به گزارش هنرآنلاین، عصر روز گذشته چهارشنبه 6 دی ماه 1396 مراسم بازگشایی تماشاخانه سرو و رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت با حضور احسان محمدحسنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، امیر نصیربیگی مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح، پیمان شریعتی رئیس تئاتر شهر و هنرمندانی چون سیاوش تهمورث، نصراله قادری، صمد چینی‌فروشان، سیروس همتی، کریم اکبری مبارکه و... در محل تماشاخانه سرو برگزار شد.

در ابتدای آیین افتتاحیه تماشاخانه سرو امیر نصیربیگی مدیر گروه هنرهای نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح گفت: امیدوار هستم تماشاخانه سرو در راستای توسعه و تحقق عدالت فرهنگی که یکی از بخش‌هایش توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اماکن فرهنگی هنری و بویژه ساخت سالن‌های تئاتری و تماشاخانه‌های مستقل است، بتواند از گروه‌های هنری حمایت‌های لازم را داشته باشد، رسالت خود را ایفا کند و ضمن نقش‌آفرینی موثر، هم‌ردیف با توسعه زیرساختی و گسترش مکان‌های اجرا بتواند به حوزه نرم‌افزاری و محتوایی هم توجه کند.

وی افزود: امیدوار هستم ما بتوانیم در روزها و سال‌های آینده اجراهای خوبی از هنرمندان فهیم و جوان تئاتری در کنار پیشکسوتان را شاهد باشیم. همچنین ظرفیت سالن، ظرفیتی در کنار مجموعه دانشجویی و برای حمایت از کارهای دانشجویی باشد. دانشجویان سرمایه‌های این کشور محسوب می‌شوند و آینده کشور را در حوزه تئاتر همین تحصیل کردگان تئاتری رقم خواهند زد.

وی در پایان از مدیرعامل مجموعه فرهنگی بنیاد روایت فتح که نگاه ویژه به حوزه تئاتر دارد و مجموعه سازمان دانشجویی و بسیج دانشجویی تشکر کرد.

3K4A2894 copy

در ادامه این مراسم، احسان محمدحسنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح اظهار کرد: این روزها همه ما به خبرهای خوش نیاز داریم و تن رنجور بچه‌های فرهنگ و هنر انقلاب خسته است و هرکس از راه می‌رسد با خبرهای منفی و اینکه من ویرانه تحویل گرفتم و شعارها و سخنرانی سعی می‌کنند دوره مسئولیت‌شان را بگذرانند. همه ما می‌دانیم هنرمندان دیگر حوصله سمینار و همایش ندارند و حوزه فرهنگ و هنر به تولیدات ناب و فاخر و آثار ارزشمند نیاز دارد.

وی افزود: هنرمندان می‌خواهند کار کنند و در همه رشته‌ها اثر هنری خلق کنند و ما هم اگر بتوانیم کمکی کنیم و موثر باشیم و انرژی خود را خرج این کار کنیم که پیشکسوتان و جوانان با خلق آثار هنری به روح و فکر خسته مردم کمک کنند موفق هستیم و اگر احساس کردیم کاری از دست‌مان ساخته نیست، بهتر است خودمان محترمانه خداحافظی کنیم و صندلی را خالی کنیم تا اگر کسی می‌تواند بیاید و کاری انجام دهد.

محمدحسنی اظهار کرد: با ورود به مجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح دو سال مهلت خواستم تا اگر چوب لای چرخ نرود و اگر بگذارند نزدیک به بیست سال عقب‌افتادگی روایت فتح را بتوانیم با کمک و تولیدات هنرمندان جبران کنیم. پیش بینی ما این است که اگر ما را از شتاب نیندازند و بتوانیم پشتیبانی‌های لازم را جذب کنیم اتفاقات خوبی ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: سال دیگر چهلمین سال انقلاب است و وضعیت بودجه چندان امیدوارکننده نیست و به همین دلیل پچ‌پچه‌های زیادی امروز در مجلس به گوش رسید. وضعیت بودجه در سال آینده بسیار خراب‌تر است و به همین دلیل ما سال سختی در پیش داریم و می‌دانیم در شرایط این چنینی اولویت دولت مردان، حوزه فرهنگ و هنر نیست و همواره اولویت در سنگ، سیمان، آهن و چوب بوده است و نه در روح و فکر مردم لذا سال آینده سال سختی است. مسئولیت بنیاد روایت فتح را در شرایطی تحویل گرفتیم که هم بدهی‌های زیادی داشت و هم جشنواره‌های زیادی دارد، ضمن اینکه می‌خواهیم تولیدات زیادی داشته باشیم و طی 18 ماه مجموعه پردیس فرهنگی روایت فتح را با  8 سالن سینمایی، 2 سالن بلک باکس و سالن تئاتر و نگارخانه‌ها و فروشگاه‌های مورد نیاز در میدان فردوسی افتتاح کنیم و 2 سال دیگر این خبر خوب را به بچه‌های فرهنگ و هنر بدهیم؛ ضمن اینکه سعی داریم ساخت و سازها از شتاب نیفتد.

وی تاکید کرد: همواره به دوستان یادآوری می‌کنم که نباید به این ساخت و ساز بناها تمرکز کنیم چراکه بسیاری از سالن‌ها توسط نهادها ساخته شده و در حال خاک خوردن است و پولی برای اجرای تئاتر در آنها نیست یا اگر پردیسی ساخته شود و فیلم خوب برایش تولید نکنیم، صرفا میدان را برای آثار زرد باز کرده‌ایم. بنابراین لازم است تا تلاش کنیم و به موازات توسعه زیرساخت‌ها و سالن‌ها از تولیدات خوب نیز حمایت و پشتیبانی جدی کنیم. 

وی افزود: در سال آینده که سال سختی برای فرهنگ و هنر خواهد بود تلاش می‌کنیم به بچه‌های این حوزه چندان سخت نگذرد و با تولید پشت تولید بتوانیم پرچم فرهنگ و هنر ناب انقلاب اسلامی را بالا ببریم و در مقابل پدران و مادران شهدا سرمان را بالا بگیریم. امیدوار هستم این سالن با اجرای دانشجویی و خاص بتواند همواره گرم و پرتماشاگر و محکم به کار خود ادامه دهد.

3K4A3031

مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز که دیگر سخنران این مراسم گفت: زمانی که تماشاخانه سرو احداث شد شاهد این بودیم که بسیاری از نمایش‌های خوب با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به صحنه رفتند و فرصت بیشتری برای اجرای عمومی پیدا کردند و در طول دوسال نمایش‌هایی را شاهد بودیم که به خوبی عرضه و دیده شدند.

وی ادامه داد: تاثیر راه‌ا‌ندازی تماشاخانه سرو را اگر با دقت ببینیم بخصوص با تغییر شکل دوره گذشته جشنواره تئاتر فجر که ورودی آثار بخش مرورش از اجراهای سالیانه بود، متوجه می‌شویم که تعدد بسیار زیادی از آثار با مضامین انقلاب از مسیر اجرا در تماشاخانه سرو و تعدادی از تماشاخانه‌های دیگر وارد جشنواره شده‌اند که حاصل سیاست‌گذاری خوب مدیران بنیاد روایت فتح بود.

وی اظهار داشت: من از جابجایی تماشاخانه سرو بسیار نگران بودم و با توجه به تجربیاتی که از دستگاه‌های مختلف دیده‌ام، گفتم چندان به این امر در بازه زمانی کوتاه امیدوار نیستم اما با دعوت از من برای افتتاحیه تماشاخانه سرو در مکانی دیگر و با موقعیتی بهتر، بسیار انرژی گرفتم و این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم چراکه با مدیریت جدید احسان محمدحسنی و امیر نصیربیگی این نمونه اتفاق خوب که به سرعت و با کیفیت و امکانات فنی بهتر انجام شد بسیار امیدوارکننده است و مطمئن هستم آثار خوبی در تماشاخانه سرو اجرا خواهد شد. امیدوار هستم که دوستان تجربیات خوبی را که در تولیدات فیلم و سینما داشته‌اند و با نگاه حرفه‌ای‌تر وارد حوزه تولید و اجرا شدند؛ همین اتفاق را در اجرای تئاتر درنظر داشته باشند به طوری‌که شاهد اتفاقات و تولیدات حرفه‌ای تئاتر باشیم.

از نصیربیگی و مدیران این مجموعه می‌خواهم تا تلاش کنند و برنامه شش ماهه و یکساله برای اجراهای تماشاخانه اعلام کنند. با توجه به ورود گروه‌های حرفه‌ای به حوزه تولید و اجرای آثار دفاع مقدس و انقلابی امیدوار هستم که تماشاخانه سرو گروه‌های بیشتری را به تولید این آثار که متناسب با نیاز جامعه و متناسب با نیاز مخاطب امروز است، جذب کند.

3K4A3053

در انتهای این مراسم احسان محمد حسنی، دکتر سقاییان، یدالله وفاداری، سیاوش طهمورث، نصراله قادری، کریم اکبری مبارکه و دبیر جشنواره تئاتر مقاومت امیر نصیربیگی، از پوستر شانزدهمین دوره تئاتر مقاومت رونمایی کردند و بعد از دقایقى نمایش "فیش آباد" به کارگردانى سیروس همتى با نخستین اجراى خود چراغ تماشاخانه سرو را روشن کرد.