سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مرکب‌خوانی چند جوان دم بخت" به نویسندگی کهبد تاراج و طراحی و کارگردانی میلاد نیک‌آبادی از 5 فروردین‌ماه ساعت 21 در تئاتر باران روی صحنه است. در این اثر نمایشی که محصول کارگاه‌ آموزشی بازیگری تئاتر باران است،  محسن بالسینی، نصیر ساکی، نفیسه کشوادی، مهران کشوادی، پردیس منوچهری، ستاره مبینی، سالار مسیب‌زاده، امیرحسین میرزایی، کیانا وفایی و آنیتا یوسفی به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند. میلاد نیک‌آبادی پیش از این نیز نمایش "29 مهر 96" را به صورت کارگاهی در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و تئاتر باران اجرا کرده است.

میلاد نیک‌آبادی در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به دو کارگاره آموزشی که در سال گذشته برگزار کرده است، گفت: این کارگاه‌ها با هنرجویانی برگزار شد که برای نخستین بار تحت آموزش قرار می‌گرفتند و برای اولین بار روی صحنه می‌آمدند. این هنرجویان پس از طی 12 تا 15 جلسه آموزش که شامل کارگاه‌های عملی، مباحث تئوری، سرفصل‌های از پیش تعیین شده و گپ و گفت‌هایی بود، وارد پروسه تمرین و اجرا شدند.

او در ادامه افزود: در مرحله تمرین از دایانا فتحی دعوت کردم تا به یک متن نمایشنامه‌ای برسیم. در نخستین نمایش با عنوان "29 مهر 96" که اولین بار در بخش پلاس جشنواره تئاتر فجر اجرا شد، دایانا فتحی ایده و سوژه‌ای را که داشت با من مطرح کرد و من نیز استقبال کردم. سپس خانم فتحی سر تمرین‌ها حاضر شد و پس از گفت‌وگو با بچه‌ها در نهایت براساس ظرفیت‌های موجود به لحاظ بازیگری، عوامل فنی و هر آنچه برای یک نمایش نیاز بود، پارامترها سنجیده شد و براساس داشته‌های‌مان، متنی متناسب نوشته شد. خوشبختانه در این مسیر خانم فتحی بسیار همراه و درست این موضع را درک کرد و این ظرفیت‌ها را شناخت و برای هنرجویان نمایشنامه‌ای نوشته شد که این نمایش در واقع داستان خودکشی دو دختر در 29 مهر 96 از پل شهید چمران اصفهان بود که کلیپی نیز از آنان وجود داشت.

این منتقد تئاتر با بیان اینکه در نمایش "29 مهر 96" سعی کردیم جوانب مختلف قصه را کشف کنیم، عنوان کرد: در روند نگارش این اثر به دنبال شناسایی کسانی بودیم که در جریان و مرتبط با این دو دختر بودند و در بعضی جاها نیز براساس مستندات موجود در خبرها و تحقیقات به کاراکترها رسیدیم و در جاهایی تخیلی و بر اساس داشته‌های موجود در دیگر کاراکترها وخط کلی قصه، به این اثر نمایشی رسیدیم. همچنین در جاهایی یک سری کاراکتر تعریف کردیم که آن‌ها بتوانند ابعاد این جریان و قصه را از زوایای مختلف به ما نشان دهند. قصد ما در این نمایش به هیچ عنوان قضاوت و رسیدن به نقطه تحلیلی نبود؛ بلکه فقط نشان دادن شرایط موجود برای آن آدم‌هایی بود که دست به این کار زده بودند.

میلاد نیک آبادی همچنین افزود: از طرفی ما با بازیگرانی سر و کار داشتیم که برای بار اول به صحنه می‌آمدند و این بخش سخت‌تر و عظیم‌تر ماجرا بود که ما بتوانیم این بچه‌ها را که بسیار با انگیزه و پرانرژی هستند را برای روی صحنه آمدن و ارائه کاراکترهای محول شده، آماده کنیم. بر اساس بچه‌ها، کاراکترهایی تعریف شد که شروع به تمرینات کردیم و به اتفاق با خانم فتحی تصمیم بر آن شد که گفته‌های بچه‌ها مونولوگ باشد و در جاهایی به هم مرتبط شوند. نمایش "29 مهر 96" را پس از مدت‌ها تمرینات سخت، فشرده و طاقت‌فرسا آماده کردیم و در جشنواره تئاتر فجر آن را 5 شب روی صحنه آوردیم و در ایام عید نوروز به خواست مدیریت تئاتر باران دوباره اجرا شد. این کارگاه و کارگاه بعدی با حمایت همه جانبه کمپانی تئاتر باران تهیه و تولید شده است و من نیز به عنوان مدرس و کارگردان این دو کار، با تئاتر باران همکاری داشته‌ام و از این بابت بسیار خوشحال هستم.

این کارگردان تئاتر درباره دومین اثر نمایشی تولید شده با عنوان "مرکب‌خوانی چند جوان دم بخت" اظهار داشت: اما هنرجویان کارگاه دوم که بلافاصله پس از پایان اجراهای نمایش "29 مهر 96" در جشنواره تئاتر فجر وارد پروسه تمرین شدند، دوره آموزشی را پیشتر در دی ماه گذرانده بودند و ما از 15 بهمن تمرینات را برای نمایش جدید و کارگاه دوم آغاز کردیم. از آنجا که من علاقمندم با آدم‌های مختلفی کار کنم که تفکرات و جهان‌بینی متفاوتی دارند و اساسا دارای سبک، شیوه و استایل متفاوتی در نگارش هستند و همچنین تجربیات متفاوتی از زوایای مختلف داشته باشند، بنابراین با شناختی که از آقای کهبد تاراج داشتم از او خواستم برای کارگاه دوم به من کمک کند و او نیز پذیرفت. مجدد براساس ظرفیت‌های موجود به نمایشی با نام "مرکب‌خوانی چند جوان دم بخت" رسیدیم.

او در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: این اثر نمایشی با ده بازیگر که اکثرا برای بار نخست است که بازی در صحنه را تجربه می‌کنند و ما نیز سعی کردیم براساس دغدغه‌ها و داستان‌های شخصی این نسل که اکثراٌ نسل دهه هفتاد هستند و نقطه عطف‌هایی که در زندگی‌شان وجود دارد که همیشه آن‌ها را مجبور کرده که در جاهایی بگذرند و در جاهایی دچار خسران و آسیب از سوی خانواده، جامعه و یا مدرسه شوند و به آن‌ها کنشی وارد شده که آنها را مجبور به واکنش بیرونی و درونی کرده است، به ابعاد این کاراکترها بپردازیم و از خود بچه‌ها نقاطی را بیرون کشیده و به یک درام سراسری تبدیل کنیم و آن را در بستری ارائه کنیم. قطعا در این نمایش خود بچه‌ها، حضور و انرژی‌شان خیلی برای ما مهم بود و در وحله اول آنچه را که خودشان ارائه می‌کردند برای ما دارای اهمیت بسیاری بود تا از این طریق به متن نمایشی‌مان برسیم.

نیک‌آبادی با اشاره به اینکه پس از آنکه نمایشنامه نوشته شد، پروسه تمرینات نمایش "مرکب‌خوانی چند جوان دم بخت" آغاز شد، یادآور شد: سعی‌مان بر این بود که به شیوه کارگاهی با استفاده از اندیشه‌های جوان‌گرایانه و تجربه‌گرایانه که همیشه وجود داشته و سرمنشا آن گروتفسکی است که نظریات در این زمینه داشته و دیگرانی بودند که ادامه دادند، این اثر نمایشی را روی صحنه آوریم. از آنجا که فضای بچه‌ها فضایی متناسب و نیمه مستند بود و قرار بود در جاهایی از خودشان بگویند و فضا را به شکل تمرینی در آوریم، بدون هرگونه آکسسوار و دکور خاصی نمایش "مرکب‌خوانی چند جوان دم بخت" را به صحنه آوردیم.

سایر عوامل نمایش "مرکب‌خوانی چند جوان دم بخت" عبارتند از: دستیار کارگردان: میلاد اسکندری، عکاس، ساخت تیزر و طراح پوستر و بروشور:  چنگیز جلایر، طراح لباس:  گلناز اکبری، منشی صحنه: میترا یاردل و مدیر اجرا: علی‌رضا گیلور.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.