سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کودک "هدیه اسرار آمیز" بر اساس نمایش‌نامه "دوازده ماه سال" اثر ساموئل مارشاک از جدیدترین تولیدات اداره کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به کارگردانی میثم یوسفی از 26 فروردین‌ماه در تالار بوستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری پارک لاله روی صحنه است. این نمایش عروسکی از متون پذیرفته شده جشنواره بین‌المللی یونیما نوشته آتسا شاملو است و تا پایان فصل بهار در سالن بوستان این مرکز برای مخاطبان کودک، اجرا می‌شود.

میثم یوسفی کارگردان نمایش در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره داستان این نمایش گفت: شاهزاده دستور می‌دهد تا شب تولدش که مصادف با شب یلداست گل‌های پامچال بهاری بر میز شام‌اش حاضر شود. جارچی‌ها در شهر اعلام می‌کنند که هرکس خواسته شاهزاده را انجام دهد در ازای‌ آن سبدی طلا دریافت خواهد کرد. این خبر به گوش نامادری و ناخواهری بهار می‌رسد و ماجرای شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد...

او ضمن اشاره به اینکه طراحی و ساخت عروسک‌های این نمایش را علی پاکدست و مریم اقبالی انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: شیوه اجرایی این اثر نمایشی که مخصوص گروه سنی کودک یعنی بچه‌های 7 تا 12 سال است، تکنیک تیبل تاب، سایه بازی و عروسک‌های تخت دو بعدی است.

این کارگردان تئاتر کودک درباره فضا و طراحی صحنه نمایش "هدیه اسرار آمیز" عنوان کرد: در طراحی صحنه دو بخش ایجاد کرده‌ایم. تماشاگران کلیت نمای جنگلی را می‌بینند که در آن کاخ شاهزاده و خانه نامادری بنا شده است و بخش دیگر لوکیشن‌های مختلف جنگل است که با نورپردازی در تعویض صحنه‌ها فضای لانگ شات کل جنگل دیده می‌شود. در شروع صحنه اصلی نور و تمرکز صحنه بر روی تاپ تیبل است. 

یوسفی درخصوص موسیقی ساخته شده برای این اثر نمایشی تصریح کرد: در ساخت موسیقی‌های نمایش از تلفیق سازهای ایرانی به کمک پیانو و ویولون بهره برده شده است. موسیقی ساخته شده مختص فضای این اثر نمایشی است.

کارگردان نمایش "اولین بازی" با بیان اینکه نخستین نکته‌ای که یک کارگردان را به خود جذب می‌کند، نمایشنامه است، اظهار داشت: "هدیه اسرار آمیز" بر اساس نمایشنامه روسی به نام "دوازده ماه سال" اثر ساموئل مارشاک اقتباس شده است که دارای نکاتی آموزنده و تفکربرانگیز است ضمن اینکه بخش‌های سرگرم کننده‌ای نیز برای کودکان داراست و در برابر تماشاگر قابل دفاع است. انتخاب نمایشنامه‌های صرفاٌ فرح‌بخش کیفیت اثر، کارگردانی و بازی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

میثم یوسفی در پایان یادآور شد: بزرگترین سرمایه ما مخاطبان در همه گروه‌های سنی هستند. امیدوارم این نمایش به لحاظ معنوی و به پاس زحمات گروه که همگی حرفه‌ای هستند، دیده شود و مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد. 

مریم آشوری، علی باروتی، عاطفه بحرالعلوم طباطبایی، مریم تهرانی، هدیه حاج‌طاهری و هانی حسینی بازی‌دهندگان و صداپیشگان عروسک‌های نمایش هستند.

دیگر عوامل نمایش "هدیه اسرار آمیز" عبارتند از: معصومه آرواز دستیار کارگردان، علی رضایی دستیار دوم کارگردان، سینا ییلاق‌بیگی طراحی صحنه، علی پاکدست و مریم اقبالی طراح و سازنده عروسک، سپیده قلی‌زاده دوخت لباس عروسک، محمدرضا شاملوفرد طراح نور، مهرداد باقری ساخت دکور، احسان نقابت عکاس، علی رضایی مدیر صحنه، مهرنوش صادقیان، مریم رحمانی، هدی بخشوده، مینا پناه‌نجات و مه‌گل صابری دستیاران ساخت عروسک، علیرضا میرانجم، صبا موسوی، لیلا طاهری و یاسمن حریری دستیاران صحنه و قلی‌زاده دوزنده لباس.

آهنگ‌سازی این اثر رامین کهن است و تنظیم، پیانو و عود را فراز خنافری، ویلن و سه تار را رامین کهن، تار را عادله کریم‌زاده، تنبک را هاتف صادقی‌طهرانی، زنبورک را امین پروین، صدابرداری، میکس و مسترینگ را پیام کریمی، ناظر ضبط را فراز خنافری و گروه آواز را رامین کهن و فرناز ساحری بر عهده داشته‌اند.

"هدیه اسرارآمیز" همه روزه به جز شنبه‌ها، صبح‌ها ویژه مهدهای کودک‌ و مدارس و بعداز ظهرها ساعت 18:30 برای عموم علاقه‌مندان در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت و دریافت اطلاعات بیش‌تر با شماره‌های 09194346356- 09106296751– 09390966166- 88980721 و 88966119 داخلی 28 تماس حاصل کنند و یا از سایت ایران نمایش بلیت‌های این اثر نمایشی را تهیه کنند.