سرویس تئاتر هنرآنلاین: نخستین نشست رسانه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران (خلیج فارس) بعدازظهر امروز 28 فروردین ماه با حضور حسین عبدالهی دبیر این دوره از جشنواره، مدیران بخش‌های مختلف و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان یکی از حامیان این رویداد در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزارشد.

در ابتدای این نشست مسعود حکیمی‌نژاد معاون بخش مناطق ضمن اشاره به اینکه این بخش پس از سه سال برگزار خواهد شد، گفت: امسال بخش مناطق پس از رایزنی دبیر جشنواره و به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از سه سال احیا شده است و تمام تلاش تیم اجرایی بر آن بوده تا این بخش به بهترین شکل ممکن فعالیت خود را آغاز کند. 244 اثر در قالب طرح و ایده به دبیرخانه جشنواره رسید که در مرحله نخست 153 اثر انتخاب شد و در نهایت پس از بازبینی این آثار، 9 اثر از سوی هیأت بازبین به دبیرخانه جشنواره معرفی شد و 1 اثر نیز در بخش میهمان مناطق از دانشگاه خلیج فارس در بخش مناطق حضور خواهد داشت.

او در ادامه درخصوص مشارکت و حمایت ارگان‌های مختلف در برگزاری این دوره از این رویداد عنوان کرد: حوزه هنری در نظر دارد جوایز گروه‌های برگزیده را اهدا کند و هدایای هیأت انتخاب، داوران، بازبین‌ها و میزبانان برگزاری جشنواره را نیز برعهده دارد. مرکز هنرهای نمایشی نیز حمایت ویژه‌ای از جشنواره داشته است. همچنین دانشگاه خلیج فارس به عنوان میزبان بخش مناطق که از 3 تا 7 اردیبهشت در شهر بوشهر برگزار می‌شود و هزینه اسکان، پذیرایی و ترانسفر میهمانان را برعهده دارد.

معاون بخش مناطق در ادامه افزود: حوزه هنری بوشهر طبق مذاکرات و پیگیری‌های صورت گرفته بسته و هدایای فرهنگی را به برگزیدگان بخش مناطق اهدا خواهد کرد و تبلیغات این بخش در شهر بوشهر را نیز برعهده دارد. انجمن نمایش بوشهر، سازمان فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی و شورای شهر بوشهر نیز در برگزاری بخش مناطق حمایت‌ها و مشارکت‌هایی دارند.

مسعود حکیمی‌نژاد همچنین اضافه کرد: در اختتامیه بخش مناطق قرار است از 2 هنرمند بوشهری که مرتبط با این جشنواره و تاثیرگذار هستند تقدیر شود. علاوه بر اجراهای مناطق، صبح‌ها کارگاه‌های آموزشی نیز توسط اساتید برجسته‌ای برگزار خواهد شد که اکنون در حال مذاکره با اساتید هستیم.

او در ادامه تصریح کرد: همچنان در حال مذاکره با دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور به منظور حمایت‌شان از این جشنواره هستیم که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. طبق جلساتی با میراث فرهنگی و گردشگری در سال گذشته قرار شد تا آن‌ها از برگزیدگان مناطق و تهران حمایت کرده و تورهای تفریحی را برای آن‌ها در نظر گیرند که متاسفانه پس از تعطیلات نوروز از تصمیم‌شان منصرف شده و اعلام کردند که همکاری نمی‌کنند و این قضیه برای دبیرخانه بسیار عجیب بود.

حکیم‌نژاد در پایان گفت: قالب آثار شرکت‌کنندگان جشنواره از دانشگاه آزاد اسلامی هستند اما متاسفانه علی الرغم پیگیری‌ها و مکاتبات دبیرخانه و وزارت علوم نه تنها حمایتی از این جشنواره از سوی دانشگاه آزاد نشد بلکه آقایان دکتر کلانتری و دکتر نصیری اعلام کردند که از نظرشان این جشنواره نامعتبر است.

در ادامه صادق برقعی مدرس، معاون هنری بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران اطلاعات آماری از آثار تهران، البرز و همچنین بخش تجربه‌های اجرا ارائه کرد و گفت: در بخش صحنه‌ای 624 طرح و ایده به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان 295 اثر پس از بازبینی مرحله نخست انتخاب شدند و در نهایت پس از بازبینی این تعداد، 75 اثر وارد مرحله بازبینی نهایی شدند که تا 2 اردیبهشت ادامه دارد و نتیجه آن اعلام خواهد شد. در بخش ایده اجرایی نیز از میان 73 اثر رسیده 24 اثر در مرحله اول و در مرحله دوم بازبینی 13 اثر به جشنواره راه یافت.  

او در ادامه اضافه کرد: از میان آثار شرکت‌کننده 64 درصد آقایان و 32 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین شرکت‌کنندگان مقطع کارشناسی 66 درصد، کارشناسی ارشد 25 درصد، کاردانی 5 درصد و یک اثر از مقطع دکترا در جشنواره حضور دارد.

علی محمدی مدیر بخش آموزش و پژوهش جشنواره درباره برنامه‌های این بخش اظهار داشت: طبق مذاکرت صورت گرفته با دبیرخانه تصمیم بر آن شد تا هفته آموزش پژوهش را پیش از اجراها برگزار کنیم تا ضمن اینکه تداخلی نداشته باشند تاکیدی بر امر آموزش و پژوهش باشد. در این جشنواره صبح و عصر مجموعه نشست با موضوعات مختلف و خوانش نمایشنامه، 5 مقاله، سمینارهایی درباره نسبت تئاتر و دانشگاه و یک جلسه نقد کتاب خواهیم داشت. در این مدت با دو نهاد دانشگاهی اتحادیه انجمن‌های علوم اجتماعی ایران و حلقه گسست داشتیم که نتایج آن را در هفته پژوهش خواهیم دید.

او همچنین افزود: در بخش آموزش هم قرار است تعدادی ورک‌شاپ در زمینه‌های تئاتر عروسکی، دیجیتال، محیطی و ... که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند برگزار شود. از 157 متن نمایشنامه که به این بخش ارسال شده 10 نمایشنامه برای استفاده انتخاب شده است.

همچنین کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز با حضور در این نشست طی سخنانی گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه سال‌هاست رسالت‌اش کمک به استعدادها و نیروهای جوان در عرصه تئاتر است من در کارنامه دو ساله خود در حوزه هنری سعی کردم به جوانان تهران و شهرستان بها دهم. بنابراین از سال گذشته با دانشگاه سوره، هنر و دانشگاه آزاد وارد مذاکره شده و حمایت‌هایی از جشنواره‌ها داشتیم.

او با اشاره به اهمیت تئاتر شهرستان گفت: من اعتقاد قلبی به این امر دارم امیدواریم با کمک همه دوستان بتوانیم مثمرثمر باشیم حتی به هیئت داوران، گروه بازبینی و رییس جشنواره نیز اعلام کردم که اگر کاری باشد که قابلیت اجرا در حوزه هنری داشته باشد ما از گروه‌ها حمایت می‌کنیم تا اجرای عموم در تماشاخانه مهر و ماه داشته باشند. این تعامل در سال‌های آتی نیز بیشتر خواهد شد.

 هادی همتی به جانشینی از حامد سلیمانی‌زاده مدیر بخش بین الملل جشنواره که به دلیل مصدومیت امکان حضور در نشست را نداشت،  گفت: امسال 16 مهمان خارجی و 16 هنرمند از 4 قاره و 10 کشور از جمله استرالیا، روسیه، بنگلادش، آلمان، فرانسه، ژاپن، بلژیک، نروژ، ایسلند و خواهیم داشت.

او با اشاره به ترتیب اجرای 10 نمایش خارجی در جشنواره گفت: اتفاق جدید این است که تعامل بین دانشجویان ایرانی،‌خارجی و اساتید خارجی در قالب کارگاه‌ها و کلاس‌ها بیشتر خواهد شد . همچنین 90 ساعت ورکشاپ ، نشست‌های پرسش و پاسخ  و 4 پنل تخصصی در رشته نمایش و حوزه‌های دیگر خواهیم داشت.

همتی رویکرد بخش بین الملل در انتخاب آثار را توجه به آثار معاصر و توجه به فرم و ایده‌های جدید برشمرد.

مهدی آشنا مدیر بخش عکس، پوستر و تیزر جشنواره نیز با اشاره به اینکه امیدوار است برای سال‌های بعد از تیم تازه نفس و جوانتری در این بخش استفاده شود، گفت: حال و هوای تئاتر دانشگاهی به من انرژی مضاعف می‌دهد چرا که حالش خوب است. تصمیم داریم  کارگروهی برای سال بعد برگزار کنیم تا نیروهای جدید به این عرصه بیایند و قول می دهم که سال بعد نباشم.

او همچنین افزود: قرار شده برای هر بخش عکس، تیزر و پوستر یک مسئول قرار داده شود تا یک جشنواره بدون پول به مقصد برسد. البته بخش تیزر از امسال به جشنواره اضافه شده است که به دلیل اهمیت فضای مجازی امیدوار هستیم استقبال خوبی از آن شود مسئله فروش و تبلیغات هم برای ما خیلی مهم است چرا که الان بخش تبلیغات جدی و گسترده است.

آشنا درباره نمایشگاه پوستر و عکس اظهار داشت: سالن نمایشگاه هنوز مشخص نیست امسال فراخوان این بخش طور دیگری خواهد بود دوستان هم گروهی و انفرادی می‌توانند شرکت کنند.

محمد امین علیزاده مدیر تبلیغات و بازاریابی با اشاره به جای خالی این بخش در جشنواره‌ها گفت: یک بخش‌هایی امسال به تبلیغات اضافه شده مثل تابلوهای محیطی سطح شهر تهران که قطعا پوشش داده خواهد شد، تابلوهای مترو تهران، چند شبکه تلویزیونی برای پوشش محتوا که در حال مذاکره با آنها هستیم.

وی در ادامه افزود:‌امسال تلاش داریم محتوای جشنواره را درآمدزا کنیم.  تقاضا داریم از نشریات و ناشران کتب هنر به جشنواره نگاه ویژه داشته باشند.

در پایان نشست نیز حسین عبداللهی با اشاره کمبود زمان برای بهتر اجرا شدن فعالیت‌های جشنواره گفت: تمرکز ما در این جلسه بر جشنواره تئاتر مناطق بوده نشست دیگر ما برای جشنواره تهران برگزار خواهد شد. ما از همه دانشگاه‌هایی که رشته تئاتر دارند به ویژه تهران برای ارسال آثار دعوت کردیم و در نهایت آثار دانشگاه سوره تهران، هنر و معماری و تربیت مدرس جمع آوری شد.

او در ادامه گفت: خوشبختانه بخش مناطق هم در استان بوشهر زیرساخت‌های خوبی دارد امیدواریم دبیر دوره بعد هم به زودی مشخص شود تا شاهد برپایی بخش مناطق در استان‌های مختلف هر سال باشیم.

عبداللهی درباره بودجه قطره چکانی جشنواره گفت: قطعا این دوره بودجه از سال پیش و سال‌های پیش بیشتر نخواهد بود بنابراین ما هم سعی کردیم بخشی از هزینه‌ها را با مشارکت مراکز و نهادها تأمین کنیم.

او با اشاره به اینکه سایت فروش بلیت جشنواره هنوز مشخص نشده گفت: با چند سایت صحبت کردیم که قرار است مذاکرات به زودی به نتیجه برسد و عنوان آن را  در نشست بعدی اعلام خواهیم کرد.

دیبر جشنواره در پایان گفت: صحبت‌هایی برای ارائه آثار برگزیده این جشنواره در جشنواره تئاتر فجر سال جاری صورت گرفته که از بخش تجربه‌های اجرا و تئاتر صحنه‌ای این آثار انتخاب خواهد شد.