سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سانتی متر" به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه‌کرم از 16 فروردین ماه ساعت 20:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه رفته است. این اثر نمایشی در ششمین جشنواره تئاتر شهر برگزیده بخش کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی شد و از گروه بازیگران آن تقدیر به عمل آمد. پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، محسن پوشایی، سارینا رزاق مرندی، مسعود شامی خاتونی، مرتضی شاه کرم و ماهان عابدی در نمایش "سانتی‌متر" ایفای نقش می‌کنند.

مرتضی شاه‌کرم در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش نمایشنامه "سانتی متر" گفت: سه سال پیش که به تهران آمدم با معضل عجیبی روبرو شدم و مجبور به اسکان در آپارتمانی 45 متری شدم. همزمان متوجه شدم که در همسایگی من خانواده‌ای 6 نفره در همین متراژ زندگی می‌کنند و این قضیه برایم عجیب بود و دغدغه نگارش این اثر را در من ایجاد کرد و طی تحقیقاتی که داشتم، فهمیدم که اوضاع بدتر از این نیز در این شهر وجود دارد.

او داستان نمایش "سانتی متر" را اینگونه شرح داد: قصه این نمایش داستان خانواده هفت نفری است که موقتا در آپارتمان 35 متری زندگی می‌کنند که این مدت زمان بنا به شرایطی به یکسال افزایش می‌یابد و این کمبود مساحت در کار، زندگی، رفتار و روابط آن‌ها تاثیرگذار می‌شود.

این کارگردان درباره شیوه اجرایی نمایش یادآور شد: در شیوه اجرایی همانند دیگر نمایش‌هایی که به روی صحنه آوردم، سعی کردم سبک ساده‌ای داشته باشم. نمایش در مساحت 5/3 در 5/3 اجرا می‌شود و این فضای محدود نشان از خانه‌ای کوچک دارد که باعث شده به شیوه اجرایی نیز نزدیک شویم.

او در ادامه درباره تغییرات به وجود آمده در این اثر نمایشی به نسبت اجرا در جشنواره اظهار داشت: در اجرای عمومی بسیار دقیق‌ و با برنامه‌تر شده‌ایم. در این اجرا صحنه را به صندلی‌ها نزدیک‌تر کرده‌ایم.

شاه‌کرم درباره طراحی صحنه و فضای نمایش اظهار داشت: یکی از معضلات تالارهای نمایشی تهران با توجه به دو اجرایی بودن نمایش‌ها، این است که گروه‌ها باید دکور نمایش‌شان را پورتابل در نظر بگیرند اما خوشبختانه با توجه به اینکه ما در طراحی صحنه فضای خانه‌ای را کف صحنه در نظر گرفته‌ایم با این مسئله مواجه نشدیم.

این نمایشنامه‌نویس در پایان تصریح کرد: علاقمندم از مسئولان به منظور تماشای این نمایش دعوت کنم چرا که این مسئله معضل بسیاری از خانواده‌ها است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: سرپرست: سامان خلیلیان، مدیرتولید: مسعود شامی خاتونی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: پروا آقاجانی، مدیر اجرایی: علیرضا طاهری مقدم، مدیر صحنه: فرید کیامرثی، طراحان: طراح صحنه: میلاد خرمن بیز، طراح لباس: آرزو ذوالفقاری، طراح پوستر و بروشور: مهدی دوایی، طراح نور: مسلم رضایی، رسانه: مشاور رسانه ای: میترا رضائی، ساخت تیزر: محمد علیپور و امیر کامیابی، موسیقی تیزر: آرمین داوودی و عکس: پریسا خسروشاهین.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "سانتی متر" را از سایت تیوال تهیه کنند.