سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تمام زنان اجنه‌ شیخ محمود" به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی از روز 3 دی ماه ساعت 21 در سالن شماره 2 عمارت ارغنون روی صحنه رفت. تینا آخوندتبار، ایمان اصفهانی، رامین پرچمی، مرجان پورمحمودی، روشنک رضایی‌مهر، شراره سلیم بیات، مهرداد سنجابی، شیرین کلاهی، علیرضا میرزا محمدعلی و نرگس نیک‌سیرت بازیگران این نمایش هستند.

آرش سنجابی که خود از مترجمان ادبیات کرد است، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نمایشنامه "تمام زنان اجنه‌ شیخ محمود" گفت: 20 در صد از این نمایشنامه و شکل روایت آن را از رمان "همه همسران اجنه‌ شیخ محمود" نوشته لطیف هلمت با ترجمه‌ خودم، اقتباسی آزاد کرده‌ام که در اقلام تبلیغاتی این اثر نیز ذکر شده است. اما در ادامه دیدگاه و شکل روایت خودم را نسبت به این اثر داشته‌ام. ادبیات کردستان عراق، ادبیات نوظهوری است و فرهاد شیری نیز از این رمان که در بازار موجود است، ترجمه خوبی ارائه کرده است.

وی همچنین اضافه کرد: "تمام زنان اجنه‌ شیخ محمود" در ژانر رئالیسم جادویی، سه‌گانه‌ای در ادامه دو نمایش "پوست انداختن" و "عروسان" است که امسال و سال گذشته آن‌ها را به صحنه آوردم.

سنجابی که از فیلمسازان تجربی است، این نمایش را نیز تئاتری تجربی دانست و خاطرنشان کرد: همواره سعی کرده‌ام که آثار تجربی را ارائه کنم و این نمایش نیز در ادامه دیگر آثارم در عرصه فیلم و تئاتر اثری تجربی در شکل روایت، بازی‌ها و ... است.

کارگردان نمایش "عروسان" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "تمام زنان اجنه‌ شیخ محمود" عنوان کرد: این نمایش می‌طلبید که به شکل فیزیکال اجرا شود، به همین دلیل تاکید بسیاری بر بدن و حرکت بازیگران داشتم. شکل روایت این اثر به صورت جریان سیال ذهن است و مخاطبی هوشیار و هوشمند را می‌طلبد اما اگر تماشاگر دقت لازم را نداشته باشد هم چیزی را از دست نمی‌دهد و از لحظات نمایش لذت خواهد بود.  

وی درباره فضا و طراحی صحنه این اثر یادآور شد: معمولا در کارهای پیشین من در سینما و تئاتر، فضا را به مثابه بازیگران و بازیگران را به مثابه فضا در نظر می‌گیرم. به همین دلیل احساس می‌کنم پیش از دکور و صحنه باید از فضا استفاده صحیحی شود. حتی به نظرم گاهی لازم است صحنه خالی باشد. در این اثر صحنه در راستا و در خدمت نمایش طراحی شده است.

آرش سنجابی درباره معیار و مبنای انتخاب بازیگران نمایش "تمام زنان اجنه‌ شیخ محمود" تصریح کرد: در نمایش "پوست انداختن" از بازیگران چهره عرصه تصویر استفاده کردم. در نمایش "عروسان" چهره‌ها را کنار گذاشته و سراغ افرادی رفتم که به صورت غریزی و ارگانیک بازی کنند. در این نمایش در انتخاب درست بازیگران ادعا دارم و معتقدم براساس نیازها بازیگران انتخاب شده‌اند و همگی بازی‌های درخشانی دارند.

وی با اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود دو ماه و نیم به طول انجامید در ادامه افزود: تینا آخوندتبار در دو فیلم سینمایی "آن آواز غمناک" و "پارمیدا" به عنوان بازیگر با من همکاری داشت. او در روایت و جنس داستان‌گویی بسیار تجربه‌گراست و از آنجا که از علاقه‌اش برای حضور در کارهای تجربی اطلاع داشتم برای ایفای نقش در این نمایش او را به یاد داشتم که حدود 20 تمرین پایانی به گروه بازیگران اضافه شد و روزی چندین ساعت تمرین می‌کرد.

سنجابی در پایان با بیان اینکه به دعوت تماشاخانه ارغنون این نمایش را به روی صحنه آوردم، درباره پیش‌بینی‌‌اش از استقبال مخاطبان گفت: معیاری برای استقبال مخاطبان وجود ندارد. نمایش "عروسان" با اینکه بازیگر چهره‌ای نداشت اما طی 18 شب اجرا تمامی بلیت‌های آن فروخته می‌شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. مطمئنم این نمایش بهترین اثری است که اجرا کرده‌ام و کسانی که در طول تمرینات به تماشای آن نشستند شگفت‌زده شدند. امیدوارم این نمایش نیز از اقبال عمومی برخوردار شود و مخاطب فضای تجربی از آن لذت ببرد.

در خلاصه داستان نمایش "تمام زنان اجنه‌ شیخ محمود" آمده است: آلبرکامو یکی از کردهای کردستان عراق است که الان توی سوریه آواره شده. او یه رمان به زبان عربی نوشته و اسمش را گذاشته الغریب ...

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: طراح پوستر:  ایلیا تهمتنی، طراح حرکت:  سارینا شاد، عکاس:  امیر خدامی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای:  مهسا جلوه، طراح گریم:  تهمینه خرمی، دستیار کارگردان:  سپیده نورایی و طراح لباس:  مهرناز خرسند.

علاقمندان به تماشای این اثر نمایشی که تا 30 دی ماه در تماشاخانه ارغنون روی صحنه است، می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.