سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دیش" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا غیور از 6 اسفند ماه ساعت 21 با بازی علی‌رضا جعفری، شهاب مهربان، محمد فراهانی، بشیر اصلانیان و وحید منتظری در تئاتر باران روی صحنه می‌رود. رضا غیور از هنرمندانی است که در عرصه هنر پرفورمنس، محیطی و آلترناتیو تاکنون آثار نمایشی بسیاری را اجرا و کارگردانی کرده است. این هنرمند برای نخستین بار، اثر نمایشی رئالیستی و به دور از فضای فانتزی را روی صحنه می‌آورد.

او در گفت‌‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش نمایشنامه "دیش" گفت: سال گذشته برای تماشای مراسم اسکاری که در آن اصغر فرهادی موفق به دریافت جایزه شد، مجبور به نصب ماهواره و تنظیم شبکه پخش‌کننده مراسم اسکار شدم و از آنجا ایده نوشتن این متن به ذهنم رسید. این اثر داستان چند جوانی است که برای تماشای مراسم اسکار به دور هم جمع شده‌اند و باید دیش ماهواره را نصب کنند تا بتوانند این مراسم را ببینند.

غیور ضمن اشاره به اینکه در این نمایش قصد نقد و طرح مسئله‌ای را ندارم، خاطرنشان کرد: داستان نمایش "دیش" موقعیتی دراماتیک میان چند جوان و همسایگان آن‌هاست و فضایی رئال و کمدی دارد.

این نویسنده و کارگردان مدت زمان تمرینات این نمایش را دو ماه عنوان کرد و درباره طراحی صحنه نمایش یادآور شد: طراحی صحنه را خودم برعهده داشته‌ام و صحنه نمایش مینی‌مالی از پشت بام منزلی به دور از جزئیات آن است. در صحنه کولر، آنتن و دیش ماهواره دیده می‌شود. نمایش نیز با تکیه بر کلام و دیالوگ پیش می‌رود.

او با بیان اینکه "دیش" برعکس کارهای پیشین من براساس فرم نیست و با بازی بازیگران پیش می‌رود، اظهار داشت: اجرای این اثر تجربه متفاوتی برای من است. در این مسیر گروه بازیگران با حضورشان در تمرینات و بداهه‌هایشان در جهت تکمیل متن و لحظه‌های کمدی نمایش بسیار به من کمک کردند.

رضا غیور در ادامه صحبت‌هایش افزود: در شروع تمرینات نمایشنامه کامل بود اما در روند تمرینات مانند دیگر آثار کمدی با تعامل با بازیگران تغییراتی بسیاری در دیالوگ‌ها صورت گرفت. این نمایش تا اواخر اسفندماه در تئاتر باران روی صحنه است و در صورتی‌که مورد استقبال قرار گیرد از 5 فروردین ماه نیز اجرای‌مان ادامه خواهد داشت.

دیگر عوامل نمایش "دیش" عبارتند از: تهیه‌کننده: احمد خانی، مشاور کارگردان: رحمت امینی، دستیار کارگردان: اشکان شریعت، عکاس، گرافیک و پوستر: امیرعلی پیروزبخش و گروه تولید:  شانی دژاکام و رامین کاظمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.