سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خون به پا خواهد شد" به نویسندگی و کارگردانی حسن معینی از اول اردیبهشت‌ماه ساعت 19:15 در سالن استاد خسرو خورشیدی تماشاخانه هنر روی صحنه است. در این اثر نمایشی که براساس "مکبث" ویلیام شکسپیر نوشته شده است، حامد اسدی، پویا باقری، داوود پژمانفر، آناهیتا خسروی، وحید زارعی، ماهی عظیمی، اریک قاراسمیان، آزاده قرشی، سهیل قناعتی و مرتضی مظلومی ایفای نقش می‌کنند.

حسن معینی که مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران دارد، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اقتباس از نمایشنامه "مکبث" نوشته ویلیام شکسپیر گفت: یک بار متن‌های نمایشی معروف را خواندم تا به آثار شکسپیر رسیدم. بار اول "هملت" اثر این نمایشنامه‌نویس را کار کردم سپس تصمیم گرفتم به سراغ "مکبث" بروم. چرا که این اثر نمایشی درباره گفتمان قدرت، سیاست و بازی‌های زبانی بود که به نظرم بسیار به روز آمد و علاقه‌مند شدم که آن را کنم.

او در ادامه افزود: "مکبث" شکسپیر برایم یک مواجه در مورد گفتمان قدرت و اقدام آدم‌ها به بی‌نظمی برای رسیدن به نظمی که خودشان می‌خواهند، بود. شکسپیر در این اثر درباره اقتصاد و سیاست گفته است که کاملا به روز و مسئله روزگار امروز است. سعی کردم یک تجربه داشته باشم و سپس به دنبال آدم‌هایی گشتم که بخواهند در این تجربه سهیم باشند. در نهایت نقطه عطف این مطالعات این متن با ترجمه رضا سرور شد که باب میل من برای صحبت در مورد وضعیت موجود است.

کارگردان نمایش "آدم آدم است" با بیان اینکه تحقیق و نگارش نمایشنامه "خون به پا خواهد شد" 8 ماه به طول انجامید، درباره شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: سبک و شیوه اجرایی نمایش به صورت کارگاهی، ترکیبی از بیومکانیک، تمرینات گاروانیژه و استانیسلاوسکی است که در طول تحصیل آموختم و بسیاری از آن‌ها هم شهودی بوده است. در تمرینات بر اساس متدهای باربارا و برپایه بوتو پیش رفتیم و در گروه هرکسی که در هر زمینه‌ایی متخصص‌تر بود برای تمرین آن قسمت کمک کرده است.

این نویسنده و کارگردان ضمن اشاره به اینکه تمرینات 6 ماه طول کشیده، در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: تمرکز جداگانه و تمرین نگاری کردیم و تلاش‌مان بر این بود بینارشته‌ایی و بینافرهنگی عمل کنیم. به این صورت که بسیار وام‌دار هنرهای نقاشی، تجسمی و مجسمه‌سازی بودیم. از فیگوراتیو در میزانسن و ژست کاراکترها الهام گرفتیم و این خط مشترک با بیومکانیک بوده است.

او درباره مشکلاتی که در روند تمرینات با آن مواجه بودند، تصریح کرد: مواجه با شکسپیر با تمام لذتی که داشت، به دلیل نبود اسپانسر، تهیه‌کننده، جای مناسب تمرین و مشخص نبودن سالن و عدم توان پرداخت دستمزد بازیگران و عوامل، بسیار سخت و طاقت فرسا بود.  برای من که کارم را رها کرده‌ام تا این نمایش را به روی صحنه آورم با کسی که تنها قصد تجربه کردن را دارد سطح دغدغه‌ها متفاوت است.

حسن معینی در پایان گفت: قصد دارم به مخاطبین این اثر نمایشی تنها یک جمله بگویم؛ برای رسیدن به نظم باید دست به بی‌نظمی زد. من در مورد نظم و بی‌نظمی صحبت کرده‌ام و خشونت نهفته در این عمل که این خشم به گفتمان قدرت ختم می‌شود و این سلسله مراتب همین‌گونه پیش می‌رود.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: دستیار اول و برنامه‌ریز: حامد اسدی، مدیر صحنه: حامد اسدی، منشی صحنه: عماد ملکان، آهنگساز: نیلوفر رادمند، نوازنده ویلون سل: مهرناز خلخالی، نوازنده ویلون: ملیکا نعمتی، مهندسی صدا: وصال جواهری و سینا معصوم‌زاده، طراحان صحنه: وحید زارعی و حسن معینی، طراح لباس: مهرنوش بیانی، طراح پوستر: نارگ آواکیان، طراح نور: حسن معینی، ساخت تیزر: وحید بیات، ساخت دکور: وحید زارعی و علی زارعی، اجرای نور: علی زارعی، گریم: معصومه فراز، عکاس: کیارش مسیبی، مدیر تولید: وحید زارعی، دستیاران تولید: علی زارعی، محمد کوپی و یوسف نجفی و روابط عمومی و مشاوررسانه: هدیه رحمت نژاد.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.