سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بللافیگورا" نوشته یاسمینا رضا، ترجمه بهروز سروعلیشاهی و به کارگردانی سروش طاهری از 6 دی‌ماه ساعت 18 در تماشاخانه شانو روی صحنه است. در این اثر نمایشی سوسن مقصودلو، مانلی حسین‌پور، میثم رازفر، شهره رعایتی، بهروز سروعلیشاهی و رضا ایزدخواه نقش‌آفرینی می‌کنند.

سروش طاهری در گفت و گو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب این اثر نمایشی از یاسمینا رضا گفت: "بللافیگورا" اثر نویسنده شهیر فرانسوی با نگاهی به زندگی اجتماعی مردم این کشور است که در سال ۲۰۱۵ نوشته شده و تا به حال اجرا نشده است. اکنون یاسمینا رضا همزمان با ما این نمایش را در فرانسه به روی صحنه آورده است‌.

وی همچنین در ادامه افزود: هرچند که این نمایشنامه فرانسوی است اما بللافیگورا به زبان ایتالیایی یعنی چهره زیبا. این متن در ایران برای نخستین بار توسط بهروز سروعلیشاهی ترجمه شد که او نیز از بازیگران این اثر است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش "بللافیگورا" خاطرنشان کرد: نمایشنامه نقدی بر روابط اجتماعی است. اکثر انسان‌ها در پس چهره زیبایی که از خود نشان می‌دهند، امکان دارد درونیات متفاوتی داشته باشند. این نقد اجتماعی مسئله به روزی است که به جوامع دیگر نیز بسط و گسترش می‌یابد و صرفا مخصوص نقطه جغرافیایی خاصی نیست.

طاهری درخصوص شیوه و سبک اجرایی نمایش عنوان کرد: بنا به اقتضای متن که اثری رئالیستی است باید به همین شیوه نیز اجرا شود و به نظر و سلیقه من به صورت دیگری امکان نمایش آن نیست.

کارگردان نمایش "بینوایان" درباره طراحی صحنه نمایش "بللافیگورا" یادآور شد: طراحی صحنه نمایش نیز قطعا پیرو شیوه اجرایی آن به سمت و سوی رئالیسم است اما از آنجا که سالن نمایشی که این اثر در آن اجرا می‌شود کوچک است، ما نیز نگاه کوچک شده و مینی‌مالی نسبت به طراحی صحنه داشته‌ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه تمرینات نمایش حدود دو ماه به طول انجامید درباره انتخاب بازیگران گفت: همه بازیگران نمایش نیز بر اساس نقش‌های متن و توانایی‌های‌شان در این زمینه انتخاب شده‌اند. در انتخاب بازیگر اعتقادی به چهره‌های سینمایی ندارم چرا که به کارمان نمی‌آید.

بازیگر نمایش "چه کسی سهراب را کشت؟" در خصوص انتخاب تماشاخانه تازه تاسیس شانو به منظور اجرای این نمایش خاطرنشان کرد: در حقیقت مکان دیگری را برای اجرا نداشتیم. با تالار حافظ مذاکراتی داشتیم که به نتیجه نرسید و از آنجا که سال گذشته در تئاتر شهر نمایشی را به صحنه آوردم، امکان اجرا در سال جاری را نداشتم. امیدوارم سال آینده بتوانیم این اثر را در تئاترشهر روی صحنه آوریم.

سروش طاهری در پایان عنوان کرد: "بللافیگورا" اثری نو است که برای نخستین بار به فارسی ترجمه شده و توسط نشر افراز به چاپ رسیده است. این نمایش با هزینه من و همکاران گروه تولید شده و نیازمند حمایت تماشاگران و مخاطبان تئاتر است.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: نگاهی بر زندگی اجتماعی مردم فرانسه در سال ٢٠١٧

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: طراح صحنه: میثم نویریان، طراح لباس: زهره کاظمی، طراح گریم: سارا بلبلی، طراح پوستر: مهدی دوایی، عکاس: مهدی آشنا، انتخاب موسیقی و تنظیم: رامین شاهین‌کار، دستیاران کارگردان: مائده ندیمی و رضا ایزدخواه، منشی صحنه: پریا نوری، روابط عمومی: دانیال اربابی، دوخت لباس: علی اصغر نوعی و مدیر صحنه و تدارکات: محمد علی عسگری، عرفان حق روستا و بهنام زرستونیا.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا 30 دی ماه در تماشاخانه شانو روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.