به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، "رزیدنسی تئاتر محیطی" پس از طی نشست‌های متفاوت و مستمر در چند روز گذشته، توسط گروهی متشکل از یک کارگردان هلندی، یک اجراگر سوئدی، آهنگساز فرانسوی، یک آهنگساز و مدیر تکنیکال ایرانی و گرافیتی آرتیست ارائه می‌شود. مارین ون هولک کارگردان، کلارا لی لانبرگاجراگر، جاسم هیندی آهنگساز، داتیس اسکندری آهنگساز و آرش ستوربان گرافیتی آرتیست اعضای گروه رزیدنسی محیطی هستند که فردا میزبان علاقمندان این رشته خواهند بود.

دوره سی‌ و‌ ششم جشنواره تئاتر فجر اولین دوره‌ایست که در بخش بین‌المللی آن ارائه‌ای با عنوان رزیدنسی وجود دارد. رزیدنسی نوعی تعامل است و جشنواره تئاتر فجر در هر کدام از رزیدنسی‌ها با ایجاد بستری پروژه محور و پژوهشی، هنرمندان و متخصصان به نام بین‌المللی را حول محوری مشخص در کنار هنرمندان ایرانی قرار می‌دهد تا طی مدت زمان مشخص به تبادل، گفت‌وگو و خلق بپردازند.

آروند دشت‌آرای، مدیر بخش بین‌الملل این دوره معتقد است: ارتباط مستمر و کارآمد میان اهالی تئاتر با گروه‌ها و نهادهای معتبر بین‌المللی همواره یکی از مهم‌ترین دل‌مشغولی‌های دست‌اندرکاران این حوزه بوده است و کارگاه‌ها، سمینارها و نشست‌ها نیز ابزارهایی برای تحقق این هدف بوده اند. اما شاید در میان تمامی این روش‌ها و ابزارها، رزیدنسی بهترین ابزار برای تحقق ارتباطی پایدار و هدفمند است که برخلاف ابزارهای دیگر می‌تواند منجر به وقوع اتفاق‌های اجرایی مشخص در تئاتر ایران شود. رزیدنسی فرصتی (آزمایشگاهی – تعاملی) است که جشنواره‌ها و سازمان‌های فرهنگی معتبر دنیا با هدف ایجاد شبکه‌های ارتباط فرهنگی و هنری و آشنایی بیشتر هنرمندان با دانش روز برگزار می‌کنند.

 

در حاشیه بازدید مهدی شفیعی مدیر کل انجمن هنرهای نمایشی نیز از رزیدنسی‌های جشنواره تئاتر فجر، آروند دشت‌آرای برگزاری این رزیدنسی‌ها را یک اتفاق مهم در تئاتر ایران عنوان کرد و گفت: تئاتر ایران تا به حال تجربه برگزاری این رزیدنسی را نداشته است و اگر در این دوره هم حمایت آقای شفیعی نبود، ما توانایی برگزاری چنین رویدادی را نداشتیم.

دشت‌آرای در ادامه بیان کرد: در این رزیدنسی‌ها هنرمندان تقریبا شناخته شده ایرانی در کنار هنرمندان حرفه‌ای کشورهای دیگر قرار گرفته‌اند و قرار است 8 تا 10 روز در کنار هم به تبادل اطلاعات و گفت‌و‌گو بپردازند. این وضعیت فرصتی را ایجاد می‌کند که آنها پیشنهاداتی را برای تولید تئاتر به ایران و کشور خود بدهند.

مدیر بخش بین‌الملل سی‌و‌ششمین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه مخاطب این برنامه اهالی تئاتر هستند، توضیح داد: این رویداد یک سرمایه‌گزاری برای آینده تئاتر ماست که در آن هنرمندان جوان فرصت ارتباط مستقیم با هنرمندان غیر ایرانی را پیدا کرده‌اند. چنین ارتباطاتی بین هنرمندان ایران و نقاط دیگر جهان می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد تولیدات مشترک، کارهای بینا فرهنگی و تبادل تئاتر ایران با تئاتر دنیا باشد.

سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می شود. امسال مدیر بخش بین‌الملل جشنواره آروند دشت آرای‌است.