سرویس تئاتر هنرآنلاین: کنسرت نمایش "افسانه‌های خلیج" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی شایان افکاری از 8 دی‌ماه ساعت 19:30 در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش این اثر نمایشی گفت: پیش از این قرار بود کنسرت نمایشی با صدای همایون شجریان یا ترکیبی از آثار گروه چارتار را به صحنه آورم. اما به یک‌باره صدای مجید سالاری را شنیدم که بسیار برایم جذاب بود و ذهنم را درگیر کرد. او صدایی ملکوتی دارد که تصمیم گرفتم پرفورمنسی در این جنس و قالب کار کنم.

او همچنین افزود: فارغ از هیاهوی فضای مجازی می‌خواستم بدانم ریشه انسان‌های خلیج از کجاست. نام خلیج را نوازش کنم چرا که هر کدام از ما سهمی از آن داریم و در نهایت به این نمایش رسیدم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: داستان این اثر مستندی از قصه‌های عامیانه و افسانه‌های مردم جنوب، درباره موجودات عجیب و غریبی شبیه پریان و جنیان است. این نمایش 6 اپیزود است که هر اپیزود آن با نریشن و نمایش تصاویری همراه است که در پایان هر بخش، پرفورمنس مدرنی از حرکت، روی موسیقی جنوبی اجرا می‌شود.

افکاری درباره شیوه اجرایی "افسانه‌های خلیج" یادآور شد: سبک و شیوه اجرایی نمایش ویدئو پرفورمنس آرت است که ترکیبی از ویدئو، حرکت، نریشن و موسیقی است. "افسانه‌های خلیج" دیالوگ ندارد و صداها در بخش نریشن آن است.

او درباره طراحی صحنه نمایش تصریح کرد: از آنجا که ویدئو پیرنگ اصلی این اثر است همه چیز در صحنه را ویدئو پیش می‌برد و ترکیب صحنه منوط به طراحی و دکور نیست.

کارگردان پرفورمنس "دیوار برلین" درباره موسیقی "افسانه‌های خلیج" گفت: این اثر، موسیقی و تنظیم مدرن جنوبی دارد و متن ترانه، خواننده و دستگاه آن جنوبی است. حرکات در این اثر به شکلی چیده شده که تماما اداراک ذهنی من است و از تصاویر تکراری در آن خودداری شده است و کاملا بکر و از درون ذهنیاتم است.

او همچنین در ادامه اضافه کرد: "رقص در آتش" با آوای کاکوبند و داماهی، "سوگند"، "محله خاموشان" و "مردن مردانه" با آوای داماهی، "خاطره" با آوای مجید سالاری، "سینگو" با آوای دارکوب و  "بین وطنم" با آوای حجت اشرف‌زاده از قطعات موسیقی این کنسرت نمایش هستند.

شایان افکاری در پایان درباره انتخاب سالن محراب به منظور اجرای کنسرت نمایش "افسانه‌های خلیج" عنوان کرد: تالار  محراب تماشاخانه دولتی دورافتاده‌ای است که مدیریت خوبی دارد و بدون چشم‌داشت سالن را در اختیار ما قرار دادند. از آنجا که در نظر نداشتم به سمت برخی از تئاترها با حضور چهره‌ها بروم و ترجیح من تئاتر اندیشه محور است، سعی کردم تالار نمایشی بدون سر و صدایی را انتخاب کنم.

محمد آقا علی اکبری، دلارا ادراکی، محمد بهمن‌زاده، سامان توحیدی، علی جمال‌زاده، رویا رضایی، سمیه زنجانی، سینا ساعتیان، سینا شجاعی، حامد شهبازی، ثنا عباس‌پور، نسیم مقدم هنروران حرکت موزون این اثر نمایشی هستند و داستان سرایان کنسرت نمایش "افسانه‌های خلیج"  محسن بهرامی، شبنم درویش، احمد ساعتچیان، احسان کرمی، ناهید مسلمی و تینا هاشمی هستند.

علاقمندان می‌توانند بلیت این اثر را که تا 30 دی ماه با مدت زمان 60 دقیقه روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.