سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "شطّ رنج" نوشته احسان افشاری است که به کارگردانی علی ساسانی‌نژاد و حامد شفیع‌خواه از امروز 29 فروردین ماه ساعت 18:30 در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. سارا رسول زاده و حامد شفیع‌خواه در این اثر نمایشی در کنار علی قمصری، ایفای نقش می‌کنند.

حامد شفیع‌خواه یکی از دو کارگردان نمایش در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در "شطّ رنج" نگاه‌های تمثیلی بسیاری وجود دارد، درباره موضوع و مضمون نمایش گفت: این اثر روایت زندگی اجتماعی زن و شوهر هنرمندی است که ظاهراً در زندگی‌شان به بن‌بست رسیده‌اند و بازی شطرنج بهانه‌ای شده تا روزگار بگذرانند. در دراماتورژی، شخصیت‌های نمایش را به خواب و رویا بردیم تا آنجا زن و شوهر زندگی آرام و ایده‌آل خود را بگذرانند. در نهایت این دو متوجه می‌شوند که هیچ خواب و رویایی در میان نیست و هرآنچه وجود دارد زندگی عادی و روزمره‌شان است.

کارگردان نمایش "طعم همبرگر" درباره شیوه و سبک اجرایی نمایش "شطّ رنج" عنوان کرد: در شیوه اجرایی و همچنین بازی‌های این اثر به سمت درام اجتماعی سورئالیستی پیش رفته‌ایم که در روند اجرای نمایش متوجه اتفاقات یک زندگی عادی خواهیم بود که برای همه افراد در جامعه چنین است.

او در خصوص همکاری با علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار در این نمایش خاطرنشان کرد: با آقای قمصری دوستان مشترک بسیاری داشتم. زمانی که با گروه، ایده اجرای این نمایشنامه را در نظر داشتیم و مشغول تمرین شدیم در این میان علی قمصری ایده موسیقی این اثر نمایشی را پیشنهاد کرد و با تغییرات و دراماتوژی در ایده و نمایشنامه اولیه، بخش موسیقی و نمایشنامه اثر آماده شد.

شفیع‌خواه ضمن اشاره به اینکه فضای موسیقی نمایش "شطّ رنج" ترکیبی است، تصریح کرد: کسانی که با علی قمصری آشنایی دارند در جریان هستند که آثار او فضایی سنتی دارد اما خروجی موسیقی در این نمایش ساختارشکن است و این موضوع برای مخاطبان جذاب و عجیب خواهد بود. تماشاگر در این اثر با درامی سورئال مواجه است که در نهایت با ساختارشکنی به درامی اجتماعی ورود می‌کند.

این کارگردان تئاتر که در این سال‌ها طی زندگی در خارج از کشور، چندین اثر نمایشی روی صحنه آورده است، در ادامه افزود: در طول اجرا مخاطب شاهد تجربه‌ای متفاوت از ترکیب موسیقی، حرکت و انیمیشن خواهد بود هرچند که گونه‌هایی از این تجربه مولتی مدیا که ترکیبی از حرکت بازیگران و تصاویر از پیش ضبط شده در جهان وجود داشته است اما برای نخستین بار این نوع از تئاتر به صورت جدی و با موسیقی زنده به روی صحنه می‌رود. به نظرم اتفاق متفاوتی را رقم زده‌ایم که دشواری‌های بسیاری داشته اما به خروجی آن امیدواریم.

او همچنین تصریح کرد: علی ساسانی‌نژاد سعی کرده است در این اثر هم به ذهنیات و درونیات کاراکترها بپزدازد و هم به درام و موضوع اجتماعی نمایش. در "شطّ رنج" دو مهر بزرگ شطرنج را داریم که در دل هم جای می‌گیرند و تبدیل به مهره‌ای دیگر از شطرنج می‌شوند به اضافه اینکه در این نمایش ترکیبی از فضای مولتی مدیا و صحنه را داریم که فضاهای خالی اثر با انیمیشن پر می‌شود و بازی با نور نیز جز فضای صحنه است.

حامد شفیع‌خواه درخصوص نام این اثر نمایشی گفت: شطرنج عاملی است که خط و ربط بسیاری از اتفاقات داستان است اما نویسنده نمایش که شاعری تواناست با بازی با این نام، تمثیلی از شطً یا رودخانه و رنجی که انسان‌ها در طی زندگی دارند، داشته است. 

او در پایان صحبت‌هایش گفت: نمایش "شطّ رنج" به دلیل ترکیب موسیقی زنده، درام، تئاتر فیزیکال و مولتی مدیا کار بسیار سنگینی است و امیدوارم خروجی آن به ایده‌آل‌ها نزدیک باشد. فکر کنم تماشاگر با دیدن این اثر نمایشی سورپرایز شود و مخاطب بسیاری داشته باشیم.

دیگر عوامل نمایش "شطّ رنج" عبارتند از: خوانندگان: هاله سیفى‌زاده، بهادر صحت، حسین پیر حیاتی و مارال قمی، نوازندگان: تار و دیوان: علی قمصری، ‎تمبک: کامران منتظری، ‎عود: امیر فرهنگ اسکندری، ‎کوبه‌ای: عسل ملک زاده، ‎کمانچه: اشکان مرادی، ‎التو: پریسا پیرزاده، ‎هورن: فرشادشیخی و نرگس تقی‌پور، ‎طراح صحنه و نور: علی ساسانی‌نژاد، مجری طرح و مدیر تولید: لیلا جعفری، مدیر اجرایی: مینا عبدی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز:‌ نکیسا ربیعی، گریم: لیدا رشیدی، مدیر روابط عمومی و مدیر صحنه: علیرضا علیخانی، مشاور رسانه‌ای: سارا حدادی، تبلیغات مجازی: ایلیا شمس (تئاتر بازها)، گرافیست: رضا افشاری، عکاس: سمیه سامانی، کارگردان تیزر: محمدرضا مهربانى، ساخت تیزر: رضا افشارى، انیماتور: گلناز گودرزى و حامى مالى: شرکت نوین زعفران.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.