سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آمادئوس" اثر پیتر شفر، ترجمه و بازنویسی مینو جان‌محمدی و به کارگردانی جواد مولانیا از امروز 15 فروردین‌ماه ساعت 21 در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. بازیگران این اثر نمایشی پریسا دلفانی، دریا دریایی، دلوین ذبیحی، رعنا مورعی، شیدا سفیدگری، عارف عباسی، فاطره اصحابی، فربد فرهنگ، مجید نوروزی، محمد صادقی، مریم صبوری، مهرناز فراهانی، مهشاد بهرامی‌نژاد، نسترن خطیب‌پور  و نسرین درخشان‌زاده هستند.

جواد مولانیا کارگردان این اثر نمایشی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر نمایشی به منظور اجرا، گفت: نمایش "آمادئوس" را در دوران نوجوانی خوانده بودم و بسیار این اثر را دوست داشتم، چرا که من برخلاف دیگر نوجوانان که موسیقی پاپ را می‌پسندند به موزیک کلاسیک علاقمند بودم. سال‌ها گذشت و خانم مینو جان‌محمدی که از دوستان قدیمی من در دانشگاه در رشته تئاتر بودند و در کشور کانادا ساکن است، این نمایش را از زبان انگلیسی ترجمه، بازنویسی و دراماتورژی کرد و موسیقی‌های آن را به بهترین زمان برگرداند.

او در ادامه با بیان اینکه تمرینات این نمایش 6 ماه به طول انجامید، اضافه کرد: ترجمه و بازنویسی خانم جان محمدی از نمایش "آمادئوس" به نسبت ترجمه و متن حماسی و کلاسیک نمایشنامه اصلی، بسیار جذاب است و لحن جدیدتری دارد علاوه بر اینکه صحنه‌‌هایی به آن اضافه شده که همراه با لحظات کمیک و دوست داشتنی برای تماشاگر است. ضمن اینکه این اثر در دراماتورژی به روز و آداپته شده است و طراحی لباس مدرنی دارد.

کارگردان نمایش "سوءتفاهم" درباره طراحی صحنه و فضای نمایش "آمادئوس" خاطرنشان کرد: طراح صحنه نمایش حمید پورآذری است که فضای صحنه را دوسویه طراحی کرده و بازیگران در راهرو وسط ایفای نقش می‌کنند و در یک سو ویدئو پروژکشن و در سوی دیگر یک پیانو در صحنه وجود دارد که این طراحی نشان از جهانی عریض در نمایش است و کمک بسیاری به فضای نمایش کرده است.

مولانیا ضمن اشاره به اینکه نمایش "آمادئوس" به صورت چهار زبانه اجرا می‌شود: بخش‌هایی از این نمایش به زبان فرانسه، یک صحنه به زبان ایتالیایی و صحنه‌هایی به زبان فارسی اجرا می‌شود، همچنین آوازها به زبان آلمانی خوانده می‌شود. در بخش‌هایی که به زبان فرانسه، ایتالیایی و آلمانی اجرا می‌شود، بالانویس فارسی خواهیم داشت.

او درخصوص موسیقی نمایش عنوان کرد: موسیقی این اثر نمایشی به صورت زنده با سازهایی چون پیانو، فلوت، ویولن، ویولنسل و پرکاشن نواخته می‌شود که چندین ماه تمرینات این بخش به طول انجامیده است. در "آمادئوس" یک صحنه کامل اپرا و آواز داریم که برای کسانی که علاقمند به حرکات فرم، موسیقی زنده و آواز زنده هستند بسیار جذاب خواهد بود.

نمایش "آمادئوس" داستان ده سال از زندگی ولفگانگ آمادئوس موزارت و آهنگساز دربار آنتونیو سالی‌یری را روایت می‌کند که در حسد غرق می‌شود.

دیگر عوامل این اثر نمایشی به تهیه‌کنندگی سیدامیر شاهین ملک‌زاده عبارتند از: مدیر تولید: کهبد تاراج، مشاور موسیقى: نادر مشایخى، طراح صحنه: حمید پور‎‌آذری، طراح نور و حرکت: جواد مولانیا، طراح لباس: شادی نیکجو، طراح صدا: ندا محسنى، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: فاطمه مردانى، دستیاران دوم کارگردان: عطیه شریعتى و مهرناز فراهانى، گروه تولید: حمیدرضا ژاله و امیرحسین نوح‌نژاد، دستیاران لباس: محیا حیدرى و مهسا افتخارى، ناظر اجراى دکور: فاطره اصحابى، عکاس: مصطفى قاهرى، ساخت تیزر و ویدئو: ادریس محمدى و ندا محسنى، مشاور رسانه‌اى و تبلیغات و روابط عمومى: سارا حدادى، موسیقی: گروه "بند باز"، تنظیم کننده و سرپرست گروه: آرمان پارسیان، آهنگسازان و طراحان صدا: آرمان پارسیان و محمد اسلامی، دستیار آهنگساز: امید کاظمی، پیانو: امید کاظمی، فلوت: امیر فرزانه، ویولن: عارف کاظم‌پور، ویولنسل: شقایق نجاتی و پرکاشن و اجرای افکت: جواد خواجوی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.