سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "مرگ و دوشیزه" با اقتباسی از رمان "مرگ و دختر جوان" نوشته آریل دورفمان با بازنویسی و کارگردانی سینا راستگو از 27 بهمن‌ماه ساعت 21 در سالن شماره 2 تماشاخانه پالیز روی صحنه است. در این اثر نمایشی زهرا بهروزمنش، محمد حبیبى، رضا داوودوندى، محمد مسگرى و منصور نصیرى به عنوان بازیگر حضور دارند.

سینا راستگو در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره اجرای نمایش "مرگ و دوشیزه" گفت: اردیبهشت ماه امسال نمایش "دشمن مردم" نوشته هنریک ایبسن که موضوعی سیاسی و اجتماعی را بررسی می‌کند و بازگشتی به فضای حاکم بر جامعه را داشت، به صحنه آوردم. پس از آن تصمیم گرفتم نمایش "مرگ و دوشیزه" را اجرا کنم چراکه در نظر داشتم کلیت را به جز تبدیل کنم زیرا حوادث و اتفاقاتی که در جوامع رخ می‌دهد جدا از بحث سیاسی بر روی زندگی خانواده‌ها و نفرات اجتماع مستقیما تأثیرگذار است.

او در ادامه افزود: در این اثر نمایشی شاهد اتفاقی در زندگی فردی خواهیم بود که ریشه آن نشأت گرفته از انقلاب 15 سال قبل در شیلی است که کماکان درگیر آن است. بنابراین با این اثر از فضایی کلی وارد فضایی جزئی‌ و فردی‌تر شدم. پس از اجرای نمایش "دشمن مردم" علاقمند بودم تا از فضای دغدغه‌مند فاصله نگیرم و نمایشی را روی صحنه آورم تا مشخصه‌ای باشد برای جهانی که انسان‌ها در سراسر دنیا امروزه در آن زندگی می‌کنند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر موضوع نمایش "مرگ و دوشیزه" را اینگونه توضیح داد: داستان نمایشی به حوادث سال 1973 پس از انقلاب شیلی باز می‌گردد. پس از نارضایتی‌های مردمی، ارتش شیلی کودتایی انجام می‌دهد و مملکت را به دست می‌گیرد و حکومت دیکتاتوری تشکیل می‌شود که طی آن بسیاری آسیب می‌بینند. قصه نمایش درباره فردی است که پس از 15 سال تحت‌تاثیر آن شکنجه‌ها و حوادث دچار آسیب شده است و به ناگاه با فرد شکنجه‌گرش برخورد می‌کند و می‌خواهد این موضوع را به همسرش ثابت کند اما او زیر بار نمی‌رود.

راستگو درباره شیوه اجرایی این اثر نمایشی اظهار داشت: سعی کرده‌ام در فضای کلی رئالیستی، گریزی بزنم بر فضای متوهمی که در ذهن کاراکتر نمایش شکل گرفته است. اتفاقات را به شکل ذهنی و تخیلی تداعی کرده‌ایم و به ذهن او رفت ‌و آمد کرده تا متوجه تخیلی یا واقعی بودن افکارش شویم.

او در خصوص طراحی صحنه و فضای نمایش اذعان داشت: به نظرم طراحی صحنه نمایش خاص و متفاوت است و از شیوه رئالیستی که در نمایش پیش‌ می‌رود به سمت و سوی شکل‌دهی فضایی انتزاعی در طراحی صحنه رفته‌ایم. تماشاگر پس از تماشای نمایش متوجه طراحی صحنه و اتفاق آن خواهد شد و ترجیح می‌دهم بکری ایده طراحی را لو نداده و تحلیل نکنم چرا که به نظرم چنین شیوه‌ای در طراحی صحنه تاکنون نداشته‌ایم و یا کم داشته‌ایم.

کارگردان نمایش "دشمن مردم" در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: نمایش حرف روز اجتماع را می‌زند و تنها مختص جای خاصی نیست و نویسنده نیز در ابتدای متن آورده است که اتفاقات این اثر ممکن است به جز شیلی در هر مکان و زمانی رخ دهد. "دوشیزه و مرگ" حرف اکنون همه اجتماعات است و به نظرم به لحاظ حاکمیت عدالت، صلح و امنیت در جهان، این اثر پیام مهمی دارد.  

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: نمایش، داستانی‌ست میان سرگذشت سه نفر، سرگذشتی تلخ که روایت قبل و بعد از انقلاب شیلی را در بطن زندگی آدم‌هایی روایت می‌کند که گاه گم شده میان زمان تنها می‌ماند. نمایشی از تنهایی، خودخواهی و عشق گمشده میان آدم‌ها، جنایاتی که زمان فقط می‌تواند آن را مخفی کند و هرگز التیام نمی‌یابد.

دیگر عوامل نمایش "مرگ و دوشیزه" عبارتند از: تهیه‌کننده: کمپانی تئاتر امید ایران و موسسه پادمآرت، طراح صحنه: سیدمحمد موسوى، طراح لباس: بهار خلیلى‌فرد، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح صدا و موسیقی: امیر دوستى، طراح پوستر و گرافیک: هادی جلدی، عکاس: ساینا قادری، مدیر تبلیغات: علی ژیان (جارچی)، گروه کارگردانی: مهدی شهریارى و سمیرا احمدى، دستیار لباس: سارا مژده، دوخت لباس: زهرا بهرامی، مجریان گریم: عطا عارفی و شکیبا احدی‌زاده، سرپرست ساخت دکور: سید مصطفی طباطبایی و مدیران صحنه: محمد حسین خوش گفتار و امید رجایی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا 28 اسفندماه روی صحنه است از سایت تیوال تهیه کنند.