سرویس تئاتر هنرآنلاین: آئین پایانی سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دوشنبه شب با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، حجت‌الاسلام احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، مدیران تئاتر کشور، اهالی هنر و رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای مراسم، فرهاد مهندس‌پور دبیر این دوره جشنواره تئاتر فجر روی صحنه آمد و گفت: امشب یک شب باورنکردنی برای من است، به این دلیل که من و گروه بزرگ ستاد برگزاری که در تالارها مشغول کار بودیم، نمی‌دانستیم بابت آغاز چیزی خوشحال باشیم یا پایان آن؟ امشب بابت این پایان غمگینم. من آدمی دو وجهی هستم. یک وجه من معلم است و وجه دیگر کارگردان تئاتر. در این دوره از جشنواره این دو وجه خیلی خوب در کنار هم نشستند و به دادم رسیدند. کسانی که در دبیرخانه همکاری کردند از چهره‌های شاخص هستند‌. من در سال ۸۵ دبیر فجر بودم که گفتند مهندس‌پور خیلی دیکتاتوری کرد و من الان می گویم اشاره درستی است. واقعیت این است که در امر فرهنگ نباید به نتیجه فکر کرد، نتیجه در آینده حاصل می‌شود و من در آن سال‌ها به نتیجه فکر می‌کردم. در حوزه‌ای که کار می‌‌کنیم بزرگترین خطا این است که به نتیجه فکر کنیم. این چیزی بود که امسال به آن رسیدم.

فرهاد مهندس‌پور

مهندس‌پور ادامه داد: به سه نکته اشاره می‌کنم. اول، کسانی که امشب جایزه می‌گیرند این جایزه را از دست کسانی می‌گیرند که جایزه نگرفته‌اند. چون تعداد جایزه‌ها کم است و این معنایش این است که هیچ‌کدام بی‌نصیب نمانده‌ایم. دوم، انتقاداتی را که در این مدت شد از روی حقانیت و خیرخواهی دیدم. ما درون این خانواده باید گفت‌و‌گو کنیم. سوم، از کسانی که در بیرون و پشت صحنه باعث شدند 200 نمایش در جشنواره سی و ششم تئاتر فجر اجرا شود قدردانی می‌کنم و امیدوارم بتوانم از آن‌ها تشکر کنم.

در ادامه پس از پخش کلیپی که به خانواده‌های شهدای کشتی سانچی تقدیم شده بود، جوایز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران اعطاء شد. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال از نمایش "هفت عصر هفتم پاییز" نوشته و کارگردانی ایوب آقاخانی، "آبی‌ترین آسمان زمین" نوشته و کارگردانی محمد قاسمی و "دی و بهمن شصت هزار و پنج" نوشته و کارگردانی سیاوش عالیپور تقدیر کرد.

هیئت داوران بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی نیز با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی از دو نمایش "روایت یک مرگ در خانواده" و "هفت روز از تیر شصت" به کارگردانی کامران شهلایی و محمد لارتی تقدیر کرد.

اختتامیه جشنواره تئاتر فجر 36 1

در ادامه از مرتضی منتظری هنرمند شهید و برادر علی منتظری رئیس سابق مرکز هنرهای نمایشی تقدیر شد و سپس جوایز نه‌گانه جشنواره در چهار بخش مسابقه تئاتر ایران (الف)، مسابقه تئاتر ایران (ب)، مسابقه تئاتر بین‌الملل و مسابقه تئاتر خارج از صحنه اهدا شد.

پس از اعطای جوایز تعدادی از بخش‌ها، آیین بزرگداشت سه پیشکسوت فرهنگ، تئاتر و ادبیات احمد دامود، هوشنگ آزادی‌ور و جمشید خانیان برگزار شد. در حالی که دامود و خانیان در مراسم حضور نداشتند، سید عباس صالحی وزیر ارشاد، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و مهندس‌پور برای تقدیر از آزادی‌ور روی صحنه آمدند.

سید عباس صالحی

هنر تئاتر هنر گفت‌وگوست نه تک‌گویی

وزیر ارشاد در ادامه مراسم با اشاره به این که هنر نمایش و تئاتر به‌عنوان هنر تاریخی بشری، ‌شان و ارج ویژه‌ای دارد، گفت: انسان از وقتی به مدنیت رسید با هنر نمایش آشنا شد و تئاتر با مدنیت پیوند تاریخی دارد. هنر تئاتر و نمایش به‌عنوان هنری که به سرمایه انسانی متکی است و نه صرفاً به امکانات مادی، هنری مردمی بود و مردمی ماند‌. تئاتر و نمایش با مردم آغاز شد و با مردم حرکت کرد و در مردم ریشه دواند. هنر تئاتر هنر گفت‌وگوست نه تک‌گویی، از معدود هنرهایی است که انسان با انسان سخن می‌گوید نه با خود. هنر تئاتر تبدیل می‌شود به یک هنر مؤثر اجتماعی و هنری که بازتاب درد و رنج و امیدهای مردم است، هنری است که در جمع شکل می‌گیرد و با جامعه.

صالحی ادامه داد: در ایران هم که تمدن چند هزار ساله دارد، هنر نمایش یک هنر دیرین است که در قالب‌های متنوعی نظیر نقالی، پرده‌خوانی، چاووش‌خوانی و تخت حوضی عرض اندام می‌کند. هنر نمایش در دوره معاصر از مشروطه تا انقلاب اسلامی گام‌به‌گام پیش آمد. امروزه هنر تئاتر ایران با چند ویژگی شناخته می‌شود. از یک سو اصحاب نمایش در موقعیت کنونی به داشته‌های سنتی خود بیشتر وقوف یافته‌اند و در ابعاد نظری و مهارتی هنر نمایش ایرانی را بیشتر می‌شناسند.

وی همچنین افزود: هنرمندان نمایش ایرانی می‌دانند که روی چه گنجینه‌ای ایستاده‌اند و به آن افتخار می‌کنند. این دو بال حرکت هنر نمایش، روزبه‌روز پرتحرک‌تر دیده می‌شود و امتیازی برای هنر نمایش ایرانی در این روزگار است. هنر تئاتر ایرانی امروز بیش از پیش در همه جا گسترده شده است. هنر نمایش ایرانی در دهه چهارم انقلاب اسلامی بیش از گذشته ایرانی شده است. امروز تئاتر در تهران متمرکز نیست و در شهر به شهر ایران تجلی گسترده هنر نمایش ایرانی را می‌توان دید. تئاتر ما روزبه‌روز خصوصی‌تر و از اتکای به فضاهای دولتی فاصله بیشتری می‌گیرد. مزایای هنر نمایش را با این معیارها نمی‌شود توصیف کرد. جشنواره فجر فرصتی است برای اتفاقاتی که نسل‌های متوالی کنار هم قرار گیرند، استعدادها شناسایی شوند و اتفاقاتی بهتر و بیشتر روی بدهد.

مدیریت مراسم اختتامیه به عهده حسین مسافر آستانه بود و سیامک احصایی طراحى و کارگردانى مراسم را به عهده داشت. احسان کرمی مجری برنامه بود.

فهرست برندگان سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به این شرح است:

اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار وحدت

مسابقه بین الملل

بهترین نمایش‌ها (بدون اولویت):  گروه نمایش "پسران تاریخ" از ایران و گروه نمایش "ملانکولی" (مالیخولیای اژدهایان) از فرانسه

تقدیر ویژه: به خاطر دراماتورژی به مسعود دلخواه برای نمایش "مفیستو" از ایران

کارگردانی: اشکان خیل‌نژاد برای نمایش "پسران تاریخ" از ایران- تهران

دیگر نامزدها: کریستوفر روپینگ برای نمایش "هملت" از آلمان / رضا ثروتی برای نمایش "فهرست مردگان" از ایران- تهران

نمایشنامه‌نویسی: مهدی ضیاء چمنی برای نمایشنامه "حذفیات" از ایران-مشهد

دیگر نامزدها: وحید محمدی و سینا شفیعی برای نمایشنامه "دریازدگی" از ایران-کرج

بازیگری مرد: مرتضی اسماعیل کاشی برای نمایش "مفیستو" از ایران-تهران

دیگر نامزدها: والنتاین دایننس برای نمایش "دهن گنده" از بلژیک / هوتن شکیبا برای نمایش "اولیور توئیست" از ایران-تهران

بازیگری زن: کاتیا بورکله، برای نمایش "هملت" از آلمان

دیگر نامزدها: الهام کردا برای نمایش "اگه بمیری" از ایران- تهران / مهسا غفوریان برای نمایش "حذفیات" از ایران- مشهد / مهناز میرزایی برای نمایش "دریازدگی" از ایران-کرج

طراحی صحنه: اشکان خیل‌نژاد برای نمایش "پسران تاریخ" از ایران- تهران

دیگر نامزدها: آرش دادگر و رضا کرمی‌زاده برای نمایش "اسب" از ایران- تهران / آتیلا پسیانی و امیر حسن دوانی برای نمایش "صد سال تنهایی" از ایران- تهران

طراحی لباس: ندا نصر برای نمایش "فهرست مردگان" از ایران- تهران

دیگر نامزدها: الهام شعبانی و آرش دادگر برای نمایش "اسب" از ایران- تهران / استودیو زیرزمین برای نمایش "مفیستو" از ایران-تهران

موسیقی/ طراحی صدا: والنتاین دایننس و جرون ویتس برای نمایش "دهن گنده" از بلژیک

دیگر نامزدها: آرمان پارسیان و محمد اسلامی برای نمایش "مفیستو" از ایران-تهران / نوید گوهری برای نمایش "و/یا/پرو/مته" از ایران-تهران
 

اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار وحدت

مسابقة تئاتر ایران (الف)

پیشنهاد هیئت داوران:

جایزه ویژه: نمایش "آبی مایل به صورتی" و نمایش "و چند داستان دیگر"

کارگردانی: پیام لاریان برای کارگردانی نمایش "و چند داستان دیگر"
تقدیر: آرش عباسی برای کارگردانی نمایش "آنا کارنینا" و سیامک احصایی برای کارگردانی نمایش "آکواریوم"

دیگر نامزدها:  علی شمس برای کارگردانی نمایش "شب دشنه‌های بلند"

نمایشنامه‌نویسی: علیرضا نادری برای نگارش نمایشنامه "کوکوی کبوتران حرم"

دیگر نامزدها: آرش عباسی برای نگارش نمایشنامه "آناکارنینا" / پیام لاریان برای نگارش نمایشنامه "و چند داستان دیگر"

بازیگری مرد: بهنام شرفی برای بازی در نمایش "آبی مایل به صورتی"
تقدیر: فرزین محدث برای بازی در نمایش "شب دشنه‌های بلند" و حسین محب اهری برای بازی در نمایش "خسیس"

دیگر نامزدها:  عامر مسافر آستانه برای بازی در نمایش "و چند داستان دیگر" / وحید شیرزاد برای بازی در نمایش "پاشا"

بازیگری زن: معصومه کریمی برای بازی در نمایش "و چند داستان دیگر" و معصومه رحمانی برای بازی در نمایش "آنا کارنینا"

دیگر نامزدها: فرزانه سهیلی برای بازی در نمایش "کوکوی کبوتران حرم" / عاطفه رضوی برای بازی در نمایش "آبی مایل به صورتی"

موسیقی: آنکیدو دارش و باران احصایی برای موسیقی نمایش "آکواریوم"

دیگر نامزدها: علی‌سینا رضانیا برای موسیقی نمایش "هفت روز از تیر شصت"

طراحی صحنه: سعید حسنلو برای طراحی صحنه نمایش "و چند داستان دیگر"

دیگر نامزدها: رضا صابری برای طراحی صحنه نمایش "شنا در آتش"


مسابقه تئاتر ایران (ب)

جایزه ویژه:
نمایش "شلتر" و نمایش "پیانیستولوژی"

کارگردانی: امین میری برای کارگردانی نمایش "شلتر"
تقدیر: محمد نیازی برای کارگردانی نمایش "پیانیستولوژی"

دیگر نامزدها: امیربهاور اکبرپور برای کارگردانی نمایش "یک به علاوه دو" / ایمان اسکندری برای کارگردانی نمایش "ماراساد" / مرتضی اسماعیل کاشی برای کارگردانی نمایش "صد در صد"

نمایشنامه نویسی: ساناز بیان برای نگارش نمایشنامه "شلتر"
تقدیر: کیوان سررشته و لیلا حکمت نیا برای نگارش نمایشنامه "مأنوس"

دیگر نامزدها: محمد شجاعی برای نگارش نمایشنامه "1987" / ابراهیم پشت کوهی برای نگارش نمایشنامه "اعداد در بیابان"

بازیگری مرد: مهران امام بخش برای بازی در نمایش "ماراساد" و علی ملاحی محمد برای بازی در نمایش "اعداد در بیابان"
تقدیر: سعید بادینی برای بازی در نمایش "آیفون" و هوتن شکیبا برای بازی در نمایش "صد در صد"

دیگر نامزدها: بهنام دارابی برای بازی در نمایش "ماراساد" / احسان کرمی و حمیدرضا محمدی برای بازی در نمایش "مأنوس" / میثم مجاوری برای بازی در نمایش "1987"

اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار وحدت

بازیگری زن: ستاره پسیانی برای بازی در نمایش "صد در صد"
تقدیر: مهسا غفوریان برای بازی در نمایش "پیانیستولوژی"
تقدیر ویژه: گروه بازیگران نمایش "شلتر"

دیگر نامزدها:  ستاره اسکندری برای بازی در نمایش "نفر دوم" / الهام شعبانی برای بازی در نمایش "قند خون" / پریسا صدایی آذر برای بازی در نمایش "و خداوند در یک مرد دو قلب قرار نداد"

موسیقی: میلاد قنبری برای موسیقی نمایش "پیانیستولوژی"

دیگر نامزدها: محمدرضا جدیدی برای موسیقی نمایش "نفر دوم" / آرمین خیردان برای موسیقی نمایش "ماراساد" / حسین غلامپور برای موسیقی نمایش "اعداد در بیابان" / بامداد افشار برای موسیقی نمایش "صد در صد"

طراحی صحنه: شهاب افتخاری برای طراحی صحنه نمایش "پیانیستولوژی"

دیگر نامزدها: مهران محمودزاده برای طراحی صحنه نمایش "اعداد در بیابان" / امیربهاور اکبرپور برای طراحی صحنه نمایش "یک به علاوه دو" / حسین خدایی و اکبر صادقی برای طراحی صحنه نمایش "خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد" / مصطفی مرادیان برای طراحی صحنه نمایش "شرقی غمگین" / مرتضی اسماعیل کاشی برای طراحی صحنه نمایش "صد در صد"
 

مسابقه تئاتر خارج از صحنه

بخش خارج از صحنه (مسابقه تئاتر خیابانی)

ایده و کارگردانی: پژمان شاه‌وردی برای نمایش "تولیدی لیلی و مجنون"

دیگر نامزدها: امیر رجب‌پور برای نمایش "یک سوءتفاهم کوچک" / نگار نادری و آرزو علی‌پور برای نمایش "گیلدخت" / عبید رستمی برای نمایش "داد درد دارد" / مختار محمدی برای نمایش "تندیسی برای شهر"

بازیگری:
تقدیر: گروه بازیگران نمایش "تولیدی لیلی و مجنون"

دیگر نامزدها: پریسا قلی پور برای نمایش "داد درد دارد" / متین زاوشی برای نمایش "یک سوءتفاهم کوچک" / امیر رجب پور برای نمایش "یک سوءتفاهم کوچک" / امیر حامد برای نمایش "تر، خشک، تفکیک" / مصطفی کولیوندی برای نمایش "ویروس" / سعید رحیمی برای نمایش "فرار از زندان"

فضاسازی: رضا ثلاثی برای نمایش "تولیدی لیلی و مجنون"

دیگر نامزدها: امیر امینی و مجتبی خلیلی برای نمایش "گیلدخت" / امیر رجب پور برای نمایش "یک سوءتفاهم کوچک" / مصطفی داوطلب نظام و محمود فلاحی برای نمایش "بوکس" / بهار لطافتیان برای نمایش "داد درد دارد"

خلاقیت: آرام ساعد پناه وآزاد روز جنگ برای موسیقی نمایش "آینه زندگی"

دیگر نامزدها: امیر امینی و مجتبی خلیلی برای طراحی صحنه نمایش "گیلدخت" / کوروش معینی فرد برای طراحی گریم نمایش "تولیدی لیلی و مجنون" / میثم کردی و شکوفه شاه‌وردی برای طراحی لباس نمایش "تولیدی لیلی و مجنون" / هیام احمدی برای طراحی بروشور نمایش "صادره از اروند (خین)"

اجرای برگزیده: گروه نمایش "تولیدی لیلی و مجنون"

دیگر نامزدها: گروه نمایش "ویروس" / گروه نمایش "داد درد دارد" / گروه نمایش "یک سوءتفاهم کوچک" / گروه نمایش "گیلدخت"

مسابقه خارج از صحنه (مکان‌های نامتعارف)

ایده: سعید بهنام برای اجرای "طلوع آفتاب ساعت 14/7 دقیقه"

دیگر نامزدها: نسیم احمدپور برای اجرای "هجوم به تفسیر" / پویان باقرزاده برای اجرای "بعد از اتفاق"

بازیگر/اجراگر: پرستو قربانی برای اجرای "نرگس" و آوا درویشی برای اجرای "نرگس"

دیگر نامزدها: سعید بهنام برای اجرای "آن ریسمان گسسته" / امین اسفندیاری برای اجرای "بعد از اتفاق"

اجرای برگزیده بین‌الملل بخش خارج از صحنه (مکان‌های نامتعارف): اجرای "مناظر مجرم" کاری از دیریس ورهوفن از هلند

دیگر نامزدها: اجرای "مرگ قطعی است" کاری از آیر کلر از آلمان / اجرای "ریموت تهران" کاری از کمپانی ریمینی پروتکل از آلمان

اجرای برگزیده ایرانی بخش خارج از صحنه (مکان‌های نامتعارف): اجرای "نرگس" به کارگردانی حسین توازنی‌زاده

دیگر نامزدها: اجرای "بعد از اتفاق" به کارگردانی پویان باقرزاده / اجرای "هجوم به تفسیر" به کارگردانی نسیم احمدپور / اجرای "آن ریسمان گسسته" به کارگردانی نسیم ریاضی

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی تا نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس‌پور در هفت بخش تخصصی در شهر تهران و برخی از مراکز استان‌ها برگزار شد.