سرویس تئاتر هنرآنلاین: مرکز یونیمای ایران نزدیک به بیست سال است که فعالیت دارد و به عنوان یکی از شاخص‌ترین مراکز ملی یونیما در جهان، صاحب دو کرسی و عضویت در کمیته اجرایی و میراث جهانی است. اردشیر صالحپور در دی ماه سال جاری به عنوان رئیس جدید یونیمای ایران منصوب و معرفی شد.  

این پژوهشگر تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اعلام این خبر که امسال روز جهانی تئاتر عروسکی برابر و مصادف با روز اول فروردین و جشن نوروز ایرانیان شده است، خاطرنشان کرد: ما اعضای هیأت مدیره جدید یونیما درصدد آن هستیم که عمو نوروز را به جهان معرفی کنیم. عمو نوروز سابقه‌ای بیش از بابا نوئل داشته است اما چندان در سطح جهان شناخته شده نیست و  همواره بابا نوئل به عنوان سمبل عید کریسمس مطرح بوده است.

او در ادامه صحبت‌هایش افزود: اکنون در حال طراحی عروسک عمو نوروز هستیم تا آن را به عنوان سمبل روز جهانی تئاتر عروسکی که هر ساله اول فروردین برگزار خواهد شد، معرفی کنیم. در این روز نیز پیامی خواهیم داشت که منتشر می‌شود. ما این روز را مغتنم شمردیم تا به بچه‌های‌مان بگوئیم که اگر غرب بابا نوئل را دارند ما نیز عمو نوروز داریم. این تلاش‌ها می‌تواند در جهت حفظ سنت‌ها و آئین‌ها قدری ما را به جهان معرفی کند.

اردشیر صالح‌پور در ادامه عنوان کرد: در اردیبهشت ماه، هیأت مدیره یونیمای ایران در کنفرانس جهانی عروسکی شرکت خواهد کرد و خوشبختانه ایران در این کنفرانس دو کرسی اخذ کرده است و تئاتر عروسکی ایران این امکان را دارد تا در این سمپوزیوم‌ها و کنفرانس‌های جهانی شرکت کند که این اتفاق خوبی برای تئاتر عروسکی ایران است.

اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی یونیما unima سازمانی غیردولتی بین‌المللی است که اشخاصی که به توسعه هنر عروسکی کمک می‌کنند را با هدف استفاده از این هنر در راستای ارزش‌های انسانی مانند صلح و تفاهم متقابل بین مردم صرف نظر از نژاد و گرایش‌های مذهبی یا سیاسی و تفاوت‌های فرهنگی و با احترام به حقوق بشر به گونه تعریف شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد مورخ دهم دسامبر 1948 از سراسر جهان گرد هم می‌آورد.