سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "چیدا" نوشته مسعود شاکرمی براساس ادیپ شهریار اثر سوفوکل و به کارگردانی احسان ملکی از 22 بهمن‌ماه ساعت 18 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و مسعود شاکرمی، شیما ملکیان، نیکان راست‌قلم، محمدرضا خادمی، سعید زارع، نساء یوسفی، صفا کوشا، شهلا رحیمی، ثنا عقابیان، پانته‌آ احمدخان، شیوا موسی‌زاده و انیس ارشیا به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارند. "چیدا" در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موفق به دریافت تندیس و تقدیر در بخش‌های موسیقی، طراحی صحنه و طراحی لباس و همچنین در بخش‌ کارگردانی و طراحی گریم نامزد دریافت جایزه شد.

احسان ملکی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا گفت: این اثر در ارتباط با ادیپ، ایده‌ای بود که از دوران دانشجویی در ذهنم بود که آن را با مسعود شاکرمی در میان گذاشتم و او با تحقیقات و پژوهش بر اساس ادیپ شهریار اثر سوفوکل، شروع به نوشتن این نمایشنامه کرد.

او ضمن اشاره به اینکه "چیدا" تطبیقی میان یک باور بومی در لرستان با داستان ادیپ است، خاطرنشان کرد: نویسنده این اثر را با نگاهی ایرانی در بحث باورها و آئین‌های لرستان در سیستم اجرایی نوشته است. شخصیت‌های نمایش بومی هستند و شخصیت اصلی نمایش هنوز به دنیا نیامده و کل داستان در رحم مادر اتفاق می‌افتد. اوور پیش از آن‌که متولد شود موهایش آبی شده، او برای به دست‌ آوردن سیب و تغییر رنگ موهایش سفری را آغاز می‌کند و در طول این سفر پدر خود را کشته و با مادرش ازدواج می‌کند...

کارگردان نمایش "هزار شلاق" با بیان این موضوع که داستان نمایش "چیدا" براساس باورها و آئین‌های بومی به شکل مدرن طراحی شده است، عنوان کرد:  نمایش فضای سورئال و ذهنی دارد و با تکنیک‌های مدرن و فانتری کار شده است. به عنوان مثال شخصیت تیرزیاس را در این اثر بازیگر زن ایفا می‌کند. البته ما منطق و دلایل خودمان را داشتیم چرا که در برهه‌ای تیرزیاس ماری را می‌کشد و حدود ده سال تبدیل به زن می‌شود و پس از این مدت به جنسیت اصلی خود باز می‌گردد. ما از این موضوع استفاده کردیم و این شخصیت را در این نمایش زن درنظر گرفتیم.

احسان ملکی درباره طراحی صحنه و فضای نمایش گفت: طراحی صحنه را روح‌اله امامی انجام داده است. فضاها و طراحی صحنه نمایش کاملا کاربردی و مدرن است و سعی شده براساس اتفاق‌های نمایش، طراحی کار را پیش ببرد.

این کارگردان همچنین درخصوص موسیقی نمایش "چیدا" اظهار داشت: طراحی صدا و موسیقی نمایش برعهده علی‌سینا رضانیاست. موسیقی در این اثر به صورت تلفیقی است و خلاقیت‌های جذابی در طراحی صدا و موسیقی نمایش وجود دارد. نمایش، بکری موسیقی ایرانی و بومی با شکل و شمایل جدیدی را دارد و با خلاقیت فردی فضایی مدرن به کار داده است که به صورت پلی بک پخش می‌شود. به نظرم موسیقی این نمایش باید زنده باشد اما از آنجا که موسیقی زنده هزینه‌بر است این امکان محقق نشد.  

احسان ملکی درباره تغییرات اجرای عمومی نمایش "چیدا" با اجرای این اثر در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: موسیقی‌های نمایش کاملا متفاوت از اجرای نمایش در جشنواره است. طراحی گریم نیز متفاوت است و در بخش طراحی حرکت نیز به باروهای بومی ایرانی نزدیک شده‌ایم. به نظرم تغییرات صورت گرفته بسیار خوب بوده و نمایش نسبت به اجرا در جشنواره منسجم‌تر، خوش ریتم‌‌تر و جذاب‌تر شده است.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده: سیده مریم حسینى، مشاورکارگردان: مسعود شاکرمى، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: محمد نوریان، طراح صحنه: روح اله امامى، طراح پارچه و لباس: سمانه احمدى‌مطلق، طراح نور: علی کوزه‌گر، طراح صدا و موسیقی: علی سینا رضانیا، طراح حرکت: کاوه نورمحمدی، طراح گریم: زهره قنبری، عکاس: على تاجیک، طراح پوستر و بروشور: سینا افشار، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، تیزر و تبلیغات مجازی: گروه هنرى پژواک، مدیر صحنه: معین مهدی، منشی صحنه: فهیمه لشگری، دستیار لباس: مریم کاردان و سارا جباری، دستیاران گریم:  فاطمه ابراهیمی و مهسا سبزواری و دستیاران صحنه: معین مهدی و علی کردی.

علاقمندان می‌تواند بلیت این نمایش را که تا 25 اسفندماه روی صحنه است از سایت تیوال تهیه کنند.