سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "باغ وحش شیشه‌ای" نوشته تنسی ویلیامز و به کارگردانی کیهان پرچمی از 13 اسفندماه ساعت 19:15 در سالن شماره 2 تماشاخانه پالیز روی صحنه است. مترجم این اثر نمایشی حمید سمندریان و تهیه‌کننده آن کمپانی تئاتر امید ایران و موسسه پادمآرت به سرپرستی کیومرث مرادی است و وحید رزاقی، آرمیتا فروزنده، شایلین اسداللهی و سامان سیوس در آن ایفای نقش می‌کند. کیهان پرچمی پیش از این به عنوان دستیار کارگردان با کیومرث مرادی در دو نمایش "نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه" و "هملت، تهران 2017" همکاری داشته است و با نمایش "باغ وحش شیشه‌ای" نخستین تجربه کارگردانی را پشت سر می‌گذارد. 

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه از تنسی ویلیامز به منظور اجرا، گفت: نمایشنامه "باغ وحش شیشه‌‌ای" اثری کلاسیک است و موضوعی را که مطرح می‌کند در خصوص تنهایی آدم‌هاست. تنهایی، شکاف و اختلافاتی که میان اعضای خانواده در این اثر وجود دارد، شبیه امروز جامعه ماست و این موضوع اولین دلیل من برای انتخاب آن است. 

پرچمی در ادامه اضافه کرد: جذابیت دیگری که باعث شد سراغ این متن بروم پرداختن به بحث طبقاتی در این اثر است چرا که این موضوع در آن دهه از آمریکا شباهت بسیاری به جامعه الان ما دارد.

این کارگردان خلاصه داستان نمایش "باغ وحش شیشه‌ای" را اینگونه توضیح داد: قصه نمایش درباره دو طبقه فرودست از جامعه آمریکا است. پدر خانواده سال‌ها خانه را ترک کرده و رفته است و دیگر اعضای خانواده در زندگی فلاکت باری هستند و هر یک تلاش می‌کنند تا از این وضعیت رهایی یابند...

او درباره سبک و شیوه اجرایی این نمایش اظهار داشت: نمایشنامه اثری رئال است اما من نگاهی رئالیستی به آن نداشتم. در متن اصلی راوی داستان تام است اما در بازنمایی فکر کردم تام چه نسبتی با آن موقعیت داشته است و بر اساس آن تصویرسازی ذهنی داشتم. 

کیهان پرچمی ضمن اشاره به اینکه در اجرا در کلیت نمایشنامه تغییری نداده است، یادآور شد: برخی از قسمت‌ها را کم و زیاد کردم اما اصل داستان را تغییری ندادم. به نظرم تغییر درست در شیوه اجرایی این اثر است. 

کارگردان نمایش "باغ وحش شیشه‌ای" همچنین افزود: ترجیح می‌دهم درباره فضا و طراحی صحنه نمایش توضیحی ندهم و علاقمندم تا مخاطب به یکباره با این فضا مواجه شود. طراحی صدا و موسیقی نمایش به عهده امیر دوستی است و موسیقی این اثر هر چند که جدید است و متعلق به گذشته نیست اما با درنظر گرفتن جغرافیای آن زمان ساخته شده است. 

او در پایان صحبت‌هایش اذعان داشت: اعضای گروه اجرایی ما جوان هستند و سلبریتی بین ما نیست. تنها 12 شب اجرا داریم و علاقمندیم مخاطبان ما را مورد حمایت قرار دهند. کمپانی تئاتر امید ایران به سرپرستی کیومرث مرادی است که هم اکنون سه نمایش "سلام، خداحافظ"، "مرگ و دوشیزه" و "باغ وحش شیشه‌ای" را در حال اجرا دارد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح لباس: بهار خلیلى‌فرد، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح صدا و موسیقی: امیر دوستى، پروجکشن و ویدئو: وحید یعقوبیان، طراح پوستر و گرافیک: هادی جلدی، عکاس: ساینا قادری، مدیر تبلیغات: علی ژیان (جارچی)، ساخت تیزر: سجاد ایرانمنش، مدیر تولید: علی شاهانی، دستیار کارگردان: نگار محمودی، دستیار لباس: سارا مژده، دوخت لباس: زهرا بهرامی، مجریان گریم: شکیبا احدی‌زاده و مدیران صحنه: بهروز جعفری و محمد حسین خوش گفتار.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "باغ وحش شیشه‌ای" که تا 28 اسفند ماه روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.