سرویس تئاتر هنرآنلاین: ساختمان جدید خانه تئاتر عصر شنبه ۲۵ فروردین‌ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام احمد مازنی عضو  کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی  و جمعی از چهره‌های پیشکسوت تئاتر افتتاح شد.

در ابتدای مراسم ایرج راد گزارشی از روند ساخت، ساختمان جدید خانه تئاتر ارائه کرد و اظهار داشت: در ابتدا که خانه تئاتر در حال شکل گرفتن بود، جایی برای جلسات چند نفره‌مان نداشتیم و جلسات‌مان را یک ساعت در هفته در مرکز هنرهای نمایشی برگزار می‌کردیم. بعدها هفته‌ای دو ساعت در خانه هنرمندان جلسه برگزار می‌کردیم و مدتی هم در طبقه بالای تالار هنر بودیم.  

او در ادامه افزود: بعدها مکان خانه تئاتر را که مخروبه‌ای پر از موش بود را ساختیم ولی بعد از مدتی در آن را بستند و اجازه ورود به ما ندادند. پس از تلاشی که با دوستان داشتیم، شهرداری با ما قراردادی با عنوان قرارداد عاریه بست و  از آن زمان به فکر مستقل شدن خانه تئاتر بودیم. در این راستا پس از مشقت فراوان در سال 84، 200 میلیون‌ تومان بابت خرید زمین دادیم. این زمین ساختمانی مخروبه حدود 5 ساله داشت که برای استفاده مجبور به تخریب آن شدیم.

مدیرعامل پیشین خانه تئاتر ضمن اشاره به اینکه 17 ماه در شهرداری به دنبال مجوز بوده است، گفت: به منظور ساخت و ساز، کار با 40 میلیون تومان آغاز شد. قرار شد شهرداری سالی 100 میلیون تومان برای ساخت و ساز ساختمان جدید به ما بدهد و ما این پول را به صورت سپرده در بانک گذاشتیم تا از سود سپرده و همچنین کمک‌هایی که دوستان داشتند، کار را به سرانجام برسانیم.

افتتاح خانه تئاتر ایران

راد در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: برای ساخت و ساز ساختمان جدید حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان پول گرفتیم و یک میلیارد تومان هم سود سپرده ما در این سال‌ها بود. این ساختمان با 336 متر زمین در پنج‌طبقه و با بهترین لوازم و وسایل ساخته شده و تا پایان کار معماری و نقاشی سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان و چهارصد میلیون دیگر هم برای آکوستیک و سیستم‌های اداری صرف شد. برای تجهیز نور و صوت سالن نمایش این ساختمان که امکانات آن در ایران بی‌نظیر است از آقای صالحی امیری وزیر وقت ارشاد درخواست حمایت کردیم و حمایت ایشان از طریق مؤسسه توسعه هنرهای معاصر انجام شد. سیستم نور سالن‌ نمایش از آخرین سیستم‌های روز دنیاست که شیوه استفاده از آن باید به طور کامل فرا گرفته شود. علاوه بر این‌ها تمام سیستم و تجهیزات از جمله صندلی‌های سالن نمایش ضدحریق هستند.

او همچنین خاطرنشان کرد: سند اینجا به اسم خانه تئاتر است یعنی نه به اسم من است و نه هیچ‌کس دیگر و متعلق به خانواده زحمتکش تئاتر است.

ایرج راد در پایان از شهرداری درخواست کرد که همچنان ساختمان فعلی خانه تئاتر را در اختیار خانه تئاتر بگذارد چون با توجه به تعداد بالای اعضا، ساختمان جدید کفاف نمی‌دهد. دیگر درخواست او خرید زمین مجاور ساختمان خانه تئاتر بود تا به عنوان موزه استفاده شود.

در ادامه مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی کوتاه، خاطرنشان کرد: اینکه تئاتر امروز صاحب‌خانه شده، خبر خوبی است البته تئاتر قبلا هم صاحب‌خانه بوده است ولی از امروز می‌تواند بهتر از این مکان استفاده کند.

افتتاح خانه تئاتر ایران

او در ادامه افزود: تئاتر هویت و مدنیت انسانی است و هنری است که گفت‌وگو با آن آغاز می‌شود.‌ انسان زمانی که یاد گرفت با دیگری هنرمندانه سخن بگوید، از هنر تئاتر استفاده کرد. تئاتر هنر نقد است و انسان زمانی‌که هنرمندانه نقد می‌کند، از زبان تئاتر بهره می‌برد. اینکه امروز با تلاشی گسترده چنین فضایی آماده شده مایه خرسندی است و از همه عزیزان سپاسگزاریم.

پیش از شروع این مراسم ایرج راد تمام بخش‌های ساختمان را از طبقه منفی دو تا پشت بام را به خبرنگاران نشان داد و جزئیاتی درباره طراحی، اتاق‌ها و وسایل و تجهیزات به کار رفته ارائه کرد.

به گفته ایرج راد سازه ساختمان جدید اداره تئاتر طبق نقشه با مرحوم مهندس شاهین‌فرد بوده و بعد از او طراحی‌ها توسط مهندس بیژن شافعی انجام‌شده که خانه هنرمندان ایران از نمونه کارهای اوست. تلاش شده ورودی این ساختمان تداعی‌کننده سالن‌های قدیمی تئاتری باشد و احداث یک‌ رستوران با سازه‌ای سبک و نیز کافی شاپ در لابی مجموعه از منابع پیش بینی شده احتمالی برای درآمدزایی این ساختمان جدید است. این ساختمان در خیابان سمیه واقع شده و هنوز سر در آن نصب نشده است، کتابخانه‌ای هم برای نگهداری اسناد و حدود ۱۵ هزار جلد کتاب نیز درنظر گرفته شده است.

 در بخش دیگری از مراسم، قطعات نمایشی ایرانی و تعزیه با حضور هنرمندان تئاتر و همچنین 2 قطعه نمایشی از "اتللو" و "مده آ"  با حضور سعید نیک‌پور و فرزانه نشاط‌خواه اجرا شد.

در پایان نیز کیک ساختمان خانه تئاتر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بریده شد.

ژاله علو، علی نصیریان، شمسی فضل‌الهی، علی مرادخانی، قطب‌الدین صادقی، محمودرضا رحیمی، اصغر همت، بهزاد فراهانی، هرمز سیرتی، اسماعیل خلج، هادی مرزبان، هرمز هدایت، حسین مسافرآستانه، منیژه محامدی، محمد اسکندری، سهراب سلیمی، مجید رجبی‌معمار، حسین پارسایی، محسن حسینی، محمد سریر، مریم کاظمی، مجید جوزانی، کاظم هژیر آزاد و هادی ایازی از جمله حاضران در این‌ مراسم بودند.

خانه جدید تئاتر واقع در خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه به سمت حافظ پلاک 260 است.