سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مردان بیوه" نوشته داریو فو، ترجمه جمشید کاویانی و به کارگردانی و بازنویسی علی عامل هاشمی از 4 دی‌ماه ساعت 19:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است. در این اثر نمایشی که به تهیه‌کنندگی امیر جعفری تا 23 دی ماه در این تالار نمایشی اجرا می‌شود، سهیل عبدی، لبخند بدیعی، حامد ادوای، ساناز عابدی‌نسب، پریسا رحیمی و محمدرضا ایمانیان به عنوان بازیگر حضور دارند.

علی عامل هاشمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "مردان بیوه" به منظور اجرا، گفت: پیش از این نیز توسط گروه اجرایی ما نمایش‌هایی چون "افسانه ببر"، "مرد برهنه و مرد فراگ‌پوش" و "حساب پرداخت نمی‌شه" از این نویسنده روی صحنه آمده است. به این اثر از این نویسنده نیز اسلپ استیک یا به اصطلاح کمدی بزن و بکوب گفته می‌شود که برگرفته از کمدیا دلارته است و به شیوه اجرایی نمایش‌های کمدی و شادی‌آور ایرانی نزدیک است.

وی با اشاره به اینکه گروه نمایش "پاپتی‌‌ها" علاقمند به اجرای نمایش‌های ایرانی و آثار تلفیقی است، خاطرنشان کرد: نمایش‌هایی که تاکنون توسط این گروه به صحنه آمده است مربوط به مسائل و مشکلات روز جامعه ایرانی بوده است. مضمون این اثر نیز در خصوص معضلات زناشوئی، ازدواج‌های ناموفق، طلاق و خیانت است. این نمایش به اعتقاد کاتولیک‌ها مبنی بر اینکه زوج‌ها در صورت وجود مشکلات اجازه طلاق ندارند تا زمانی‌که مرگ آن‌ها را از هم جدا کند، می‌پردازد.

این کارگردان با بیان این‌که نمایشنامه داریوفو را با توجه به شرایط ازدواج جوانان در ایران، بازنویسی کردم، درباره شیوه اجرایی آن عنوان کرد: نمایش براساس سبک کمدیا دلارته و شیوه تیپ‌سازی که به واقعیت نزدیک نیست، اجرا می‌شود. به نظر من سبک اسلپ‌ استیک یا کمدی بزن و بکوب، کمدی سرحالی است که تماشاگر را خسته نمی‌کند، تایم آن زیاد نیست و ریتم نمایش تند است.

عامل هاشمی درباره معیار انتخاب بازیگران نمایش "مردان بیوه" گفت: برخی از بازیگران این نمایش از اعضای ثابت گروه "پاپتی‌ها" هستند. مابقی نیز از گروه‌های نمایشی دیگری به ما ملحق شده‌اند که همگی از بازیگران پرکار و پرتلاش عرصه تئاتر هستند.

وی درباره طراحی صحنه نمایش "مردان بیوه" متذکر شد: از آنجا که تالارهای نمایشی شرایطی دارند که روزانه دو یا سه اجرا در آن‌ها به صحنه می‌رود مجبور به طراحی پورتابل و قابل حملی شدیم تا اجرای گروه‌های بعدی دچار مشکل نشود. در متن مرد مومیایی بر یک مبل نشسته که ما آن را در این نمایش تاب در نظر گرفتیم که همه اتفاقات نیز حول و حوش آن می‌گذرد. نردبان 6 متری نیز وارد صحنه می‌شود و پرده‌هایی نصب شده که از آن‌ها تعابیری صورت می‌گیرد.

علی عامل هاشمی در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های امیر جعفری و سعید آقاخانی که خود تئاتری هستند و اتفاقات صحنه را به خوبی می‌شناسند، از نمایش "مردهای بیوه" تصریح کرد: خوشبختانه اکنون، مجموعه بازیگرانی که قدیمی و چهره هستند از گروه‌های نمایشی جوان و نوپا که بازیگر شاخص ندارند حمایت می‌کنند. در این نمایش نیز امیر جعفری تهیه‌کننده است و هزینه‌های اجرایی را متقبل شده است و با وجود مشغله بسیاری که دارد به صورت دائم و بسیار جدی به گروه سر می‌زند. همچنین سعید آقاخانی نیز مشاوره‌های بسیاری به ما داده و گروه را مورد حمایت خود قرار داده است.

در خلاصه داستان نمایش "مردان بیوه" آمده است: مردی به دلیل علاقه به فرهنگ شرق چند همسر دارد و همسرانش او را مومیایی کرده‌اند و...

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: مدیر تولید: علی مهرآسا، دستیار کارگردان:  ماه گل کرامتی، طراح صحنه و لباس:  پگاه ترکی، طراح گریم:  مونا جعفری، آهنگساز:  علی روحانی، خیاط:  محمد محمدی کیقان، مجری گریم: فرزانه جعفری، منشی صحنه:  یاس سنجری  (با تشکر از: زهره بهزادی)، طراح پوستر و بروشور:  عطیه ادوای، مشاور رسانه‌اى: سارا حدادی (مکث)، عکاس: امیر خدامی و محیا قلی‌زاده و ساخت تیزر:  امیر نوروزی.