سرویس تئاتر هنرآنلاین: جنگ‌ها، کشتار، ناملایمات و نارضایتی از وضعیت موجود در تمام کشورها مخصوصا کشور‌های جهان سوم منجر به پدیده شومی به نام مهاجرت می‌شود که نمایش "مانوس" دستمایه‌اش را از همین موضوع به عاریت گرفته و به نوعی تداعی‌گر برده فروشی مدرن یا قاچاق انسان در عصر حاضر نامیده می‌شود.

پیت قرمزهای حلبی

هفت انسان در راه رسیدن به شهر آرمانی خود دل به دریا زدند و پس از رسیدن به ناکجا آبادهای خراب شده همگی ناکام یا پا در مرگ می‌گذارند و یا در ذلت می‌مانند و به زیستن‌شان ادامه می‌دهند. مردمانی که حافظه‌های زخمی خودشان را در فصل نابودی خودشان در کشوری آرمانی جستجو می‌کنند.

نمایش "مانوس" که برگرفته از نام اردوگاهی به همین نام است درباره اتفاقات و فجایع بشری است که در همین چند سال اخیر در کشور استرالیا و گینه نو صورت گرفته است.

مادری برای دیدن بچه‌هایش آمده و از شوهرش جدا شده، دختری سیاسی و ممنوع الخروجی که همه چیز زندگی‌اش را از دست داده، جوان بازاری که برای رسیدن به آرزوهای کوتاهش همه نیستش را فروخته و دختر شاعر ترنس که از مردهای حریص مملکت‌اش بیزار است، فروغ و شاملو و اخوان می‌خواند، هنرپیشه تئاتر است و به دنبال فرار از ایران، خبرنگاری به نام بهروز قوچانی که آنقدر عاشق کارش است که از کشورش اخراج شده و وقتی هم به کمپی در استرالیا می‌رود لباس‌های تنش را می‌فروشد که گوشی موبایلی بخرد تا بتواند کارش را انجام دهد و در آخر از درختی در کمپ بالا می‌رود و بعد از  ۱۰ ساعت بالا بودن و سه بار سخنرانی، خودش را به پایین پرت می‌کند. همگی به نوعی از شرایط زندگی در کشور خسته شده و به امید زندگی بهتر و رسیدن به شهر رویاهای‌شان پا بر کشتی می‌گذارند و به جای استرالیا از کمپی در کشور  گینه نو سر در می‌آورند.

مستند نمایش‌گونه "مانوس" در برگرفته از زندگی فلاکت‌بار هفت انسانی است که بعد از سپری کردن هفت اقلیم نه عشق، بل هفت اقلیم فلاکت و بدبختی از اقلیم یکم که از دفترهای جعلی کارشناسان  آدم بر خیابان میرداماد گرفته تا رفتن به بوشهر و دبی و اندونزی- که به عنوان کشور جاساز معروف است- و لنجی در جزایر اقیانوس آرام و کمپی در استرالیا و در آخر هم کمپ مانوس در کشور گینه‌نو که پله هفتم و جهنم آخر مهاجرین بدبخت و بی‌پناه است.

تئاتر مستند اردوگاه "مانوس" یک زندان بسیار بزرگ است که پر از خودکشی‌های دختران جوان و خودزنی‌های مادران و تجاوز مردان غریبه به زنان خودی و تجاوز پسران به پسران کوچک‌تر و تجاوز مردان اردوگاه به زنان است، آنجا جز لب‌دوزی انسان‌ها و بیماری‌های خطرناک مانند  مالاریا و در صف همه چیز ایستادن  هیچ چیز دیگری یافت نمی‌شود.

آن‌هایی که در در اردوگاه مانوس به زندگی ابدی دست پیدا می‌کنند، نامشان به شماره (ت ا بی ۷۶) تغییر پیدا می‌کند و دیگر هیچ کجای دنیا نمی‌توانند بروند مانوس نام دیگرش  گوانتامانوست.