشنواره، محمدهادی عسگری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری، مدیران و اعضای ستاد اجرایی جشنواره در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای نشست مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در حال فعال کردن ظرفیت نهادها هستیم تا بتوانیم برای برگزاری بهتر جشنواره تئاتر دانشگاهی همکاری لازم را داشته باشیم.

او تعامل بیشتر نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران که وظیفه کمک به فضای عمومی هنر دارند را به منظور تقویت جشنواره تئاتر دانشگاهی خواستار شد و عنوان کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان یکی از رویدادهای تراز اول است که به همت دانشجویان برگزار می‌شود. سیاست جدید ما در برگزاری این جشنواره هنری، استفاده از همه ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در این عرصه به اعتلای جشنواره کمک کند.

عسگری در ادامه اضافه کرد: در این مسیر قرار است با کمک دانشجویان تدوین ساختارهای جدید را برای برنامه‌ریزی اصولی در دستور کار داشته باشیم تا بتوانیم در سال‌های آتی جشنواره را قوی‌تر برگزار کنیم. با ارزیابی و شناخت نقاط قوت و ضعف دوره‌های پیشین، باید ضمن ترسیم مسیر آینده، افراد موفق بیشتری به عرصه تئاتر حرفه‌ای کشور معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: به دنبال حذف یا نابودی جشنواره تئاتر دانشگاهی نیستیم اما تجدیدنظر در ساختارها آغاز شده است که با تشکیل شورای مشورتی با دبیران ادوار گذشته، فضای مناسب‌تری ایجاد خواهد شد. در گام اول پیش از برگزاری آیین اختتامیه فراخوان دوره بعدی جشنواره منتشر خواهد شد چرا که چالش و دغدغه بعدی تئاتری‌ها وضعیت انتصابی دبیرهای جشنواره‌هاست که با ایجاد فضای مشورتی می‌‌توانیم این مساله را حل و به برگزاری بهتر جشنواره کمک کنیم.

او با اشاره به اینکه قصد داریم برای تشکیل شورای سیاستگذاری، مدل رسمی را از بین برده و از دبیران ادوار گذشته و فعالان این عرصه عضو داشته باشیم، یادآور شد: در همین راستا، دبیر دوره بعدی جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به صورت مشورتی انتخاب و به زودی معرفی خواهد شد تا فرصت موثر و مطلوب در اختیار دبیر منتخب قرار داده شود. با ایجاد این فرصت دبیر آینده می‌تواند فارغ از دغدغه‌های مالی فکر و عمل کند و در این دوره نیز با تامین اعتبار در روند برگزاری، گشایش‌هایی اتفاق می‌افتد تا مشکلات حل شوند.

حسین عبداللهی دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران نیز در این نشست به نقش تاثیرگذار فعالیت‌های جمعی در پیشبرد امور مختلف اشاره کرد و گفت: حال امروز تیم اجرایی این دوره جشنواره خوب نیست زیرا نهادهایی که وظیفه همکاری و کمک به برگزاری این رویداد را داشتند، برخورد مناسبی از خود نشان ندادند.

عبداللهی افزود: در برگزاری جشنواره، انتظار حمایت مالی از شهرداری نداشتیم و فقط خواستیم امکانات معمول خود را در اختیار جشنواره قرار بدهند به عنوان مثال، فضاهای لازم برای اسکان هنرمندان و سالن‌های اجرای نمایش را به صورت رایگان به ما بدهند.

او درباره آثار رسیده به جشنواره تئاتر دانشگاهی بیست و یکم نیز گفت: پنج اثر از نمایش‌های مناطق به جشنواره اصلی راه پیدا کردند که اجرای آنها به جای تماشای فیلم- اجرا برای تشخیص کیفیت کارها بسیار موثر بود.

دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی یادآور شد: فروش بلیت‌های جشنواره با همکاری سایت تیوال از نیمه شعبان آغاز شد و رضا مهدی‌زاده، بهزاد آقا جمالی، اشکان خیل‌نژاد، پانته‌آ پناهی‌ها و عباس جمالی به عنوان داوران بخش مسابقه تئاتر صحنه معرفی شده‌اند.

علی محمدی معاون بخش آموزش و پژوهش بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز در این نشست گفت: در این هفته تعداد 30 سخنران از رشته‌های تئاتر و فلسفه و رشته‌های دیگر داشتیم که گفتمان بینا رشته‌ای با هدف گفت‌وگو در عرصه تئاتر با دیگر رشته‌ها برگزار شد.

محمدی با بیان اینکه خارج از مباحث این دوره از جشنواره حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد، تصریح کرد: این جشنواره باید یک بار دیگر بازنگری شود زیرا در بهترین حالت، دست دوم جشنواره تئاتر فجر محسوب می‌شود.

او افزود: باید برای این جشنواره، وجوه ممتاز دیگری به وجود بیاید که با این روند برگزاری ممکن نیست و معتقدیم اجرای این رویداد به صورت دولتی، به بدتر شدن آن می‌انجامد.

محمدی با ادعای اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این جشنواره را به تصاحب خود در آورده است، اظهار داشت: سیستم دولتی بر روند برگزاری این رویداد حاکم شده و اصل موضوع که تئاتر است به دست فراموشی سپرده شده است. به نظرم باید یک جمع عمومی از هنرمندان و تئاتری ها برای خروج جشنواره از این وضعیت کمک کنند.

بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی از 16 تا 26 اردیبهشت ماه به دبیری حسین عبداللهی در تهران برگزار می‌شود.