سرویس تئاتر هنرآنلاین:14 هنرمند تئاتر در سال 96 چشم از جهان بستند و در آخرین جمعه سال یادی می‌کنیم از موسی آشفته، منوچهر بهروج، رشید بهنام، نقی سیف‌جمالی، علی اکبر ثابت کسایی، مجتبی خادمی، الهه خوشکام، غلام‌عباس رئیسی، مجید واحدی‌زاده، علی رامز، لوون هفتوان، محمدکریم عباس‌زاده، یوسف شاه‌حسینی و فریده صابری.

موسی آشفته از هنرمندان آیینی استان هرمزگان بود که سال 1361 با ایفای نقش در نمایش "دینگومارو" کارش را به عنوان بازیگر در تئاتر شروع کرد. او در رادیو خلیج فارس بندرعباس گوینده و بازیگر بود. آشفته علاوه بر اینکه بازیگر توانایی در عرصه تئاتر بود در سریال‌ها، تله تئاتر و مستندهای داستانی ایفای نقش کرد. او در آثار سینمایی چون"امام علی"، "تنهاترین سردار" و "سرزمین جنوبی" نیز بازی کرد. این هنرمند امسال در سن 46 سالگی دارفانی را وداع گفت.

منوچهر بهروج، یکی از بازیگران پیشکسوت تئاتر و تلویزیون، پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان ریه، سال جاری در سن ۶۵ سالگی دار‌‌فانی را وداع گفت. این بازیگر متولد سال ۱۳۳۰ شهرستان فومن بود که از سال ۵۲ فعالیت در تئاتر، تلویزیون و سینما را آغاز کرد. او عصر چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه درگذشت. 

دیگر هنرمند درگذشته امسال رشید بهنام بود. او که متولد 1321 در شبستر است، 21 بهمن 1396 در سن 74 سالگی دارفانی را وداع گفت. او 45 سال از عمرش را به طور مستمر به فعالیت هنری پرداخت و علاوه بر بازیگری، کارگردانی چندین تئاتر صحنه‌ای و تلویزیونی را در کارنامه کاری خود داشت.

نقی سیف جمالی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ۱۵ مهر ۱۳۳۷ در تهران متولد شد. او هفتم اردیبهشت ماه در سن ۵۹ سالگی به دلیل سکته قلبی درگذشت. این در حالی بود که در روزهای پیش از فوت‌اش مشغول تمرین در نمایشی به کارگردانی بهزاد فراهانی بود. او در نمایش‌هایی چون "سقراط" و "ترور" به کارگردانی حمیدرضا نعیمی و "چمدان" به کارگردانی فرهاد آئیش ایفای نقش کرده بود.

علی‌اکبر ثابت کسایی از دانش آموختگان دانشکده هنر دانشگاه تهران و منتقد تئاتر در سن هفتاد سالگی، نهم آذر ماه امسال درگذشت. او خواهرزاده حسین منظوری از بازیگران قدیمی سینما و یکی از بنیانگذاران تئاتر نوین ایران بود و مالک تئاتر "پارس" و سینمای "جی". او در دانشکده هنرهای زیبا در کنار هنرمندانی چون مرضیه برومند، هرمز هدایت، آزاده پور مختار، احمد آقالو و.... تحصیل کرد.

مجتبی خادمی 9 آبان ماه 1353 در ایذه به دنیا آمد و 30 آبان ماه امسال از دنیا رفت. او برای پویایی تئاتر شهرش، ایذه تلاش بسیاری کرد و در نمایش‌ها و فیلم‌هایی به ایفای نقش پرداخت.

هنرمند تئاتر دیگری که در آبان ماه امسال چشم از جهان فرو بست الهه خوشکام است. او که متولد سال 1358 در اصفهان بود از سال 76 حرفه بازیگری را آغاز کرد و در نمایش‌های صحنه‌ای، تلویزیونی و خیابانی ایفای نقش کرده و جوایزی نیز کسب کرد.

غلامعباس رئیسی نیز از هنرمندان خوزستان بود که سال 1330 به دنیا آمد و آبان ماه امسال دارفانی را وداع گفت. او سال 1350 فعالیت هنری خود را در زمینه بازیگری آغاز کرد و بابت حضورش در جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی جوایزی دریافت کرد. رئیسی بیشتر از 20 سال تعزیه‌های مناسبتی را در ایام مختلف در شهرستان امیدیه کارگردانی کرد.

دیگر هنرمندی که در سال جاری با صحنه‌های نمایش وداع کرد، مجید واحدی‌زاده هنرمند نام آشنای کشور بود. او پیش از ظهر یکم آذر ماه در سومین روز از جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولان شمال غرب کشور، قلبش از حرکت ایستاد و صحنه‌های تئاتر و جامعه هنرمندان را داغدار کرد. این هنرمند اردبیلی حضوری درخشان در جشنواره‌ها و محافل تئاتری کشور داشت و ضمن تصدی مسوولیت واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، در برگزاری جشنواره‌های تئاتری در اردبیل و دیگر استان‌ها به عنوان بازبین، بازخوان و داور حضوری موفق داشت. او در سال ۸۷ از سوی مرکز هنرهای نمایشی کشور به عنوان یکی از ۳۰ چهره اثرگذار تئاتر کشور بعد از انقلاب اسلامی معرفی شد.

علی رامز از پیشکسوتان و بازیگران تئاتری در طول سال‌ها فعالیت هنر خود، در نمایش‌های هادی مرزبان بازی کرده و متولد سال ۱۳۰۶ بود. او عصر روز ۷ دی‌ماه ۹۶ در منزل خود و در سن ۹۰ سالگی از دنیا رفت. رامز در سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شد و به واسطه آشنایی با افرادی چون عزت الله انتظامی و زنده یاد هوشنگ بهشتی به تئاتر تهران آن زمان راه پیدا کرد. او در سال ۱۳۲۷ کلاس‌های تئاتر زنده یاد عبدالحسین نوشین را گذراند که پس از ۸ ماه به تعطیلی کشید. علی رامز در سال ۱۳۴۷ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت. در سال ۱۳۵۱ با درجه شاگرد اولی تحصیلات را به پایان رساند و در همان سال موفق به اخذ بورس تحصیلی از کشور بلژیک گردید. او در طول مدت اشتغال تنها توانست در دو فیلم سینمایی و چند برنامه تلویزیونی و یک نمایش "ملاقات بانوی سالخورده" به کارگردانی حمید سمندریان شرکت کند. این هنرمند در طول فعالیت هنری خود موفق به حضور در چندین فیلم سینمایی، چندین تئاتر و سریال تلویزیونی شده است. رامز در نمایش‌هایی به کارگردانی هادی مرزبان به عنوان بازیگر حضور داشته و بیش از سی‌سال با گروه تئاتر حرکت همکاری مستمر داشته است.

لوون هفتوان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون صبح روز شنبه 19 اسفند در حالی که مشغول بازی در  سریال "عروس تاریکی" به کارگردانی محمود معظمی بود، به دلیل سکته قلبی درگذشت. لوون خانکلدیان هفتوان ۶ فروردین ۱۳۴۵ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۶۳ در رشته هنرهای نمایشی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۶۹ نمایش "اسب" نوشته محمد چرمشیر را به عنوان پایان‌نامه خود در رشته بازیگری و کارگردانی به اجرا درآورد.

دیگر هنرمندی که به تازگی دارفانی را وداع گفت محمدکریم عباس‌زاده بازیگر دشتستانی تئاتر و تلویزیون است. او اوایل بهمن ماه امسال با دستان خود اولین پلاتو نمایشی دشتستان که به نام خودش نامگذاری شده بود را افتتاح کرد. این آخرین حضورش در مجتمع فرهنگی برازجان بود.

همچنین هنرمند از دست رفته دیگر، یوسف شاه‌حسینی است. او از دوران نوجوانی به هنر تعزیه روی آورد و بیشتر مخالف‌خوان بود. او در اغلب حسینیه‌ها و تکایای تفرش و اطراف این شهرستان برنامه‌های تعزیه‌خوانی داشت. در محرم سال جاری نیز هر روز صبح در یکی از تکایا تفرش تعزیه اجرا می‌کرد. او از پژوهشگران فرهنگی و همراهان جشنواره آیینی سنتی بود. او سال‌های زیادی در راستای هنر شبیه‌خوانی و هنرهای بومی تلاش کرد. این تعزیه‌خوان در اثر یک تصادف در جاده تفرش در تاریخ ۶ بهمن ماه جان خود را از دست داد.

فریده صابری که متولد سال ۱۳۲۷ بود و دیپلم هنرستان عالی موسیقی را در سال ۱۳۴۷ دریافت کرد، از دیگر درگذشتگان امسال است. او دارای لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشکده‌ هنرهای دراماتیک ایران و مدرک فوق لیسانس از دانشگاه ایندیانا در آمریکا بود. این بازیگر در تئاترهای "الو تریا"، "ایوانف"، "آقا محمدخان کالیگولا"، "شام آخر" ، "ریچارد سوم"، "آوازخوان طاس"، "وقت ناهاری"، "لبخند باشکوه آقای گیل"، "ملاقات بانوی سالخورده"، "کرگدن"، "هرکول" و "طویله اوجیاس" ایفای نقش کرد. صابری ۱۹ بهمن ماه به دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.