سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بیست متری" به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی رضا بهرامی با بازی رضا بهرامی، سارا الهیاری، امیر عدل‌پرور و هومن بنایی از 10 دی‌ماه در تئاتر باران اجرا خواهد شد. این اثر نمایشی در ششمین جشنواره تئاترشهر نیز روی صحنه رفت.

رضا بهرامی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی گفت: این اثر با عنوان "جوادیه" به کارگردانی کهبد تاراج سال گذشته در تالار محراب و در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد و اکنون با حداقل تغییرات آن را در تئاتر باران به صحنه خواهم آورد. موضوع نمایش در ارتباط با 4 نفر است که من آن‌ها را 4 قشر فرهنگی، هنری، اجتماعی و سنتی در جامعه می‌بینم. این جامعه در این اثر در محله بیست متری جوادیه هستند که می‌تواند در هر مکان دیگری از کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه "بیست متری" در مجموع نقدی اجتماعی است، خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی به نوعی تلنگری است به نسل امروزی. متولدین دهه 70، 80 و 90 تضادهای بسیاری با متولدین دهه 60 دارند. نسل دهه 60 با چیزهای کوچک پرمعنا زندگی می‌کردند و اما نسل امروز با بهترین امکانات و زرق و برق از زندگی رضایت ندارند. به طور مثال اکنون در بخش فرهنگی مراسم عزاداری امام حسین (ع) شکل اصلی خود را از دست داده و به حاشیه کشیده شده است. در بخش هنری نیز در دهه 60 آثاری تحسین‌برانگیز تولید می‌شد که جای صحبت داشت و گره‌گشا بود اما امروز تولیدات نیز به سمت و سوی هجویات رفته است.

کارگردان نمایش "زندگی برای زندگی" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "بیست متری" عنوان کرد: در این نمایش در واقع 4 مونولوگ از گذشته توسط 4 کاراکتر روایت می‌شود. ابتدا در طراحی، اجرای نمایش را با استفاده کاربردی از نور در نظر داشتم اما از آنجا که سالن تئاتر باران سه اجرایی است این مسئله محقق نشد ضمن اینکه این تماشاخانه امکانات نوری کاملی نیز ندارد.

این بازیگر تئاتر همچنین افزود: هر یک از بازیگران از سویی می‌آیند و به شیوه روایتی، مونولوگ‌ها گفته می‌شود و بنا به اقتضای این شیوه بخش‌هایی نیز به تصویر کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه شیوه روایی در ایران در حال فراموشی است، یادآور شد: شیوه روایی یا نقالی از بهترین سبک‌های نمایش ایرانی است که اکنون متاسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود و سبک‌های اجرایی بیشتر به سمت و سوی شیوه‌های غربی روی آورده است. به نظرم در صورتی‌که آثار ایرانی وام‌دار سبک‌های ایرانی باشند و مونولوگ‌ها به صورت امروزی با احساس و بیان خودشان تصاویر را به مخاطب القا کنند، پیشرفت خواهیم کرد.

بهرامی در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که این نمایش تلنگری به نسل امروز که هیچ امکاناتی راضی‌شان نمی‌کند، باشد و آن‌ها را وادار به تفکر در این رابطه کند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح و مدیر تولید: امیر قالیچی، دستیار کارگردان: امیرحسین نوح‌نژاد، طراح صحنه و لباس: رضا بهرامی، طراح پوستر و بروشور: شایان جعفرپور، طراح نور: رضا خضرایی، عکاس: یاسمن پولادی‌ها و روابط عمومی و تبلیغات مجازی: امیر قالیچی.