هنرآنلاین: در این نشست سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درگذشت دریانوردان حادثه "سانچی" را تسلیت گفت و بیان کرد: به خاطر واقعه‌ای که پیش‌آمده تسلیت عرض می‌کنم. داغ فرزند دیدن از جمله آزمون‌های سخت و دشوار زندگی هر شخصی است. داغ فرزندان رشید و خدوم کشور که در حال مأموریت بودند داغ بسیار سختی بر جگر مادر میهن و تمام شهروندان و ایرانیان عزیز است و به سهم خودم این فاجعه را تسلیت عرض می‌کنم.

او افزود: در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی باید به روح پرفتوح امام راحل (ره) درود می‌فرستیم و برای رهبر معظم انقلاب اسلامی آرزوی طول عمر و استمرار سایه مبارک‌شان را داریم.

حسینی تصریح کرد: معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهادهایی است که در تمام طول دوره فعالیت و طی 39 سال گذشته تلاش کرده است، ایام دهه فجر را با هنر و جشنواره‌های مهم هنری ایران همراه کند تا بزرگ‌ترین هنرمندان سهم خود را در پاسداشت این ایام که استقلال و عزت ماست، ادا کنند.

در ادامه محمد حسین زارع، رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی حادثه "سانچی" را تسلیت گفت و بیان کرد: بخشی از ارزیابی‌ها باید معطوف به اثربخشی برنامه‌ها و فعالیت‌ها باشد تا بتواند برای مردم شادی به همراه داشته و به نوعی اوقات فراقت آنان را پوشش دهد.

نشست کمیته فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

او افزود: همان‌طور که می‌دانید تحریم‌ها به دنبال شکستن مقاومت مردم هستند و سعی دارند با محاصره اقتصادی و فشار بر مردم وارد عمل شوند، به همین خاطر ما در این برهه نیازمند امیدآفرینی هستیم و ضروری است که بتوانیم در برنامه‌های دهه فجر خواسته‌های مختلف جامعه را پوشش دهیم و سلیقه‌های گوناگون را دریابیم.

در ادامه این جلسه حمیدرضا نوربخش، دبیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به ارائه گزارشی از عملکرد این رویداد هنری پرداخت و گفت: سی و سومین موسیقی جشنواره فجر در 7 سالن مختلف در حال برگزاری است که توانسته هم به لحاظ رفع مشکلات ترافیکی و هم شرایط بهتر سالن برای مخاطبان درصد بالاتری از رضایت‌مندی را به دنبال داشته باشد.

او افزود: در بخش پژوهشی این جشنواره که در سازمان فرهنگی اکو برگزار می‌شود، 2 پژوهشگر اروپایی به همراه پژوهشگران و چهره‌های مطرح موسیقی کشور حضور دارند و فعال هستند.

دبیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از رشد فروش بلیت‌های جشنواره در بخش غیر پاپ خبر داد و گفت: در گذشت بیشترین آمار فروش و نزدیک به 1 میلیارد تومان مربوط به بخش پاپ بود در حالی که 60 برنامه دیگر جشنواره کمتر از 300 میلیون فروش داشت؛ اما خوشبختانه امسال با وجود مشکلات متعددی که به وجود آمده، فروش بخش پاپ و سنتی و آیینی برابر شده و در مرز رسیدن به حدود 2 میلیارد است ضمن اینکه امروز ما در بخش موسیقی بین‌الملل شاهد حضور گروه‌های معتبر بین‌المللی هستیم که وجهه بسیار خوبی در سطح جهانی دارند.

نشست کمیته فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

نوربخش ادامه داد: با هدف تأکید بر موسیقی انقلابی ما در این دوره بالغ بر 6 اجرا مختص این بخش داشتیم که با گروه‌هایی معتبر اجرا شد. همچنین جایزه "باربد" نیز با هدف افزایش کیفیت تولیدات موسیقی و افزایش حساسیت هنرمندان طراحی شده است.

مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز جشنواره تئاتر فجر را اتفاق مثبتی در راستای به نمایش گذاشتن دستاوردهای انقلاب خواند و گفت: در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر نزدیک به 760 گروه، اثر نمایشی پیشنهاد کردند که از بین آن‌ها 144 اثر در 30 سالن نمایشی به مدت 10 روز از 28 دی تا 9 بهمن‌ماه به مردم عرضه می‌شود.

او ادامه داد: بالغ بر 31 اثر نمایشی در محیط‌های عمومی با مضامینی اجتماعی نظیر: کودکان کار، معلولین، مهاجران، ترک اعتیاد و ... اجرا می‌شود. 6 نمایش نیز با مضامین و محتوای انقلاب در این جشنواره حضور خواهند داشت.

مجتبی آقایی، دبیر دهمین جشنواره تجسمی فجر نیز درباره برگزاری این رویداد توضیح داد: در این دوره بخش‌های استانی فعال‌تر از قبل شده‌اند به این شکل که دیگر آثار از تهران برای نمایش به شهرهای دیگر ارسال نمی‌شوند بلکه با کمک مدیر هنری هر استان آثار برتر همان منطقه انتخاب‌شده و به نمایش گذاشته می‌شوند به همین خاطر می‌توان گفت که نشاط هنری خوبی در قالب جشنواره فجر درون استان‌ها ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: در این دوره از جشنواره 10 نگارخانه خصوصی نیز با رویکرد جشنواره فجر در این  رویداد حضور دارند.

نشست کمیته فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

حمید قبادی، دبیر هفتمین جشنواره مد و لباس نیز ضمن تأکید بر اهمیت این حوزه گفت: در این دوره از جشنواره نیز نظیر گذشته از نظرات اساتید، هنرمندان و صاحب‌نظران در راستای تولید و بازنگری مبانی نظری مد و لباس بهره برده‌ایم به همین خاطر امسال نخستین کتاب حوزه نظریه‌پردازی مد و لباس با عنوان "مبانی نظری حوزه مد و لباس اسلامی" منتشر شد.

او افزود: در این دوره 15 استان نیز همراه با جشنواره مد و لباس می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به 6 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شود ضمن اینکه حضور 10 کشور را نیز در این دوره خواهیم داشت.

حدادی، نماینده معاونت مطبوعاتی نیز در این جلسه از همراهی نشریات و روزنامه‌ها با شور دهه فجر خبر داد و گفت: روزنامه‌های مهم کشور و خبرگزاری‌ها طی این دوره ویژه‌نامه‌هایی خواهند داشت البته بنا داریم که حضور خبرنگاران خارجی را نیز در این دهه داشته باشیم.

او بر لزوم حضور جوانان تأکید کرد و افزود: ضروری است که نقش فضای مجازی را نیز در برنامه‌ریزها پررنگ‌تر قرار دهیم و از حضور قشر جوان برای این برنامه‌ها بیشتر استفاده کنیم.

نشست کمیته فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

مهدی محمدی، دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز در این جلسه بر لزوم همراهی بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار گسترده است، درصدد هستیم که از این ظرفیت‌ها نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.

او بر لزوم مردمی بودن این برنامه‌ها تأکید کرد و افزود: تأکید اصلی ما بر حضور مردم و جوانان است لذا بنا داریم که بخش مهمی از برنامه‌ها را به مؤسسات و انجمن‌های دوستی واگذار کنیم.

رضوانی، نماینده معاونت فرهنگی نیز در ادامه این جلسه درباره فعالیت‌های بخش جشنواره شعر فجر توضیح داد و گفت: اغلب شاعران برگزیده جشنواره شعر فجر در سال گذشته جوانان بودند به همین خاطر امسال نیز بر حضور جوانان تأکید داریم البته کشورهای مسلمان نیز در این دوره از جشنواره حضور خواهند داشت.

در پایان این جلسه، سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علمای جامعه‌شناسی، بین جمعیت، اجتماع و جامعه تفاوت قائل هستند. ما در مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی باید بین این سه حوزه تفکیک قائل شویم. در واقع آنچه برای ما جذابیت دارد و پیام و محتوای انقلاب ما را می‌رساند و اساساً رمز پیروزی انقلاب ما بود، جامعه یکدل و یک‌صدا بوده و این سرمایه انقلاب ماست لذا باید آن را بر اجتماع و جمعیت رجحان بنهیم.

او ادامه داد: مأموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد این همبستگی بین اجزا و ارکان جامعه است. چهل‌سالگی پیام ویژه‌ای در بردارد و معمولاً در فرهنگ ما نشان‌دهنده سن عقل و خرد است بنابراین در این سن توانمندی و دانایی ما، بیش از هر چیزی باید به جامعه نگاه و نظر داشته باشیم و او را تکریم کنیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نباید بر نقاط افتراق، تفاوت‌ها و خط‌کشی‌ها تأکید کنیم. زیرا این مسئله شروع عزیمت از جامعه به جمعیت است.

نشست کمیته فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

حسینی تصریح کرد: انقلاب را می‌توان در آینه ثمر و حاصل آن شناخت. هر چقدر این آینه شناسایی بزرگ‌تر، روشن‌تر و شفاف‌تر باشد، تصویر ما نیز کامل‌تر خواهد بود. یکی از نمودها و نماهای انقلاب اسلامی ایران رشد بزرگ نیروی انسانی در عرصه هنر است. کمیت و کیفیت پرورش هنرمندان جوان و بزرگ و نخبه یکی از این ویژگی‌هاست که باید کاملاً قدرشناسی شود زیرا ثمره شیرین و عزیز سرمایه سترگ ماست. این جوانانی که امروز در مهارت مثل زدنی هستند می‌توانند صدای رسای فرهنگ انقلاب اسلامی باشند و این نغمه را به گوش جهان بخوانند.

او افزود: جشنواره‌های فجر صدای رسای انقلاب از منظر هنر است و ما چه در قالب جشن انقلاب و چه در قالب جشنواره بین‌المللی بزرگی که توان ما را به رخ جهان می‌کشد می‌توانیم روی آن حساب کنیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از صفات کمالی هنر قابلیت آینه‌گی است زیرا هنر متعالی خود را به مرز، صیقلی بودن و شفافیت می‌رساند و این همان تعبیر جام جهان‌بینی است که حافظ به آن اشاره دارد. در واقع هنرمندان عناصر حساس و دقیقی هستند که در بسیاری از نقاط دنیا به‌عنوان المان‌هایی برای آینده‌پژوهی روی آن‌ها حساب می‌کند.

شایان ذکر است، در این جلسه، مهدی افضلی مدیرعامل مرکز توسعه هنرهای معاصر، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، جلیل صادقی‌زاده دبیر هیات رسیدگی به موسسات هنری تک منظوره، عباس عظیمی، مدیرعامل موسسه پیشکسوتان،  مرتضی باقرنژاد مشاور اجرایی معاونت امور هنری، حسن مهرجردی مشاور و دبیر شورای مدیران معاونت امور هنری، عباس سجادی مدیرعامل بنیاد نیاوران، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی معاونت هنری، محمدرضا سلمان زاده مسئول حراست معاونت امور هنری،  سعید تشکری نیا مشاور زیرساخت‌های فرهنگی، شریفی مدیر کل آموزش معاونت هنری حضور داشتند،