سرویس تئاتر هنرآنلاین: "نمایش جان و جو" اثر آگوتا کریستوف، ترجمه تینوش نظم‌جو و به کارگردانی مسعود مهرابی تا 25 اسفندماه ساعت 18 و 19:30 در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه است. در این اثر نمایشی جمشید صفری، مسعود مهرابی و طاهره بهرامی نهادفر به عنوان بازیگر حضور دارند. مهرابی فعالیت خود در عرصه تئاتر را با بازیگری آغاز کرد و در زمینه بازی و کارگردانی نمایش‌های خیابانی، چهره شناخته شده‌ای‌ست.

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای نمایش "جان و جو" گفت: امسال تصمیم داشتم نمایش "مرثیه‌ای برای آقای عین" را روی صحنه آورم، با اینکه تمرینات آن را آغاز کردم و 70- 80 درصد این اثر آماده بود، یکی از بازیگران برای بازی در کار تصویری گروه را ترک کرد و آن نمایش متوقف شد. قصد دارم این اثر را نیمه اول سال آینده به صحنه آورم. "جان و جو" نمایشی کلاسیک است که 4 سال پیش توسط یکی از دوستان برای اجرا به من پیشنهاد شد و در شرایط پیش آمده با توجه به زمان کمی که داشتیم، تصمیم به اجرای آن گرفتم.

مسعود مهرابی در ادامه خاطرنشان کرد: در ابتدا تصور کردم در مدت کم باقی مانده تا زمان اجرا، امکان آماده‌سازی این اثر امکان‌پذیر است اما در روند تمرینات متوجه شدم که این نمایشنامه چالش‌های بسیاری دارد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر داستان نمایش "جان و جو" را اینگونه شرح داد: این اثر روایت دو دوست است که هر روز جلوی یک کافه با هم ملاقات می‌کنند. یک روز جو پول ندارد و جان پول کافه او را پرداخت می‌کند و در عوض او یک بلیت بخت‌آزمایی را به جای پرداخت صورت حساب کافه از او می‌‌گیرد. فردای آن روز بلیت در قرعه کشی برنده می‌شود و ...

او درباره سبک و شیوه اجرایی این اثر نمایشی اظهار داشت: شیوه روایت این اثر تلفیقی از رئال و فانتزی است که بیشتر فرم فانتزی دارد و این فرم به این دلیل است که در متن، تکرار بسیاری وجود دارد و در نمایشنامه نیز این فضای فانتزی دیده می‌شود. "جان و جو" دارای روح انسانی است که منجر به یک اتفاق انسانی می‌شود و سعی کردیم که این روح انسانی در فضای فانتزی نمایش گم نشود.

مهرابی درخصوص طراحی صحنه "جان و جو" یادآور شد: طراح صحنه نمایش پروانه علی ضامنی است که فضای ساده‌ای را برای این نمایش طراحی کرد. صحنه، تصویر فضای جلوی کافه است که با ترکیب رنگ‌ها سعی کردیم فضای نوستالژی را برای مخاطب تداعی کنیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه بابت مدت زمان کم اجرا و جدول زمانی آن رضایت ندارم چرا که با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز مخاطبان تئاتر به نسبت کمتر شده است و از آنجا که ما باید تعداد مشخصی اجرا داشته باشیم، مجبور شدیم تا هر روز دو اجرا داشته باشیم و این مسئله باعث ایجاد چالش‌هایی برای گروه ما شد.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: طراح صحنه و لباس: پروانه علی ضامنی، دستیار کارگردان: امیر شاه‌علی، طراح پوستر و بروشور: سیامک مددی و اجرای دکور: مهرداد باقری.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "جان و جو" را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.