سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "جعفرخان از فرنگ برگشته" نوشته حسن مقدم و به کارگردانی رحمت امینی از ۴ فروردین ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت. در این نمایشی کمدی، سارا اللهیاری، نسیم تاجی، بهروز سرو‌علیشاهی، عرفان صفری، فرامرز قلیچ‌خانی و پدرام (علی) محمدی به عنوان بازیگر حضور دارند.

رحمت امینی کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "جعفرخان از فرنگ برگشته" به منظور اجرا گفت: سه سال پیش که نمایش "جیجک علیشاه" را در تماشاخانه سنگلج به صحنه آوردم، بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و اهالی تئاتر از آن به عنوان اثری که دوباره زنده شده و اجرای صحنه‌ای کاملی داشته است، یاد کردند و بسیاری از اساتید تئاتر خواستند که این کار را ادامه بدهم. 

این کارگردان و مدرس تئاتر که در اجرای نمایش "جیجک علیشاه" به سراغ احیای اثری ایرانی متعلق به بیش از صد سال پیش رفته بود، در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین تصمیم گرفتم  این بار نمایشنامه "جعفرخان از فرنگ برگشته" را روی صحنه آورم که پس از  انقلاب اجرای صحنه‌ای نشده است.

او همچنین افزود: در ابتدا قصد داشتم خانم نغمه ثمینی و یا آقای حسین کیانی این اثر را بازنویسی کامل کنند اما از آنجا که شانس با ما یار شد تا آن را در ایام نوروز اجرا کنیم، تصمیم بر آن شد تا خود متن اصلی را به روی صحنه آورده و خوشحالم بابت اینکه این اثر در اجرایی کارگاهی به مخاطبان معرفی خواهد شد. این موضوع نشان از آن دارد که اثری از حسن مقدم که بیش از صد سال پیش نوشته شده همچنان قوت اجرایی دارد و همچنین گویای این است که در آن برهه زمانی مردم ما چگونه می‌اندیشیدند. 

امینی که در تلاش است متون مهم ادبیات نمایشی ایران را احیا و به صحنه آورد، درباره شیوه و سبک اجرایی نمایش "جعفرخان از فرنگ برگشته" یادآور شد: تلاش کرده‌ام میان نمایش ایرانی و نمایش وارداتی غربی ترکیبی را به وجود آورم‌ و خوشبختانه نمایشنامه نیز این قابلیت را دارد. همچنین سعی داشته‌ام شگردهای نمایش کمدی ایرانی، عنصر تکرار و بازی با کلمات را در اجرا لحاظ کرده‌ و اثری کمدی، مفرح و ایرانی را اجرا کنم.

او درباره طراحی صحنه و فضای نمایش نیز اظهار داشت: در صحنه نمایش با استفاده از نور فضایی رئالیسم و واقع‌گرایانه را طراحی کرده‌ایم و همچنین این اثر فضایی مینی‌مال و فانتزی دارد‌.

این کارگردان تئاتر در پایان درخصوص موسیقی نمایش گفت: موسیقی نمایش "جعفرخان از فرنگ برگشته" به صورت زنده نواخته می‌شود و ترکیبی است از موسیقی ایرانی و ملودی‌های غربی.

در خلاصه داستان "جعفرخان از فرنگ برگشته" آمده است: جعفرخان در عنفوان جوانی برای تحصیل به فرانسه رفته و پس از حدود ده سال به وطن بازگشته؛ او که در ظاهر تغییرات چشمگیری کرده است، افکار و اندیشه‌های تازه‌ای در سر و سودای دگرگون کردن اوضاع و شرایط را دارد اما درمواجهه با خانواده‌اش موقعیت‌های ویژه‌ای را درک می‌کند که از نگاه ناظر بیرونی بیش از هرچیز کمیک است...

دیگر عوامل نمایش "جعفرخان از فرنگ برگشته" عبارتند از: مجری‌طرح: امیرحسین شفیعی، مدیرتولید و دستیار کارگردان: علی بهرامی، طراح‌صحنه: مصطفی مرادیان، طراح لباس: سمانه داودی‌پارسا، طراح‌گرافیک: میترا صالحی، موسیقی: رامین عبدالهی، رامین شاهین‌کار، مهریار قنبری‌مهر، مشاور موسیقی: یاسر بیات، مدیرصحنه: هیوا امینی، تبلیغات: میترا اسماعیلی، فضای مجازی: اکرم حاجی‌حسینی و فاطمه مینا‌بیان، عکس: پویا کاظمی، مهدی نیرومند و هیوا امینی و با تشکر از: سحر حق‌شناس و بهاره قربانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.