سرویس تئاتر هنرآنلاین:، این مراسم که پنج شنبه ۷ دی ماه با حضور محمدعلی نجفی شهردار تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاتر شهر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و هنرمندانی چون داریوش اسدزاده، مرضیه برومند، ایرج راد، اصغر همت، مجید قناد، مریم معترف، آرش عباسی، جهانگیر الماسی، اردشیر صالح‌پور، گوهر خیراندیش، حمیدرضا نعیمی، کریم اکبری مبارکه، حمید مظفری، حسین محب اهری و تمامی اهالی تئاتر جشنواره تئاتر شهر آغاز شد.

اختتامیه ششمین جشنواره تئاترشهر

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اولین سخنران این مراسم، گفت: با حضور شما این شش دوره جشنواره به یک برند خاص تبدیل شد. ما جشنواره را با حضور هنرمندان از افتتاحیه شروع کردیم و حال به اختتامیه رسیدیم.

وی ادامه داد: دکتر نجفی هم درخواست و هم تاکید دارند که در شهرهای مدرن دنیا شهرداری است که فرهنگ و هنر را اداره می‌کند. هنر نمایش جلوه بیشتر و تجلی بیشتری در جامعه به عنوان هنر مادر دارد و در این ۶ دوره با همراهی صمیمی هنرمندان که امروزه پیشکسوتان بسیاری ما را همراهی کردند، این جشنواره رونق بسیاری گرفته است. بعد از اختتامیه جشنواره، با حمایت شهرداری و سازمان فرهنگی هنری و سالن‌های تئاتر می‌بایست این نمایش‌ها بر صحنه برود و مردم بتوانند از این هنر استفاده کنند.

صلاحی در بخش دیگر سخنانش به نکوداشت داریوش مودبیان پرداخته و گفت: ما این دوره را به نام داریوش مودبیان و برای تجلیل از او نامگذاری کردیم. در موزه امام علی (ع) هم هرماه تولد تحت عنوان "تولد ماه" داریم تا جوانان ما هنرمندان پیشکسوت را بهتر بشناسند.

وی افزود: شهردار تهران قوت قلب داد که از جلوه‌های هنری حمایت و پشتیبانی کنند تا بتوانیم تا جایی که ممکن است در شان پایتخت جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنیم. در بحث فرهنگی و هنری جاهای بسیاری داریم که در آن کار کنیم و امیدواریم هرشب بتوانیم اجراهای بسیاری را در سالن‌ها ببینیم.

سپس ایرج راد بر صحنه رفت تا مراسم نکوداشت داریوش مودبیان برگزار شود. او گفت: داریوش مودبیان بسیار فعال در عرصه هنر بود و سال‌های بسیاری نیز در عرصه ترجمه فعالیت می‌کرد. او بر زبان انگلیسی و فرانسه تسلط دارد و برای من بسیار خوشحال‌کننده است که امروز از داریوش مودبیان بر روی این صحنه تجلیل می‌شود.

اختتامیه ششمین جشنواره تئاترشهر

سپس محمدعلی نجفی، محمود صلاحی، داریوش اسدزاده و علی مرادخانی بر صحنه رفتند تا از داریوش مودبیان برای ۵۴ سال فعالیت هنری تجلیل کنند.

 

داریوش مودبیان نیز در این بخش از مراسم گفت: من از همه سپاسگزارم. امیدوارم این جشنواره همیشه ادامه داشته باشد و ما در کنار شما باشیم. شاید این تجلیل‌ها امیدی برای قدم گذاشتن جوانان در راه ما باشد. این کار همیشه برای من امری جدی در تلویزیون و تئاتر بوده است و من از شما برای این لحظه سپاسگزارم.

سخنرانی محمدعلی نجفی، شهردار تهران بخش دیگر این مراسم بود. شهردار تهران ضمن خیرمقدم به همه گفت: خوشحالم که امروز این فرصت نصیب ما شد تا در جمع هنرمندان حضور داشته باشم و من از همه عوامل برگزاری این جشنواره و همه هنرمندان این جشنواره مخصوصا داریوش مودبیان صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: اگر ما اصرار بر حضور شهروندانی آگاه و مشارکت پذیر داریم مسلما هنر به طور کلی می‌تواند ما را به عنوان نهاد اجتماعی کمک کند. معتقدم ابزار پر قدرت هنری در اختیار هنرمندان تئاتر است تا شهروندان را تحت تاثیر قرار بدهند.

وی با ابراز خوشحالی از این که هنرمندان رابطه خوبی با شهرداری دارند ابراز امیدواری کرد که این رابطه پررنگ‌تر باشد چرا که همه ما هدفی جز آرامش شهروندان نداریم. قطعا هنر نمایش می‌تواند ما را در این راه کمک کند.

وی ادامه داد: مزیت تئاتر نفوذ عمیق و معنوی به ناخودآگاه روح انسان‌هاست. امروزه در مباحث اخلاقی که موضوعی غیر زبانی است، چیزی که می‌تواند اخلاق را تغییر بدهد همان مسئله‌ای است که به طور ناخودآگاه به افراد القا کند و تئاتر بزرگترین این ابزارهاست.

نجفی گفت: برگزاری این جشنواره اقدام بسیار شایسته‌ای بود. امیدوارم در سال‌های بعد این جشنواره با وسعت بیشتر و عمیق‌تر برگزار شود و نقاط ضعف برطرف شود. ما باید کاری کنیم که جشنواره‌های شهر و تهران تاثیرهای بسزایی داشته باشند

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش مژده داد: حدود ۱۰ سال پیش استاد انتطامی مسائلی را درباره تئاتر نصر مطرح کردند که دوباره در اختیار هنرمندان باشد ما از همان دوره تا به امروز تلاش کردیم تا این خواسته تحقق یابد و دیروز قرارداد خرید تئاتر نصر به امضا رسید و روز شنبه تئاتر نصر به شهرداری تحویل داده می‌شود و مراحل تبدیل تئاتر نصر به موزه تئاتر شهر بسیار زود صورت می‌گیرد.

اختتامیه ششمین جشنواره تئاترشهر

در ادامه این مراسم نتایج و برگزیدگان جشنواره ششم معرفی شدند.

بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی

تقدیر ویژه شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به نیاز اسماعیل‌پور برای نمایشنامه "می‌رسم با تو به خانه"

تقدیر ویژه شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به سعیدرضا خوش‌شانس برای نمایشنامه "رویای کولی آشفته"  

جایزه سوم شامل جایزه نقدی و لوح تقدیر به مسعود صرامی برای نمایشنامه "آخر دنیا" 

جایزه دوم شامل جایزه نقدی و لوح تقدیر به مهدی میرباقری برای نمایشنامه "کارما" و مهدی ایوبی برای نمایشنامه "مادر خانه"

جایزه اول شامل تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی  به محمدرضا قلی‌پور برای نمایشنامه "تروکاژ"

اختتامیه ششمین جشنواره تئاترشهر

بخش مسابقه کودک و نوجوان 

بخش نمایشنامه:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به ‌زیبا برجی فلاح برای نمایشنامه "رد پای نی نی نو" و محمود بهادری برای نمایشنامه "بز زنگوله پا".

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سبا سلیمانی برای نمایشنامه "سفر به آینده".

 طراحی لباس:

جایزه این بخش به سهیلا جوادی برای نمایش "سفر به آینده" و برگزیده این بخش به فاطمه نمازی برای نمایش "جادوگر بیکار".

ساخت عروسک:

جایزه این بخش به سمیرا یزدان‌پژوه برای نمایش "مزه دروغ تلخه" و برگزیده این بخش به فاطمه عباسی برای "المر فیل رنگی رنگی".

گریم و ماسک:

حسین تبریزی برای نمایش‌های "شاهزاده و خرس" و "بزک زنگوله پا"

بازیگر کودک برگزیده:

جایزه این بخش به امیرمهدی ملکی برای نمایش "رویاهای کودکانه" و برگزیده این بخش هلیا نصرالهی برای نمایش "ردپای نی نی نو"

موسیقی:

جایزه این بخش به پویا یاهویی و شهریار ستاره برای نمایش "سفر به آینده" و برگزیده این بخش به سهند بهادری برای "بزک زنگوله پا"

بازیگری زن:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مینا مقامی برای بازی در نمایش "بزک زنگوله پا" و ماندانا عبقری برای بازی در نمایش "شاهزاده و خرس"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سبا سلیمانی برای بازی در نمایش "سفر به آینده"

بازیگری مرد:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به بهمن داداشی برای بازی در نمایش "ردپای نی نی نو" و امیرمحمد انصافی برای بازی در نمایش "بزک زنگوله پا"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد عبدی برای بازی در نمایش "سفر به آینده"

کارگردانی:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به شیرین کاشفی برای کارگردانی نمایش "بزک زنگوله پا" و زیبا برجی فلاح برای کارگردانی نمایش"ردپای نی نی نو"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد عبدی برای کارگردانی نمایش "سفر به آینده"

اختتامیه ششمین جشنواره تئاترشهر

بخش مسابقه صحنه‌ای 

نمایشنامه:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به حسین پیرعلی برای نمایشنامه "هویت" و کیوان میرمحمدی برای نمایشنامه "جی"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ابوالفضل شاه کرم برای نمایشنامه "سانتی متر"

طراحی صحنه

برگزیده بخش طراحی صحنه روح اله امامی برای نمایش "رابطه"

طراحی لباس

برگزیده بخش طراحی لباس پگاه ترکی برای نمایش "خنکای ختم خاطره"

طراحی نور

برگزیده بخش طراحی نور حمید سلامی برای نمایش "زمستان"

طراحی صدا

برگزیده بخش طراحی صدا علی کلانتری برای نمایش "فکت"

 بازیگری زن:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به نیلوفر وهاب زادگان برای بازی در نمایش "فالش خوانی در چهارراه فخر آباد" و خانم مونا سهراب حقیقت برای بازی در نمایش "خنکای ختم خاطره" و مرضیه موسوی برای بازی در نمایش "خنکای ختم خاطره"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به تکتم رسول زاده برای بازی در نمایش "زمستان"

بازیگری مرد:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمدرضا ایمانیان برای بازی در نمایش "خنکای ختم خاطره" و محمد نژاد برای بازی در نمایش "زمستان" و هادی احمدی برای بازی در نمایش "فالش خوانی در چهارراه فخرآباد"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عطا عمرانی برای بازی در نمایش "شرم و دغدغه"

 کارگردانی:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به حامد ادوای برای کارگردانی نمایش "خنکای ختم خاطره" و محمدامین رحیمی نیاکان و محمد نژاد برای کارگردانی نمایش "زمستان"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ابوالفضل شاه کرم برای کارگردانی نمایش "سانتی متر"

اختتامیه ششمین جشنواره تئاترشهر

 

 بخش مسابقه خیابانی

طرح و ایده:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد مهدی پازوکی برای نمایش "درمانگران شهر" و خانم زهرا مریدی برای نمایش "دگردیسی" و خانم حسنی قبادی برای نمایش "شهروند دات کام" و داوود براهیمی برای نمایش "معافیت پزشکی"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علیرضا ترامشلو برای نمایش "درمانگران شهر"

کارگردانی:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به مسعود براهیمی برای کارگردانی نمایش "آخر زمان" و محمدمهدی پازوکی برای کارگردانی نمایش "موفقیت"

این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آقای داوود براهیمی برای کارگردانی نمایش "معافیت پزشکی"

 بازیگری زن:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به ‌مهسا افتحی برای بازی در نمایش "کراوات" و مارال ایزدبخش برای بازی در نمایش "یونیسف" و دلارام ترکی برای بازی در نمایش "آخر زمان"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به حسنی قبادی برای بازی در نمایش "شهروند دات کام"

بازیگری مرد:

جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به پیمان صفرزاده برای بازی در نمایش "معافیت پزشکی" و محسن مهری برای بازی در نمایش "معافیت پزشکی" و حسن همتی برای بازی در نمایش "تلخ مثل شیرین" و میثم سرآبادانی برای بازی در نمایش " کراوات" و مالک آبسالان برای بازی در نمایش " تلخ مثل شیرین" و جمشید عسگری برای نمایش "زور الکی"

برگزیده این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به رسول قادری برای بازی در نمایش "موفقیت"

طراحی لباس:

 زهره قاسمی برای نمایش "دگردیسی" و رضا بیات برای نمایش "یونیسف"

طراحی فضا:

مسعود براهیمی برای نمایش "معافیت پزشکی" و "آخر زمان"

جایزه ویژه:  بازیگر کودک خانم آنوشا علی نژاد

جایزه ویژه هیئت داوران به نمایش "ژیلت"

تقدیر ویژه هیت داوران به نمایش "افسانه دختر ننه ماهی"

ششمین جشنواره تاتر شهر با دبیری شهرام کرمی از 28 آذر کار خود را آغاز کرده و نیم‌روز پنجشنبه 7 دی ماه برگزیدگان خود را شناخت.

سه نمایش این جشنواره در روز جمعه نیز اجرا می‌شوند. نمایش "درب پله اضطراری" کار مریم داننده در ساعت 17، نمایش "کر آوایی" کار امید مشهدی در دو نوبت 17.30 و 19.30 و نمایش "آذر" در دو نوبت 18 و 20 روی صحنه می روند.