سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تابوت عهد" نوشته نیل لبیوت، ترجمه فهیمه زاهدی و کارگردانی عماد قلی‌پور از 9 اردیبهشت‌ماه ساعت 21 در تئاتر باران به روی صحنه خواهد رفت و مهدی کوشکی و بیتا معیریان در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

عماد قلی‌پور که پیش از این نمایش‌های "گلن گری گلن راس" و "گره‌ای در تار و پود یک نقش" را به صحنه آورده است، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای اثری از نیل لبیوت گفت: همواره دغدغه بازیگری داشته‌ام و تنها زمانی به سراغ کارگردانی می‌روم که نمایشنامه‌ای این دغدغه را در من ایجاد کند. چند سال پیش نمایشنامه "تابوت عهد" از سوی دوستی به من پیشنهاد شد تا اینکه امسال تصمیم به اجرای آن گرفتم.

او با اشاره به اینکه ترس و تردید انتخاب که در این نمایشنامه موج می‌زند، باعث انتخابش شده است خاطرنشان کرد: با این اثر نمایشی همذات‌پنداری داشتم که بر آن شدم تا آن را به روی صحنه آورم. اکثر مردم ایران درگیر ترس و تردیدی در تصمیماتشان هستند و نمی‌دانند راهی را که انتخاب می‌کنند، صحیح است یا اشتباه. همچنین این نمایشنامه دیالوگ‌هایی شبیه آثار دیوید ممت دارد که جذابیت کارگردانی را برای من بیشتر کرد. بنابراین با کسب اجازه از مترجم اثر، تمرینات را آغاز کردیم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن بیان اینکه با وفاداری به اصل اثر، نمایش را روی صحنه خواهیم آورد، عنوان کرد: به دلیل تفاوتی که میان زبان فارسی و انگلیسی است و به منظور ادای بهتر مطالب و درک ساده‌تر برای مخاطب، برخی از دیالوگ‌ها به دلیل اینکه انتقال‌شان از طریق جملات گنگ و نامفهوم نباشد، روان‌تر شده است.

قلی‌پور همچنین درباره شیوه اجرایی نمایش "تابوت عهد" اظهار داشت: سبک اجرایی نمایش وفادار به نمایشنامه به صورت کاملاً واقع‌گرایانه و رئال اجرا می‌شود. به نظرم اعمال شیوه اجرایی خارج از پیشنهاد نمایشنامه به این اثر که داری دیالوگ‌های ساده و روانی است، لطمه خواهد زد. "تابوت عهد" از آن دسته آثار نمایشی است که بر دیالوگ‌ها و خوانش آن تاکید دارد و به دلیل فراوانی دیالوگ‌ها باید در وحله نخست به درستی بازی شود.

او در خصوص طراحی صحنه و فضای نمایش گفت: منا رمضانی یکی از طراحان درخشان، طراحی صحنه نمایش را برعهده دارد. پس از تمرکز بر بازی‌ها به دیگر نیازهای نمایش رسیدیم. با تلفیق نور و صحنه سعی کردیم تا فضای خانه‌‌ای را پس از فاجعه‌ای بزرگ به درستی به تصویر بکشیم.

کارگردان نمایش "گلن گری گلن راس" درباره معیار و مبنا در انتخاب بازیگران نمایش "تابوت عهد" یادآور شد: بیتا معیریان و مهدی کوشکی از بازیگران توانمند هستند و از آنجا که این دو، شخصیت‌های بسیار نزدیکی به کاراکترهای نمایش داشتند برای ایفای نقش در این اثر انتخاب شدند که به نظرم بسیار خوب از عهده آن برآمده‌اند.

عماد قلی‌پور در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: مدتی است که گفته می‌شد حضور چهره‌ها در آثار نمایشی باعث فروش و استقبال نمایش‌ها می‌شود. اما در سال گذشته آثاری با بازی چهره‌های محبوب مردمی روی صحنه آمد که متاسفانه استقبال چندانی از آنها نشد. به نظرم پایبندی به اثر است که حتی با حضور بازیگران گمنام نیز باعث استقبال تماشاگران می‌شود و ما در "تابوت عهد" تلاش کرده‌ایم این پایبندی را داشته باشیم و با استفاده از گروهی از بهترین‌ها کار خوب و محترمی را به مخاطبان ارائه کنیم. امیدوارم که این نمایش مورد توجه تماشاگران قرار گیرد.

"تابوت عهد" به صورت غیرمستقیم به رویداد ۱۱ سپتامبر می‌پردازد. این نمایشنامه‌ درباره دو نفر از اهالی نیویورک است که در صبحی تاریک و طولانی با خود و با یکدیگر مواجه می‌شوند.

لبیوت از نمایشنامه‌نویسان معاصر آمریکایی است و این برای نخستین بار است که اثری از وی توسط فهمیه زاهدی به زبان فارسی ترجمه شده و روی صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: وقتی داشتم برمی‌گشتم، یه زن‌ و دیدم که حیرون و سرگردون داشت عکس شوهرش رو به در و دیوار می‌چسبوند.

دیگر عوامل نمایش "تابوت عهد" عبارتند از: مشاور کارگردان: دلارا نوشین، مدیر تولید: حسین دیردار، طراح نور: رضا حیدری، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح صحنه: منا رمضانی، انتخاب موسیقی: سروش سوخته‌سرایی، طراح گریم: سوگل بهرام‌پور، طراح پوستر، بروشور و عکاس: محمودرضا انشایی، دستیار کارگردان و منشی صحنه: بهار خالقی، مدیر تبلیغات، روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: آوا فیاض، مدیر صحنه: سعید جعفری و ساخت تیزر: فرزین طاهر.

علاقمندان می‌توانند از هم اکنون بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.