سرویس تئاتر هنرآنلاین: سال 96 دوران عجیبی برای تئاتر کشور بود و در این سال شاهد افزایش قابل توجه تعداد اجرای آثار نمایشی در کشور بودیم. بی‌شک تعدد و کمیت نمایش‌های روی صحنه آمده، توجیه مناسبی برای رونق این هنر در ایران نیست اما گام بلند و فرصت مطلوب‌تری در این راستاست تا گروه‌ها و هنرمندان نمایشی، این امکان را داشته باشند توانایی‌های خود را محک زده و چون گذشته مدت‌ها برای این فرصت چشم به راه نمانند. در میان آثاری که در سال جاری به صحنه تئاتر آمدند، کیفیت بسیاری از نمایش‌ها نظر اهالی تئاتر، منتقدان و مخاطبان را جلب کرد که این نشان از اعتلای این هنر در کشور دارد. چگونگی و وضعیت یک اثر نمایشی به یقین مرهون عواملی چون نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگران و طراحی‌ها و ... است که هیچ یک قابل چشم‌پوشی نیست. در این گزارش قصد داریم به معرفی 10 چهره تئاتر کشور  بپردازیم که در سالی که گذشت درخشان حاضر شدند:

محمد مساوات

محمد مساوات از هنرمندان بسیار توانای تئاتر است که همواره در آثار نمایشی خود به دنبال خلق جدیدی است. او امسال سه اثر نمایشی را به روی صحنه آورد. "بی پدر"، "این یک پیپ نیست" و "قور با قاف، قور با غین" که این اثر در قالب سالانه اجراهای بینارشته‌ای تهران اجرا شد، آثاری از این هنرمند بود که علاوه بر نویسندگی، کارگردانی آن‌ها را نیز بر عهده داشته است. نکته جذاب این است که هیچ یک از این آثار با حضور چهره‌های سینمایی و سلبریتی‌ها به روی صحنه نیامد اما استقبال کم نظیری از آن‌ها صورت گرفت.

شهاب حسینی

شهاب حسینی که پیش از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن، در تئاتر حضور پررنگی نداشت، امسال نمایش "اعتراف" نوشته برد میرمن را در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه آورد. این انتظار می‌رفت که او پس از موفقیتی که در جشنواره 2016 کن رقم زد حضور فعال‌تری در سینما داشته باشد اما حسینی بر آن شد تا اثر نمایشی را اجرا کند. خوشبختانه "اعتراف" همانطور که انتظار می‌رفت با استقبال مخاطبان همراه شد و یکی از سه اثر نمایشی بود که رقم فروش میلیاردی را در تئاتر ثبت کرد.  

ستاره پسیانی

ستاره پسیانی از بازیگران زن تئاتر کشور است که در سینما و تلویزیونی نیز فعالیت دارد. او در سال 96 با نمایش‌های "خدای کشتار"، "اگه بمیری"، "صد در صد" و "الیور توئیست" به روی صحنه آمد و همچنین در نمایش "صد سال تنهایی" آتیلا پسیانی در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر حضور یافت. پسیانی که در این دوره از جشنواره موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در "بخش مسابقه ایران" برای نمایش "صد در صد" شد، نقش‌آفرین آثار نمایشی در سال بود که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و این بازیگر ایفاگر شخصیت‌های متفاوتی در این آثار نمایشی بوده است که بازی او به خصوص در نمایش "صد در صد" توانست نظر حداکثری منتقدان و تماشاگران تئاتر را به خود جلب کند.

حسین پارسایی

حسین پارسایی از چهره‌های مدیریتی تئاتر کشور است که تاکنون تجربیات مختلفی در کارگردانی تئاتر داشته است. او که غالب آثارش نمایش‌هایی با مضامین مذهبی و دفاع مقدس بوده است، امسال با نمایش موزیکال "الیو توئیست" تجربه‌ای متفاوت از نمایش موزیکال را در تئاتر کشور رقم زد. هر چند که این پروژه عظیم با واکنش‌هایی روبرو بود اما این اثر در طول چهار ماه اجرا از سوی مخاطبان مورد استقبال بی‌نظیری قرار گرفت.

ساناز بیان

از ساناز بیان می‌توان به عنوان کارگردان زنی نام ببرد که پرمخاطب‌ترین نمایش سال را به مدت سه ماه روی صحنه آورد. "آبی مایل به صورتی" اثر مستند نمایشی که به معضلات ترنس‌سکشوال‌ها می‌‌پردازد، نوشته و کار این هنرمند زن است که در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق به دریافت دیپلم افتخار و تندیش جشنواره از سوی هیأت داوران به منظور ارج نهادن به امر پرداختن به یکی از مضامین مغفول مانده اجتماعی و تحقیق و پژوهش دقیق در آن راستا شد. همچنین این نویسنده و کارگردان در این جشنواره دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را برای نگارش نمایشنامه مستند "شلتر" نیز دریافت کرد.

نوید محمدزاده

نوید محمدزاده از بازیگران فعال تئاتر است که چند سالی است در عرصه سینما بسیار پررنگ حضور داشته است. او را می‌توان به عنوان پرمخاطب‌ترین بازیگر سال نام برد. محمدزاده امسال با نمایش‌های "خدای کشتار"، "آخرین نامه"، "پچ پچه‌های پشت خط نبرد" و "الیور توئیست" به صحنه آمد و همچنین او در نمایش "صد سال تنهایی" به کارگردانی آتیلا پسیانی در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز حضور داشت. هر چند که بازی این بازیگر در نمایش "صد سال تنهایی" و "الیورتوئیست" چندان نظر مخاطبان را جلب نکرد اما بی‌شک حضور او در این آثار در جذب تماشاگران بسیار تاثیرگذار بوده است. نکته دیگر این است که این هنرمند در سال 96 تهیه‌کنندگی چندین اثر نمایشی که توسط هنرمندان جوان تولید شده است را بدون چشم‌داشت مالی برعهده داشته است. البته سجاد افشاریان و امیر جعفری نیز همچون محمدزاده در سال 96 به این امر توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

سارا اسکندری

هنرمندان عرصه گریم از ارکان مهم هنر نمایش هستند که کمتر به آنها توجه می‌شود اما خوشبختانه دو سالی است که این هنر در جشنواره تئاتر فجر مورد توجه قرار گرفته و جایزه‌ای در این رویداد برای طراحی گریم در نظر گرفته شده است. از سارا اسکندری می‌‌توان به عنوان معدود گریمورهای خلاق تئاتر نام برد. او که در سال گذشته تندیس سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در بخش طراحی گریم و ماسک دریافت کرد، در سال 96 نیز حضور فعالی در آثار نمایشی داشت. اسکندری امسال در طراحی گریم نمایش‌های "الیور توئیست" بسیار هنرمندانه ظاهر شد و با هنرش به جذابیت‌های این آثار پر مخاطب افزود.

هوتن شکیبا

هوتن شکیبا در سال جاری در دو نمایش "صد در صد" و "الیور توئیست" ایفای نقش کرد.  بازی خوب این هنرمند در این دو اثر نمایشی از نقاط قوت این آثار بود. اما نکته جالب این است، با اینکه این هنرمند خواننده نیست و تجربه حرفه‌ای در این زمینه نداشته است، در ایفای نقش فاگینِ نمایش موزیکال "الیور توئیست" که قطعات خوانندگی بسیاری، آن هم به شکل زنده دارد، درخشان ظاهر شد. او در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد "بخش مسابقه تئاتر ایران" را برای نمایش "صد در صد" دریافت کرد و برای بازی در نمایش "الیور توئیست" نیز نامزد بهترین بازیگر مرد در بخش بین‌الملل جشنواره شد.

اشکان خیل‌نژاد

اشکان خیل‌نژاد امسال دو نمایش "پچ پچه‌های پشت خط نبرد" و "پسران تاریخ" را به روی صحنه آورد. این دو اثر از جمله آثار نمایشی امسال بودند که بسیار مورد استقبال و توجه مخاطبان تئاتر قرار گرفت. از جذابیت‌های موفقیت این چهره جوان تئاتر این است که نمایش "پسران تاریخ" به کارگردانی او در بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق به دریافت حداکثری جوایز این رویداد تئاتری شد. خیل‌نژاد برگزیده بخش کارگردانی و طراحی صحنه این دوره از جشنواره شد و در بخش بین‌الملل نیز تندیس هیأت داوران به "پسران تاریخ" تعلق گرفت.

امیررضا کوهستانی

امیررضا کوهستانی را می‌توان یکی از فعال‌ترین کارگردانانی نام برد که در سالی که گذشت نمایش‌هایی را در قالب رپرتوار و تور در خارج از کشور به روی صحنه برد. او نمایش "شنیدن" را در کشورهای هلند، ایتالیا،.سوئیس، پرتغال، بلژیک، فرانسه، آلمان، استرالیا، اتریش و یونان اجرا کرد. این نمایش در پنجاه و یکمین فستیوال بین‌المللی تئاتر "بیتف" در شهر بلگراد اجرا شد و توانست جایزه ویژه این فستیوال را با عنوان "یاوون کریلوف" دریافت کند. کوهستانی همچنین امسال سه اثر نمایشی "پرونده مورسو، یک واکنش"، اپرای "تانهازر" و "تاکسی نوشت" را نیز در قالب رپرتوار در آلمان اجرا کرد. این کارگردان تئاتر در سال 96 "در میان ابرها" را در ایران به روی صحنه آورد.