به گزارش هنرآنلاین، نمایش "مرثیه‌ای برای یک دختر" به کارگردانی مازیار شهزاد دولتشاهی از چهارشنبه 15 فروردین در سالن شماره 2 تماشاخانه پالیز به صحنه می‌رود. این اثر نمایشی اقتباسی آزاد از نمایشنامه "مرگ و دوشیزه جوان" نوشته آریل دورفمان است که توسط مازیار شهزاد دولتشاهی به نگارش درآمده است.

دولتشاهی علاوه بر نویسندگی، طراحی و کارگردانی این نمایش را نیز برعهده دارد.

در نمایش "مرثیه‌ای برای یک دختر" که از 15 فروردین ماه سال آتی در سالن شماره 2 تماشاخانه پالیز به صحنه می‌رود، دیانا فتحی و روزبه حصاری به عنوان بازیگر به ایفای نقش می‌پردازند.

نورالدین حیدری ماهر تهیه کننده، گلناز گلشن طراح لباس، علی کیانیان موسیقی، علی کوزه گر طراح نور، محمد صادق زرجویان طراح گرافیک، محمد گودرزیانی دستیار کارگردان، برنامه ریز و مدیرتولید، شیدا منوچهری منشی صحنه، عطا عارفی مدیرصحنه و امیرقالیچی مدیر تبلیغات نمایش "مرثیه ای برای یک دختر" هستند.

 

بازگشت "سرآشپز پیشنهاد می‌کند" به صحنه

نمایش "سرآشپز پیشنهاد می‌کند" آخرین اثر گروه تئاتر "پارکینگ" به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که پیش از این اجراهای بسیار موفقی را در کارنامه خود به ثبت رسانده، برای سومین‌بار با همراهی بازیگران و گروه اجرایی جدید به صحنه خواهد رفت.

این اثر توسط محمدامیر یاراحمدی بازنویسی و دراماتورژی شده است؛ نمایشی کمدی موزیکال که بر اساس داستان‌های زیبای شاهنامه فردوسی، با بهره بردن از شیوه‌های مدرن و نمایش‌های آئینی سنتی اجرا می‌شود.

همچنین تهیه کننده این نمایش ایرج رحمانی است.

"سرآشپز پیشنهاد می‌کند" نمایش تحسین شده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی آئینی سنتی، نمایش برگزیده دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهیان ایران و نمایش برگزیده اولین دوره جشنواره ملی جوان ایرانی و نمایش تحسین‌شده سی و ششم جشنواره تئاتر فجر است که پیش از این اجراهای متعددی در بسیاری از استان‌های کشور داشته و با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است.

گفتنی است این اثر بهار 97 در ایوان شمس به صحنه می‌رود.

 

حذف اقلام تبلیغات کاغذی نمایش "دیابولیک: رومئو و ژولیت"

گروه تئاتر "بازی" با دغدغه‌ای محیط زیستی و به منظور حمایت از درختان، با راه‌اندازی کمپین "درختان را قطع نکنیم"، اقلام تبلیغات کاغذی نمایش "دیابولیک: رومئو و ژولیت" را حذف کرد.

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع رسمی برای تولید یک تن کاغذ باید 24 درخت نسبتا تنومند قطع شود و همچنین به حدود 60 مترمکعب آب نیز نیاز است. در ایران سالانه به 2 میلیون تن کاغذ نیاز است که 1.7 میلیون تن آن تولید داخل است. از این رو بالغ بر 15 میلیون درخت به صورت سالانه در ایران قطع می شود.

ما بدون توجه به شرایط موجود و قطع بی رویه درختان، در طول روز و در اکثر موارد استفاده بی رویه‌ای از کاغذ داریم. در عرصه تئاتر نیز که یک فعالیت هنری و فرهنگساز است، به این نکته مهم کمتر توجه داریم که سالانه مقدار زیادی پوستر و بروشور به منظور تبلیغ آثاری که به صحنه می‌روند منتشر می‌شود؛ اقلامی تبلیغاتی که بخش اعظم آن‌ها بلااستفاده رها می‌شوند.

گروه تئاتر "بازی" به سرپرستی آتیلا پسیانی در آستانه اجرای نمایش "دیابولیک: رومئو و ژولیت"، برای همراهی با افرادی که دغدغه حفظ درختان و محیط زیستی سالم دارند، دراقدامی قابل تأمل کمپین "درختان را قطع نکنیم" را راه اندازی کرده است تا توجه هنرمندان، مخاطبان و علاقمندان به تئاتر را به این نکته مهم جلب کند که تئاتر نیز می‌تواند به سهم خود از قطع درختان و مصرف بی رویه کاغذ جلوگیری کند.

این گروه تئاتری به منظور حمایت از درختان تمامی اقلام تبلیغات کاغذی نمایش "دیابولیک: رومئو و ژولیت" اعم از پوستر و بروشور را حذف کرده است تا درعرصه هنر نیز در راستای جلوگیری از مصرف بی رویه کاغذ، گامی برداشته شود.

حمایت مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر از این‌گونه اقدامات می‌تواند باعث شکل‌گیری جریانی مستمر و تأثیرگذار در زمینه حفظ و مراقبت از محیط زیست و درختان به عنوان سرمایه‌های طبیعی زندگی‌مان باشد.

نمایش "دیابولیک: رومئو و ژولیت" از 15 فروردین در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

 

ششمین شماره دوماهنامه "شیوه" منتشر شد

ششمین شماره دو ماهنامه "شیوه" در پنج بخش سینما، تئاتر، تجسمی، ادبیات و موسیقی منتشر شد.

در سرویس سینمای این شماره اولین قسمت از پرونده فیلم‌سازان نسل نوی سینمای ایران آمده است که به سینمای مجید برزگر، بهرام توکلی و شهرام مکری پرداخته است. در سرویس تئاتر این شماره به مناسبت رپرتوار سالانه‌ نمایش‌های عروسکی بهروز غریب‌پور در تالار رودکی، چهره‌ تئاتری این شماره به این کارگردان و مدیر فرهنگی اختصاص دارد. بخش دیگر این سرویس به موضوع نمایش عروسکی در جهان امروز با عنوان "عروسک‌ها چه می‌گویند" اختصاص دارد.

در سرویس تجسمی، پرونده‌ این شماره (بخش "اتاق فکر") به لیندا ناکلین، مورخ و منتقد هنر که اخیرا در ۸۶ سالگی درگذشت اختصاص دارد؛ ناکلین به سبب تلاش‌هایش در زمینه‌ فمینیسم و هنر شناخته می‌شود اما در این پرونده نظریات ناکلین درباره‌ی هنر ارینتالیست (شرق شناختی) مورد توجه قرار گرفته است. "نقد فصل" و "تاریخچه‌ شخصی" که به گفت‌وگو با فرهاد سلیمانی، عکاس، عضو هیأت مؤسس و عضو هیأت مدیره‌ انجمن عکاسان دفاع مقدس اختصاص دارد، از دیگر بخش‌های سرویس تجسمی ششمین شماره دوماهنامه "شیوه" است.

سرویس ادبیات این شماره به رضا امیرخانی و آثار داستانی او اختصاص دارد. گفت‌وگو با رضا امیرخانی بخش اصلی پرونده ادبیات ششمین شماره دوماه‌نامه "شیوه" است. در سرویس موسیقی این شماره نیز به مناسبت پنجاهمین سال آهنگسازی فرهاد فخرالدینی در سینما، به گفت‌و‌گو با فخرالدینی اختصاص دارد. مروری بر آلبوم "غمنومه فریدون" اثر حسین علیزاده، گفت‌و‌گو با گروه "گرهگ و گفت‌و‌گو با ارکان اوگور موسیقیدان برجسته ترک از دیگر بخش‌های پرونده موسیقی این شماره است.

دوماهنامه تخصصی هنر "شیوه" با قیمت ۱۵ هزار تومان به فروردین و اردیبهشت 97 اختصاص دارد و مجید رجبی معمار مدیر مسئول و سیدعماد حسینی سردبیر آن است.

"شیوه" را می‌توانید از کیوسک‌ها و کتابفروشی‌های منتخب و همزمان از فیدیبو و سایت شهرکتاب آنلاین تهیه کنید.

 

کتاب "ساختار نمایشی قصه‌های قرآن" به بازار نشر آمد

کتاب "ساختار نمایشی قصه‌های قرآن" نوشته‌ دکتر حسین فرخی با تایید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و توسط نشر "سوره مهر" منتشر شد.

حسین فرخی در پیشگفتار این کتاب آورده است: سال‌ها فعالیت در عرصه‌ تئاتر حرفه‌ای، مطالعه، تحصیل و تدریس در دانشگاه، احساس نیاز برای پی‌گیری جایگاه و پیشینه‌ ادبیات نمایشی در ایران و استفاده از ظرفیت‌های بنیادین اندیشه‌های اسلامی و ایرانی باعث شد نگاه دوباره به این عرصه بی‌اندازم. از طرفی فرهنگ و ارزش‌های گذشته و حال را بررسی کردم و نیم‌نگاهی به ارتباط این موضوعات مهم با ادبیات نمایشی داشتم تا شاید از طریق این پیوند به جایگاهی بایسته در ادبیات نمایشی آینده‌ این مرز و بوم دست‌یابم. تحقق این امر ممکن نبود جز طی مسیری سخت و پرپیچ و خم و تلاشی چند ساله که به تدوین این کتاب انجامید. امیدوارم این پژوهش زمینه‌ای را فراهم کند تا با پیگیری دیگر عزیزان دلسوز و فرهیخته‌ این سرزمین در آینده‌ای نچندان دور شاهد شکل‌گیری آثار نمایشی تازه در ساحتی مقدس و با الهام گرفتن از آموزه‌های بزرگ و انسان‌ساز قرآن کریم باشیم.

گفتنی است در این کتاب، انطباق یا عدم انطباق قصه‌های قرآن با اصول درام و نمایش‌نامه‌نویسی بررسی شده و در نهایت راه و روش عملی چگونگی نگارش متون دراماتیک از قصه‌های قرآنی ارائه شده است.

موضوعات مطرح شده در کتاب "ساختار نمایشی قصه‌های قرآن" عبارتند از: قابلیت‌های دراماتیک قصه‌های قرآن، بررسی و اثبات میزان این قابلیت‌ها در شکل‌گیری نمایش‌نامه، فضای موجود در قصه‌های قرآن و انطباق آن‌ها با عناصری چون داستان نمایش، شخصیت‌پردازی، دیالوگ، گره‌افکنی، کشمکش، فضاسازی نمایشی و... .

در مقدمه‌ کتاب آمده است: بررسی و اثبات این نکته که آیا ساختار قصه‌های قرآنی قابلیت تبدیل شدن به یک نمایشنامه را دارند حائز اهمیت است. طبیعی است که به لحاظ موضوعی می‌توان از هر موضوع و اتفاقی برای نوشتن یک نمایشنامه استفاده کرد اما بحث اصلی در اینجا یافتن کدها و نشانه‌هایی است که با ساختار و اجزای نمایشنامه‌نویسی ارتباط مستقیم دارند. اگر در قصه‌های قرآن، عناصر ساختارگرایانه‌ یک نمایشنامه وجود داشته باشد و اثبات شود، مرحله‌ تبدیل شدن قصه به درام و نمایشنامه، علمی‌تر و عملی‌تر خواهد بود.

خاطرنشان می‌شود کتاب "ساختار نمایشی قصه‌های قرآن" نوشته‌ دکتر حسین فرخی (عضو هیات علمی دانشگاه هنر) در 472 صفحه با قیمت 35هزار تومان توسط انتشارات سوره مهر منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.