سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "ناگهان همه بر می‌خیزند... به آوازی دیگر" نوشته و کار سعیده آجربندیان از 11 بهمن ماه ساعت 19:30 در سالن شماره یک عمارت ارغنون به روی صحنه رفته است. 

سعیده آجربندیان که پیش از این دو نمایش "یازده شاخه زنبق سفید" و "جاده‌ای به سوی کعبه" را دراماتورژی و کارگردانی کرده است، دانشجوی مقطع دکترای فلسفه هنر است و کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی و همچنین مدرک کارشناسی‌اش را در رشته کارگردانی دریافت کرده است.

آجربندیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه پروسه نگارش این اثر دو سال به طول انجامید، گفت: برای نگارش این نمایشنامه خط داستانی داشتم که آن را پرورش داده، دیالوگ‌های آن را مشق کرده و به مرور کاراکترها اضافه شدند و قصه شکل گرفت.

وی خلاصه داستان نمایش "ناگهان همه ..." را این‌گونه شرح داد و خاطرنشان کرد: مردی نیمه سوخته وارد حمام متروکه زنانه‌ای می‌شود و قصه‌اش با زندگی پیرزنی که در آن محل سکونت دارد در می‌آمیزد و ...

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره شیوه و سبک اجرایی این نمایش عنوان کرد: این نمایش به شیوه رئالیسم جادویی و اثری ایرانی است که در آن به دنبال هنر و تئاتر به معنای واقعی آن بوده‌ام. این نمایش به صورت کارگاهی طی 8 ماه تمرین در فضایی تئاتری آماده شده است. "ناگهان همه..." فضایی مینیمال دارد و سعی کرده‌ایم موجز بودن در آن حفظ شود. نمایش دارای خط داستانی است اما خارج از سبک رئال.

آجربندیان در خصوص موسیقی نمایش اظهار داشت: عبد آتشانی آهنگساز این اثر به درکی از فضای نمایش رسید و موسیقی‌هایی را آماده کرد که در تار و پود نمایش تنیده شده است و از آن بیرون نمی‌زند.

وی همچنین افزود: در این نمایش به دنبال القای پیام خاصی نبوده‌ام و در نظر داشتم که هر مخاطب برداشت خود را از اثر داشته باشد. منظورم از این گفته پایان باز نیست بلکه هر تماشاگر بتواند با رویکرد خاص خود از آن برداشتی داشته باشد.

این کارگردان با اشاره به اینکه بازیگران این نمایش از هم‌نسلان من هستند، تصریح کرد: مبنای من در انتخاب بازیگران نمایش این بود که حتما از اهالی تئاتر باشند و تمرینات نمایش برایشان مهمتر از اجرا بوده و در خدمت کار باشند.

کارگردان نمایش "جاده‌ای به سوی کعبه" ضمن بیان اینکه فروش گیشه در سالن خصوصی برایم مهم است، اما با آوردن بازیگران چهره نخواستم به کارم باج بدهم، متذکر شد: درآمد این گروه از تئاتر است بنابراین فروش گیشه برای‌مان کم اهمیت نیست اما اگر قرار است تئاتر نفس بکشد باید با همین افراد باشد. اثر خوب مخاطب خود را خواهد داشت. تلاش‌مان این است که با تبلیغات و اطلاع‌رسانی  صحیح این اثر را معرفی کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: امیدوارم اقتصاد تئاتر در کشور ما تامین شود و فاصله خود را با تجارت صرف حفظ کند. ما در گروه خودمان در حال "پرزنت" اثرمان هستیم و می‌خواهیم با ما همراهی شود تا این اتفاق در نطفه خفه نشود، اما نیازمند حمایت هستیم.

در این "ناگهان همه بر می‌خیزند... به آوازی دیگر" که در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر در بخش به علاوه فجر اجرا شده است، فاطمه سرلک، پرستو آل رسول، ناصر عاشوری، پیمان محسنی و زهرا پرهون به عنوان بازیگر حضور دارند و صدای محسن حسن‌زاده در این اثر نمایشی پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا 30 بهمن ماه در عمارت ارغنون به روی صحنه است از سایت تیوال تهیه کنند.