سرویس تئاتر هنرآنلاین: "مرثیه‌ای برای یک دختر" با اقتباسی آزاد از نمایشنامه "مرگ و دوشیزه جوان" اثر آریل دورفمان به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مازیار شهزاد دولتشاهی از 15 فروردین‌ماه ساعت 18 در سالن شماره دو تماشاخانه پالیز روی صحنه است. این اثر نمایشی به تهیه‌کنندگی نورالدین حیدری ماهر با بازی دیانا فتحی، روزبه حصاری، مارال عبداللهی و عطا عارفی اجرا می‌شود.

مازیار شهزاد دولتشاهی که نخستین تجربه کارگردانی خود را با نمایش "مرثیه‌ای برای یک دختر" پشت سر می‌گذراند در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: پیش از دراماتورژی این اثر، چند نمایشنامه را نوشته‌ام اما فرصت اجرای آن‌ها میسر نشد و طی دو سه سال گذشته با برنامه‌ریزی‌هایی بر آن شدم تا نمایشی را به صحنه آورم. در خانواده‌ای زندگی کرده‌ام که به هنر و ادبیات علاقمند هستند اما بنا به شرایطی در رشته پزشکی تحصیل کردم و مشغول به فعالیت شدم.

او در ادامه درباره اقتباس از نمایش "مرگ و دوشیزه جوان" خاطرنشان کرد: برای نخستین تجربه تصمیم گرفتم سراغ نمایشنامه شناخته شده‌ای بروم که به فضای ذهنی‌ام نزدیک باشد و با دراماتورژی متن را با ذهنیاتم نزدیک‌تر کردم. رویدادها و دیالوگ‌ها نسبت به متن اصلی تفاوت کرده است اما ساختمان اصلی اثر، همان نمایش دورفمان است.

این جراح که دو فیلمنامه "سکوت" و "ققنوس" از او منتشر شده است، ضمن اشاره به اینکه در دراماتورژی از فضای رئال اثر خارج شده‌ام، عنوان کرد: نمایشنامه را به فضایی روانکاوانه و سورئال نزدیک کردم. بسیاری از اتفاقات نمایش واقعی نیست و به صورت ذهنی و سورئال است. زمان نمایش همواره در کابوس و در ساعت 4 می‌گذرد.

شهزاد دولتشاهی همچنین اضافه کرد: اتفاقاتی که در ذهن پائولینا می‌گذرد از حالت سیاسی خارج شده و گویا در ساعت 4 صبح در اتاق شکنجه مرده است و روح و ذهنش به دنبال مقصر می‌گردد.

او ضمن اشاره به اینکه تمرینات نمایش 6 ماه به طول انجامید، درخصوص فضا و طراحی صحنه "مرثیه‌ای برای یک دختر" اظهار داشت: در فضای صحنه از نور و سایه بسیار استفاده شده است هر چند که در متن اصلی از دورفمان نیز فضای نور و سایه وجود دارد، من نیز در دراماتورژی سایه را مبنای فضای ذهنی در نمایش قرار دادم و روی نورپردازی بسیار کار کردیم و پرده‌هایی به آن اضافه شد تا به صورت کنونی درآمد.

کارگردان نمایش "مرثیه‌ای برای یک دختر" با بیان اینکه دیالوگ‌هایی از این اثر نمایشی ارجاعاتی به اشعار فروغ دارد، تصریح کرد: این ارجاعات به شعرهای فروغ واضح و دقیق نیست اما نگاهی به این اشعار در آثار نقاشی، فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌های دیگری که نوشته‌ام وجود دارد.

دیگر عوامل نمایش "مرثیه‌ای برای یک دختر" عبارتند از: طراح لباس: گلناز گلشن، موسیقی: علی کیانیان، طراح نور: علی کوزه‌گر، طراح گرافیک، عکس و ساخت تیزر: محمد صادق زرجویان، دستیار کارگردان، برنامه ریز و مدیرتولید: محمد گودرزیانی، منشی صحنه: شیدا منوچهری، مدیرصحنه: عطا عارفی، مشاور رسانه: فریبرز دارایی، مدیرتبلیغات: امیرقالیچی، ساخت دکور: محمدرضا پناهی و علیرضا پناهی و دوخت لباس: آتنا رضایی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.