سرویس نمایش هنرآنلاین: گلرخ نفیسی، کارگردان نمایش "چهارراه"، این اثر را کارگاه موقتی خواند که با حضور عابرین تئاترشهر و چهارراه ولی‌عصر شکل می‌گیرد و درباره اجرای آن در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر به واسطه حضور در بخش خارج از صحنه در فضای باز تئاتر شهر در چهارراه ولی‌عصر اجرا می‌شود.

او درباره نحوه اجرای این پرفورمنس توضیح داد: در این اجرا من با کمک رهگذران و افراد حاضر در خیابان عروسک بزرگی می‌سازم. به این شکل که هر فردی که تمایل داشته باشد، در صندلی روبروی من می‌نشیند و ما چند دقیقه‌ای گفتگو می‌کنیم و در حین گفتگو باهم عروسک‌ کوچکی می‌سازیم.

این هنرمند ادامه داد: در طول این مدت افراد به پر کردن عروسک‌های کوچک پارچه‌ای می‌پردازند و من طرحی از چهره آنان را بر روی این عروسک‌ها طراحی می‌کنم.

نفیسی افزود: در ادامه این پروسه من از افراد می‌خواهم یک تاریخ مهم از سال ۶۱ به بعد در زندگی خود انتخاب کنند و من این تاریخ را پشت عروسک‌ها می‌نویسم. به عنوان مثال تاریخ تولد فرزند، مهاجرت، ازدواج و یا هر چیز دیگری که برای آن‌ها مهم‌ترین اتفاق در زندگی‌شان بوده روی این عروسک‌ها نقش می‌بندد.

او از ساخت یک عروسک بزرگ‌تر با استفاده از نمونه‌های کوچک خبر داد و بیان کرد: پس از اینکه عروسک‌های کوچک کامل شدند، عروسک بزرگی با آنان می‌سازم و در روز پایانی این اجرا که در باغ کتاب برگزار می‌شود، بین مخاطبین باغ کتاب تقسیم‌شان خواهم کرد.

 

 

نمایش چهار راه

این هنرمند درباره نقش مخاطبین و پییشینه این اجرا چنین گفت: تاکنون این کار در گالری زیرزمین‌دستان و گالری مرداد بندرعباس اجرا شده و هر بار شکل متفاوتی به خود گرفته زیرا هدف اصلی این اثر استفاده از فضای عمومی و تبدیل آن به یک کارگاه  است و بنابراین هربار با حضور گروه‌های مختلف مخاطب شکل متفاوتی به خود می‌گیرد.

نفیسی با اشاره به اینکه محل وقوع این اجرا جزئی جدانشدنی از آن است بیان کرد: این اجرا در اطراف تئاتر شهر انجام می‌شود، جایی که بافت شهری بسیار ویژه‌ای دارد و طیف متنوعی از تماشاگران تئاتر خیابانی گرفته تا رهگذران، دانشجویان و فروشندگان حضور دارند.

او القای معنای وحدت از کثرت را در دل این اجرا پررنگ دانست و تصریح کرد: در این اجرا نوعی وحدت و کثرت شکل می‌پذیرد زیرا عروسک‌های کوچک به مرور چهره پیدا می‌کنند و در نهایت به یک فردیت بزرگ‌تر تبدیل می‌شوند.

این هنرمند، گفت‌وگومحور بودن این دوره از جشنواره تئاتر فجر را یک اتفاق مثبت خواند و افزود: این دوره از جشنواره بر مبنای گفت‌وگومحوری است و این برای ما مهم است زیرا به واسطه آن طیف گسترده‌ای از هنرمندان تئاتر را به خود جذب کرده است و امکان گفتگو و تعامل را فراهم می‌کند به همین خاطر امیدوارم که علاوه بر هنرمندان مردم نیز از این جشنواره به درستی بهره‌مند شوند.

نمایش چهار راه

متن بروشور این نمایش به شرح زیر است:

"چهارراه فقط محل عبور نیست

محل ملاقات هم هست.

من در این چهارراه دست‌اندرکار ساختن هیولایی هستم. روحش را اما از حرف‌های شما در بدن هیولا خواهم دمید و از صورت‌های شما به هیولا صورت خواهم داد. پس چشم به راه شما هستم تا به هنگام عبور از چهارراه لختی درنگ کنید. در این دیدار دستانمان به کار ساختن عروسک‌ها خواهد بود و رودررو درباره تئاتر فجر باهم گفتگو خواهیم کرد؛ از مناسبت برپاشدنش به مدت ۳۶ سال، از تاریخ‌هایی که به عدد از این سال‌ها به خاطر سپرده‌ایم و از لایه‌های پیدا و پنهان چهارراه ولیعصر. در این فاصله من صورت شما را روی بدن‌های بدون صورت عروسک‌هایم ترسیم می‌کنم و آن‌ها را وارد جسم بی‌جان هیولا خواهم کرد تا از نفس گفتگوها و صورت‌های ما جان بگیرد."

بر اساس این گزارش، در نمایش "چهارراه"، هاله قاسمی و احمد کدیور نیز به عنوان دستیار و ایده‌پرداز از نخستین مراحل اجرای کار در کنار گلرخ نفیسی حضور دارند.

علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند ساعت ۱۸:۳۰ دوم و چهارم بهمن به محوطه تئاتر شهر و ساعت ۱۱ صبح هفتم بهمن‌ماه به باغ کتاب مراجعه کنند.