سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کودک و نوجوان "گروفالو" به نویسندگی بهرام جلالی‌پور  براساس داستانی از جولیا دونالدسون و کارگردانی آرش شریف‌زاده از ۵ فروردین ماه ساعت ۱۸ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی بهاره میرزاپور، احمدخیرآبادی، سامان فرشیدنیا، آرش شریف‌زاده و نگار تقوی‌راد هستند. "گروفالو" در سال ۹۳ با استقبال مخاطبان در تالار هنر، فرهنگسرای ابن سینا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه آمده است و ضمن اینکه برنده ١٨ جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر کودک داخلی و خارجی شده و نمایش منتخب جشنواره بین‌المللی تونس نیز بوده است.

آرش شریف‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر نمایشی و اجرای آن گفت: "گروفالو" برگرفته از داستانی اروپایی از جولیا دونالدسون است که بهرام جلالی‌پور آن را نوشته است. جلالی‌پور تاکنون نویسنده چندین اثر کودک بوده که من آنها را روی صحنه آورده‌ام‌. نمایشنامه "گروفالو" قصه نام آشنایی دارد که براساس داستانی قدیمی از کشور چین توسط نویسنده انگلیسی آن، آداپته و به روز شده است و کتاب آن سر و صدای زیادی کرده و همچنان نیز جز پرفروش‌ترین آثار است. جالب اینکه قسمت دوم انیمیشن آن به زودی وارد بازار خواهد شد.

او با بیان اینکه "گروفالو" درباره تخیل بچه‌هاست که باید از سوی خودشان و بزرگ‌ترها جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: داستان این نمایش ایرانیزه شده و قصه بچه موشی است که پدر و مادرش از دست تنبلی او خسته شدند و برای پیدا کردن گردو او را به جنگل می‌فرستند. در راه روح پدربزرگ به کمک بچه موش می‌آید و او با کمک تخیل خود بر حیوانات جنگل پیروز می‌شود اما در ادامه راه اتفاق بسیار عجیبی می‌افتد......

شریف‌زاده درخصوص فضا و طراحی صحنه نمایش "گروفالو" یادآور شد: در طراحی صحنه که خودم آن را انجام داده‌ام، سعی کردم از تابلوها و نقاشی‌های معروف ونگوگ استفاده کنم که به فرم کار من نزدیک است و همچنین با این نقاشی‌ها جنگل و اتاق خواب را در نمایش نشان می‌دهم. به دلیل رنگ و لعاب آثار این هنرمند نقاش، ضمن اینکه کودکان از آن لذت می‌برند، این نقاشی‌ها فضایی رویایی به نمایش داده است.

او همچنین درباره موسیقی این اثر نمایشی تصریح کرد: موسیقی‌های این اثر که به صورت پلی بک پخش می‌شود توسط فرید نوایی ساخته شده است. او براساس وهم و خیال موسیقی‌های نمایش را کار کرده است که به هیچ وجه ریتمیک نیستند و به منظور پیشبرد نمایش استفاده می‌شوند چرا که من با استفاده از موسیقی در نمایش به منظور سرگرمی و دست زدن مخاطب مخالف هستم.

آرش شریف‌زاده با بیان اینکه برخی مربیان، والدین و کارگردانان کودک و نوجوان از آثار نمایشی این گروه سنی تنها انتظار دارند که کودکان‌شان با جیغ و دست زدن از این نمایش‌ها لذت ببرند، اظهار داشت: اینگونه آثار نمایشی متعلق به دهه ۶۰ است اما به واقع دغدغه نسل جدید و بچه‌های قرن ۲۱ که تحت تسلط کامپیوتر و ماهواره هستند، تغییر کرده است و دیگر از آثار نمایشی، تنها انتظار شادی‌های لحظه‌ای را ندارند.

این کارگردان با تاکید براینکه کار برای کودکان و نوجوان شوخی بردار نیست، گفت: برخی از کارگردانان و تولیدکنندگان این رده سنی بر ذهن و فکر این گروه سنی کار می‌کنند در حالی‌که بعضی دیگر، بچه‌ها را ساده در نظر می‌گیرند و تصور می‌کنند آن‌ها تنها با چند عروسک ذوق می‌کنند.  حدود ۲۷ سال است که به جز دو یا سه کار بزرگسال مابقی آثاری که اجرا کرده‌ام، مختص بچه‌ها بوده است اما متاسفانه اکنون برخی با فراغت از تحصیل در رشته‌های عروسکی و تئاتر، وارد حوزه کودک و نوجوان می‌شوند و تصور می‌کنند با یک و دو کار، کارگردان شده‌اند.

او در ادامه افزود: هر چند که باید به تازه واردان نیز بها داده شود اما به نظرم آن‌ها ابتدا باید در سالن‌های کوچک‌تر آثارشان را اجرا کنند و پس از چند تجربه به تالارهای نمایشی بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر راه پیدا کنند.

شریف‌زاده در پایان با ابراز تاسف نسبت به اینکه برخی از کارگردانان حوزه کودک و نوجوان اطلاعات و تفکر به روزی ندارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد محدودی از کارگردانان عرصه کودک و نوجوان با علم و آگاهی کار می‌کنند و امیدوارم مسئولان و تصمیم‌گیرندگان درخصوص کار برای این گروه سنی به صورت جدی‌تر تصمیم بگیرند و اهمیت بیشتری قائل شوند.

عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: آهنگساز: فرید نوایی، طراح صحنه: آرش شریف‌زاده و ریحانه مطهری، طراح لباس: آرش شریف‌زاده و ریحانه مطهری، ساخت عروسک گروفالو و مار: علیرضا حسین‌پور، دستیار کارگردان: خشایار پیرعلمی، روابط عمومی: ریحانه مطهری، مشاور تبلیغات: فرشید صداقت، تبلیغات مجازی: میلاد زرگری، ساخت تیزر: عرفان اروری و عکاس: علی شریف‌زاده.

علاقمندان می توانند بلیت نمایش "گروفالو" را از سایت تیوال تهیه کنند.